Hallo, Mijn huidige contract (via een detacheringsbureau) eindigt op 21-4-14. Ik ben 28-5-14 uitgerekend. Als ik 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof ga, eindigt mijn contract vlak voor mijn verlof. Als ik 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof ga, eindigt mijn contract tijdens mijn verlof. Hoe zit het in deze situaties met mijn WAZO/WW? Welk percentage van mijn huidige loon krijg ik? Mag ik ook zelf kiezen wanneer ik met verlof ga?
Beste Espoir, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt een aantal vragen over je zwangerschapsuitkering. Wanneer gaat het verlof in. Het verlof gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na je uitgerekende datum. Je bepaalt zelf wanneer je het verlof in laat gaan. Ben je ziek, dan gaat het verlof 6 weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum in. Ga je 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum met verlof? Het zwangerschapsverlof gaat in op 1 mei 2013. Je kan voor de periode van 21 april tot 1 mei een WW-uitkering aanvragen. Ga je 5 weken voor de dag na de uitgerekende datum met verlof? Het zwangerschapsverlof gaat in op 24 april 2013. Je kan voor de periode van 21 april tot 24 april een WW-uitkering aanvragen Ga je 6 weken voor de dag na de uitgerekende datum met verlof? Het zwangerschapsverlof gaat in op 17 april. Je werkgever vraagt in dit geval het zwangerschapsverlof voor je aan. Hierbij moet wel aangegeven worden wanneer je contract eindigt. Heb je na de WAZO geen werk? Dan kan je de WW-uitkering aanvragen als je dit voor je WAZO nog niet hebt gedaan. Heb je al wel WW gehad voor je met de WAZO ging, dan kan je om herleving van de uitkering vragen. Hoogte van de uitkering. Je WW-uitkering wordt gebaseerd op het SV-loon dat je verdiende in het dienstverband waaruit je werkloos werd. UWV kijkt hierbij naar de periode van 1 jaar. Dit SV-loon wordt gedeeld door 261 (gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Dit bedrag is je dagloon. De eerste 2 maanden krijg je 75% van het vastgestelde dagloon, daarna 70%. De zwangerschapsuitkering is 100% van het vastgestelde dagloon. Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de uitleg. Is het in mijn geval gunstiger om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan omdat ik dan mijn hele verlof mijn huidige loon krijg?
Beste Espoir, Het maakt voor de hoogte van de uitkering niet uit wanneer je met verlof gaat. Hoogte van de zwangerschapsuitkering is 100% van het vastgestelde dagloon. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Espoir, Dit maakt voor de hoogte van het dagloon niet uit. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare