Beste webcareteam, Ik ben een beetje de weg kwijt. Heb nu al een aantal keer gebeld maar weet nog steeds niet helemaal hoe ik het nu aan moet pakken. Ik mag op 4 oktober op z'n vroegst met verlof, per 8 oktober verloopt mijn contract (uitzendbureau, fase B). Zij willen me ziek uit dienst melden met reden zwangerschap. Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet voldoende is voor WAZO voor mij. Omdat ik niet verwacht dat ze het daar nog echt gaan begrijpen kom ik nu tot de oplossing om per 9 oktober WW en dan voor mezelf WAZO aan te vragen. Kan ik daar nu al mee beginnen? Welke gegevens heb ik daarvoor nodig? Of wordt alles automatisch opgevraagd bij de werkgever? Omdat mijn werkgever het hele proces enorm heeft vertraagd ben ik bang dat ik inmiddels behoorlijk aan de late kant ben om alles aan te vragen? Moet ik er rekening mee houden dat de WAZO niet op tijd is aangevraagd en ik de eerste tijd moet overbruggen en met terugwerkende kracht betaald ga krijgen? Veel vragen, ik weet het. Hoop dat jullie me kunnen helpen aan wat duidelijkheid.
Beste Dyson, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je zwangerschapsuitkering kan 4 oktober ingaan, terwijl je contract tot 8 oktober loopt. Omdat je een fase B contract hebt is het uitzendbureau verplicht om de zwangerschapsuitkering voor je aan te vragen. Deze zal dan door UWV in behandeling worden genomen. Waarom denk je dat dit niet voldoende is om je de WAZO-uitkering toe te kennen? Het aanvragen van een WW-uitkering is in jouw geval niet van toepassing omdat je met zwangerschapsverlof gaat. Binnen 4 weken na de aanvraag krijg je van UWV een brief met de beslissing van de uitkering. De eerste betaling doet UWV binnen 6 weken nadat je de beslissing over de uitkering hebt ontvangen. Dit is een betaling met terugwerkende kracht. Daarna zal je de betaling wekelijks ontvangen. Actuele informatie over betaling van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Het uitzendbureau heeft geen ervaring met deze hele procedure en heeft voor die paar dagen dat ik dan nog maar bij ze in dienst ben ook niet echt veel zin om dat nog uit te gaan zoeken. Ik ben nu al 3 maanden bezig met ze vertellen dat zij WAZO aan moeten vragen, maar de datum komt nu wel erg dichtbij en er gebeurt niks. Ik ben er dus erg bang voor dat het op mij neer gaat komen dmv aanvragen WW en vervolgens WAZO.
Beste Dyson Aanvragen WW-uitkering heeft geen zin. Deze zal worden afgewezen. Het uitzendbureau kan voor meer informatie contact opnemen met de werkgeverstelefoon: 0900 9295. Nogmaals, ze hebben de wettelijke verplichting het verlof voor je aan te vragen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare