beste mensen van het UWV, ik zit met de volgende vraag, Sinds 4,5 jaar heb ik een eenmanszaak. ik heb hier alle jaren geen salaris voor mezelf uit kunnen halen en dit kan nog steeds niet. aangezien de tijden nu erg slecht zijn en de zaak eigenlijk niet meer goed draait en ik de huur niet meer kan betalen heb ik besloten dat ik de zaak ga opheffen. mijn huurcontract loopt af per december en anders zit ik er weer 5 jaar aan vast. nu ben ik in december 5 maanden zwanger, en is het bijna onmogelijk om een baan te vinden als zwangere (ik ben evengoed aan het zoeken) heb ik recht op een uitkering? en zo ja, op welke? alvast bedankt
Beste vonnetje, Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering nu je zwanger bent en besluit te stoppen met je eenmanszaak. Ben je vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet op het moment dat je met zwangerschapsverlof gaat (zes tot vier weken voor je uitgerekende datum)? Je hebt dan mogelijk recht op de WAZO. Je hebt helaas geen recht op de ZEZ-uitkering. Om aanspraak op de ZEZ te maken moet je op de dag vóór de ingangsdatum van de uitkering als zelfstandige werkzaam zijn geweest. Ook heb je mogelijk recht op de BBZ. Deze regeling wordt uitgevoerd door de gemeente en kan je wellicht ondersteunen met een renteloze lening wanneer je bepaalde schulden moet betalen. Je vraagt de BBZ-uitkering rechtstreeks bij de gemeente aan. Heb je op geen van bovenstaande regelingen (meer) recht? Dan kun je een beroep doen op de Wet werk en bijstand (WWB). De WWB vraag je aan met behulp van je DigiD code op werk.nl Je gemeente beoordeelt vervolgens de aanvraag en betaalt deze uit. Heb je vragen over de WWB? Ik adviseer je dan contact op te nemen met je gemeente. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en heel veel succes bij het vinden van een baan. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare