Geen contractverlenging, ZW, opleiding

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Bloezem, Aug 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloezem

Bloezem Actief lid

Jul 22, 2012
    444
    37
    28
    Female
    Utrecht
    Geachte meneer/mevrouw,

Tijdens mijn zwangerschap werd ik geteisterd door een ernstige vorm van bekkeninstabiliteit. Zo erg dat ik bij het lopen van langere afstanden dan tien minuten in een rolstoel moest zitten. Lekker door de intratuin struinen met mams was er dus niet bij. Mijn werkgever heeft ivm de bekkeninstabiliteit heeft besloten mijn contract niet te verlengen. Deze liep in mijn zwangerschapsverlof af.

Nu is mijn bevallingsverlof op 1 juli ook verlopen maar de bekken vormen nog steeds dermate problemen dat ik genoodzaakt de ZiekteWet ingegaan ben.
    Tijdens mijn verlof heb ik rondgekeken ivm omscholing aangezien ik gediplomeerd leidster van de kinderopvang ben. De kinderopvang is door de aanpassingen van de belastingdienst finaal onderuit gegaan en de mogelijkheid tot het vinden van een baan binnen dit beroep is al twee jaar minimaal.

Ik wil graag weer gaan werken als mijn bekken weer naar behoren functioneren, of in ieder geval goed genoeg zijn om weer uit de voeten te kunnen, maar aangezien ik 30+ ben krijg ik geen studiefinanciering en ik kan niet zonder inkomen.
    Nu heb ik ergens gelezen dat indien het de mogelijkheden op de arbeidsmarkt vergroot (mijn diploma kinderopvang bied immers geen baanmogelijkheden) een opleiding gedaan kan worden met behoud van de UWVuitkering WW of ZW en zij zelfs de mogelijkheid kunnen bieden tot bekostigen van de opleiding.
    Klopt dit en zou ik hiervoor in aanmerking kunnen komen in mijn situatie?

Ik ben zeer benieuwd en zie uit naar uw respons op mijn vraag
    Met vriendelijke groet
    Bloezem.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Bloezem,

Je informeert naar de mogelijkheden tot omscholing met behoud van uitkering en eventuele ondersteuning van UWV.

Tijdens je ziekmelding moeten jij en je werkgever er alles aan doen om er voor te zorgen dat je weer terug komt op de arbeidsmarkt. Jij hebt geen werkgever en dus neemt UWV deze rol over en fungeert als werkgever.
    Dit houdt in dat je met UWV kunt overleggen of omscholing voor jou de beste weg hierin is. Als UWV dat met jou eens is wordt er bekeken wat voor jou de beste opties zijn en hoe UWV je hierbij kan helpen. Je bespreekt dit allemaal met een arbeidsdeskundige van de Ziektewet.

Je kan een gesprek aanvragen met een arbeidsdeskundige via UWV telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over het volgen van een opleiding tijdens de Ziektewet-uitkering vind je op deze pagina.

Ik wens je een voorspoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page