BV afbouwen door kolven, hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flutterby, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb mijn dochter 10 dagen op verzoek gevoed en vandaag besloten te stoppen na een hoop getob.

Nu heb ik een dubbelzijdige kolf gehuurd om kolvend af te bouwen. Wat een opluchting! Ik kolf vandaag steeds om de 4 uur de spanning eraf, warme compressen erop, kolven tot mijn borsten soepel zijn en daarna koelen met ijscompressen.

Mijn idee is om wanneer de stuwing na 4 uur weg is of draaglijk is te gaan kolven om de 4,5 uur, 5 uur, 5,5 uur etc. Is dst een goede manier om af te bouwen met zo min mogelijk kans op problemen? Ik haal trouwens maar zo'n 60cc totaal uit beide borsten en dan voelen ze al soepel.

Helemaal leeg kolven alleen bij pijnlijke harde plekken? Mijn dochter dronk mijn borsten ook nooit leeg volgens mij...

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    I.p.v. meer tijd tussen de kolfbeurten te laten kun je beter proberen voorlopig het aantal kolfbeurten gelijk te houden, maar de hoeveelheid per keer te minderen. Doe dat wel geleidelijk aan, ga niet meteen morgen al minder kolven per keer! Eerst even een dag of drie doorgaan zoals je nu gaat en dan pas rustig aan gaan minderen.
    Beste is om de komende dagen voor je gaat slapen in elk geval alles heel goed leeg te kolven. Dan slaap je stukken lekkerder.
    Als je er maar 60cc uithaalt klinkt dat eerder als een toeschietprobleem. Bel daarvoor even de huisarts voor syntocinon neusspray.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Geef je alles wat je kolft nog wel aan je meisje? :) Zonde anders! De afbouwmelk bevat juist nog veel antistoffen heb ik hier geleerd ;)

Hoop dat het soepel verloopt en je geen spijt krijgt.

Je zou natuurlijk ook nog een tijdje door kunnen kolven en je dochter de melk geven. Gaat vaak beter met kloven, en dan kunnen ze genezen. Als je geen kwalen meer hebt, kun je dan nog eens goed bedenken of je echt wilt stoppen?

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik denk inderdaad dat ik geen tsr krijg aan 1 kant, daar zitten ook kloven en wondjes. Dus aanzuigen doet even pijn, misschien blokkeert dat? Ga zo de ha even bellen voor de neusspray :)

Met hoeveel cc kan ik minderen per keer?

Kan ik de melk ook nog geven als we allebei spruw hebben/hadden?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik neem aan dat je zowel je baby als jezelf voor spruw behandeld, dus die melk kun je gewoon geven.

Je melk gaat nu steeds meer antistoffen bevatten, omdat je aan het afbouwen bent, en daarom is die melk eigenlijk gewoon tot de laatste druppel belangrijk voor je kind, zeker in dit seizoen.

Als je kolft m.b.v. de neusspray, dan zou ik eerst een dag of drie kijken hoeveel je per keer ongeveer kolft. Zodra je daar zicht op hebt kun je de dag daarop proberen iets van 5cc per borst minder te kolven. Vooral in de gaten blijven houden dat je borsten niet gespannen voelen.

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Als je je kindje graag moedermelk wil geven maar geen live borstvoeding, om wat voor reden dan ook, dan kun je haar ook de gekolfde melk blijven geven. Dat doe ik zelf al ruim 5 maanden...

Suus

Deel Deze Pagina