Hoi Teddy, Ik ga 12 december weer aan het werk. Ik werk maandag en dinsdag. Ik vroeg me af hoe ik nu moet gaan kolven, het is mijn 2e kindje maar wel de 1e keer dat ik ga kolven op het werk. Met de 1e ben ik na 3 maanden gestopt, nu wil ik het langer gaan volhouden! Moet ik om de 3 uur (hij komt ongeveer om de 3 uur) gaan kolven? En moet ik dan me borsten leeg koven of 100cc kolven (zo veel drinkt hij ongeveer) En moet ik koven zo als ik voed, dus 1 borst bijna leeg en de ander een beetje of 1 borst helemaal leeg en 3 uur later de andere borst. Of kan ik als ik wat meer uur (bv 4 uur) er tussen laten en dan wat meer afkolven (bv 130 cc. ) Ik ben erg benieuwd naar je antwoord! en dan ook nog een vraagje over het opwarmen van de melk, kan dit in de magnetron? Ik hoor er verschillende meningen over, zelf doe ik het in de warmer maar weet niet hoe ze het op het KDV doen. Alvast bedankt! Groetjes Anoek.
Hoi Manoe, Vind je het spannend om weer te gaan werken of valt het wel mee? Het handigste is het om op je werk te kolven op het moment dat je anders zou voeden. Ongeveer om de 3 uur dus. Maar een keer wat eerder of later kan ook geen kwaad. Het is verstandig om beide borsten helemaal leeg te kolven. Liever wat te veel melk kolven, zodat je ook wat reserve op kunt bouwen. Mijn ervaring is dat bij veel moeders de productie in het begin wat terugloopt. Als je dan wat extra kolft, kun je dat weer een beetje compenseren. Moedermelk warm je bij voorkeur op "au bain marie". Bijvoorbeeld in een flessenwarmer of onder de warme kraan. Sommige baby's vinden het niet erg om koude melk te drinken, dus dat kan ook een optie zijn. Bij opwarmen in de magnetron ontstaan zgn. "hotspots" waardoor de melk op sommige plaatsen te heet wordt. Door de hitte gaan essentiële stoffen in de melk kapot. In geval van nood kun je best een keer de magnetron gebruiken, maar liever niet standaard. Heb je zo voldoende antwoord op je vragen?
Wat een snelle reactie! Bedankt! Ik zal je adviezen zeker opvolgen. ja het is best spannend om weer te werken maar zie er niet tegen op. Vind het alleen moeilijk om die kleine naar het kdv te brengen, maar dat is gelukkig maar 1 dag, de andere dag is bij mijn schoon ouders en daar heb ik de volste vertrouwen in! Nu maar hopen dat het kolven me goed afgaat op het werk! (ben nu al wel soms een flesje aan het kolven, zo kunnen we allebei oefenen) Heb nog 1 vraagje, sinds ik een borstontseking heb gehad bij de jongste is mijn linker borst nooit meer optimaal geweest, met moeite kolf ik 80 cc maar soms ook maar 20 cc. Me zoontje krijgt er met het drinken er wel meer uit, maar met kolven lukt me dit niet. Heb jij misschien een tip voor me? Ik zag bij de Drogist Weleda borstvoedingsolie. Zou dit echt werken? Ik ben bang dat mijn productie drastisch gaat afnemen. Groetjes Anoek
Hoi, Het is normaal dat er na een borstontsteking minder melk komt. De melkklieren zijn ziek geweest en daardoor (tijdelijk) even minder actief. Met veel aanleggen kan het wel weer bijtrekken, maar verschil in productie kan blijvend zijn. Ik geloof niet in de borstvoedingsolie van Weleda. Volgens mij is het een marketingtruc. Maar als het voor jou werkt, dan werkt het Misschien kan de syntocinon neusspray je helpen bij het krijgen van de TSR.
Ik wilde nog even melden dat ik bij de dokter de syntocinon neusspray heb gehaald en het werkt super! Nu maak ik me helemaal niet meer druk hoe het straks moet op het werk want kolf binnen 10 min 180 cc!!! Ook me linker borst krijg ik er nu meer uit. Dus nu stop ik maar bij 120 cc anders ga ik nog meer melk aanmaken! Super bedankt!