werkgever betaalt minder uit - ondanks ziekte door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MM1981, 18 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Beste Webcare-team,

Ik vroeg mij af of mijn werkgever in zijn recht staat.

Ik heb afgelopen vrijdag een brief van mijn werkgever ontvangen dat zij vanaf 11 januari (vanaf toen ben ik 100% arbeidsongeschikt geraakt) 90% salaris gaan betalen, omdat dat via een clausule is opgenomen in mijn contract. "Graag ik informeer ik u over het volgende. Op grond van artikel YY.Y van uw arbeidsovereenkomst (doorbetaling bij ziekte) zal XXXX gedurende het eerste ziektejaar 90% van het laatstverdiende loon van werknemer doorbetalen."

Mijn arbeidsongeschiktheid is veroorzaakt door zwangerschapsdiabetes en het UWV verschaft hun dus een 100%-uitkering.

Mag mijn werkgever mij in dit geval 10% minder betalen? Of kan ik nu beter vragen aan het UWV rechtstreeks de uitkering aan mijzelf over te maken?

Graag jullie advies!

Met vriendelijke groet,
    MM

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MM,

Normaal gesproken moet je werkgever je loon doorbetalen bij ziekte. Meestal is dit een bepaald percentage van je loon, maar dit verschilt per CAO.

Wanneer je echter ziek bent ten gevolge van zwangerschap, betaalt je werkgever jou geen loon bij ziekte. Werkneemsters die door zwangerschaps- of bevallingsklachten hun werk niet meer kunnen doen, hebben recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Deze uitkering is 100% van het gemiddeld loon van de 12 maanden voordat je ziek werd.

Jij hebt dus recht op een ZW van 100%. Je kunt ervoor kiezen dit bedrag zelf van UWV te ontvangen. Meestal betalen we echter aan de werkgever; je werkgever betaalt dan gewoon je loon door, zodat je er niets van merkt. Je kunt van je werkgever eisen dat hij jouw uitkering volledig aan jou uitbetaalt en niet een percentage ervan. Wellicht is het verstandig om hierbij juridische hulp in te schakelen van een vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket.

Ook kun je ervoor kiezen om de betalingen voortaan zelf te ontvangen. Geef dat met een wijzigingsformulier aan UWV. Houd er in dat geval wel rekening mee dat je in deze periode geen vakantiegeld opbouwt bij je werkgever, omdat UWV de uitkering inclusief vakantiegeld betaalt.

Actuele informatie over de hoogte van de ZW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Hartelijk bedankt voor dit zeer heldere antwoord.

Deel Deze Pagina