Hoi, Ik hoop dat u mijn vraag kan beantwoorden. Mijn contract was afgelopen bij mijn vorige werkgever en met 10 weken zwangerschap ergens anders begonnen bij een bedrijf. Helaas al vanaf 4 weken van de zwangerschap pijn aan mijn bekken, dus vanaf 6 weken naar fysio. Met 14 weken te veel pijn en met 15 weken heb ik me ziek moeten melden.. Ik ben nu net terug van de arbo-arts en zijn advies was volledig stoppen met werken (wat ik wel heel jammer vind) Maar dit kan zo ook niet langer! Maar nu zei hij en mijn baas dat ik misschien opgeroepen kan worden door het uwv. Mijn vraag is, wat moet het uvw doen en waarom moet ik daar heen, omdat ik al bij de arbo ben geweest. Ik heb nog een vraag. Mijn contract is voor half jaar en die loopt af met 36 weken zwangerschap. Nu is het zo dat ik met 34 weken met verlof ga, maar moet de werkgever dit melden? Of moet ik dat doen. En moet ik straks ook bevallings verlof aanmelden? Alvast bedankt. Groetjes
Beste Balleke, Waarom wordt ik opgeroepen bij UWV als ik ziek bent ten gevolge van zwangerschap ? Als je arboarts/werkgever vindt dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap kan hij een Ziektewetuitkering bij UWV voor je aanvragen. UWV beoordeelt dan altijd zelf of je ziekte wordt veroorzaakt door je zwangerschap. Dit is de reden dat je (mogelijk) wordt een geroepen voor een gesprek bij de verzekeringsarts van UWV. Voor je zwangerschapsverlof en Zwangerschapsuitkering (WAZO) geldt het volgende: Je werkgever vraagt de WAZO-uitkering voor je aan. Omdat je dienstverband eindigt twee weken na je verlof is het wel verstandig dat UWV de WAZO-uitkering vanaf het begin rechtstreeks aan jou betaalt. Vraag wel zelf aan je werkgever of hij dit bij de aanvraag wil doorgeven. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare