Einde kolfrecht, geen pauzes en onregelmatige diensten

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maartje84, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor het meedenken meiden.
    Het is gewoon een hele lastige situatie. In mijn beroepsveld b3hand3lgr03p m2t z33r, z33r 3rnst193 g3dra9st00rn1ss3n (;) :p) is het simpelweg onmogelijk om een pauze te nemen, je kunt ze niet alleen laten. Ik heb wel collega's die roken, maar die rennen tijdens een snelle peuk vaak naar binnen om dat ze in actie moeten komen.

Zonder gekheid: in mijn CAO is opgenomen dat we niet automatisch recht op een pauze hebben.

Ik voed normaal volledig op verzoek. De borstvoeding is bij ons nog echt de grootste voedselvoorziening. Ik voed dochterlief heel gemiddeld genomen...

Voeding 1: 07.00 á 8.00 uur 's ochtends in bed voeden
    Voeding 2: 09.00 á 10.00 uur een BV en een broodkorst
    Voeding 3: Rond een uur of 13.00 uur (de ene keer ook een broodkorst hierbij)
    Voeding 4: Rond een uur of 16.00 uur
    Voeding 5: Rond een uur of 18.00 a 19.00 uur BV en gekookte groente
    Voeding 6: Voordat ze naar bed gaat, tussen 20.00 uur en 21.00 uur clustert ze. Ze drinkt dan soms langer dan een uur uit beide borsten.
    Voeding 7: SOMS nog voor dat wij gaan slapen, rond 23.00 uur, vaak niet als ze heeft geclusterd.

(soms doen we er een stukje fruit tussen door, maar lang niet elke dag. Ik denk max 2 keer per week???)

Gisteren ben ik echter een hele dag van huis geweest. Toen heb ik:
    06.30 uur gekolfd
    09.45 uur gekolfd
    13.00 uur gekolfd
    16.00 uur gekolfd
    22.30 uur gekolfd

Ik merkte dat mijn borsten 's avonds laat heel erg hard waren, althans mijn ''super borst'' ;) Mijn ''luie borst'' voelde erg leeg aan.

Als ik bij mijn huidige werk werk, dan voed of kolf ik tegen 1 uur, om 17.00 uur, om 20.30 uur, om 23.30 uur... Ik kolf dan vaak minder dan dat ze nodig heeft, maar omdat ik tussendoor thuis wel eens kolf en ik een grote vriezer voorraad heb opgebouwd, zijn we nog niet in de knoop gekomen.

Ik vrees dat kolven op mijn nieuwe werk voordat mijn dienst begint het enige echte haalbare is en dan zo snel mogelijk na mijn dienst, voordat ik naar huis rijd???? En 'stiekem' op de wc er wat met mijn hand uit drukken????

Als jullie mijn verhaal zo horen, denken jullie dan dat mijn productie het aan kan??

En hebben jullie tips in wat voor schema ik beter kan bijvoedden zodat ik minder melk hoef te geven?? Ik zie momenteel zoveel beren op de weg... :)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ai, wat moeilijk!
    Persoonlijk snap ik niet dat bij zulk zwaar en verantwoordelijk werk de diensten 8 uur zonder pauze duren. Daarmee brand je mensen op, los van dingen als bv, het lijkt me niet lang vol te houden. Maar ja, da's bedrijfspolitiek, daar heb je weinig aan.

Ik zou kiezen voor handkolf in de tas, spanning in rustig hoekje eraf (dat kan binnen de tijd dat iemand een peuk opzuigt), en bij noodsituaties kolf neerzetten, t-shirt naar beneden en ingrijpen, net zoals de rokers doen.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tja, in mijn beroepsveld is het overal zo dat je geen pauzes hebt. Ik weet niet beter. Totdat ik tijdelijk een kantoorbaan kreeg. Toen vond ik die pauzes maar gek ;) en irritant: ben je 8.5 uur op je werk, krijg je er maar 8 uitbetaald ;) ;) ;)

Kolftechnisch zou het idd wel beter zijn geweest, maar ja... Ik denk niet dat men iemand voor de pauzes aan gaat nemen zodat ik kan gaan kolven. Voordat men nu gaat zeggen: wat dan met het wettelijke kolfrecht?? Ik denk dat ze dan op die groep voor mij de ambulante bereikbaarheidsdienst voor mij zouden laten komen??? Ik durf voor die twee weken dan ik straks nog officieel wettelijk kolfrecht heb als ik daar kom werken, geen gedoe voor te maken: twee maanden proeftijd ;)

Maar een handkolfje, op de wc naw dus... Krijg je daar makkelijk een toeschieter mee? Of verschilt dat gewoon heel erg per persoon??

Zou een neusspray dan handig zijn? Dat ik dan ff een snuif neem, vijf minuten later begin met kolven en ik binnen 3 minuten klaar kan zijn??? ;) ;) ;) of is dat te optimistisch???

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja, dat lijkt me een heel goed plan. En een handkolfje waar dus kant en klare flesjes aan vast zitten, zodat je alleen een dop erop hoeft te doen en wegzetten.

5 min is volgens mij te lang, zou dat na 1 of 2 min doen. Normaliter begin ik met kolven, neem een snuifje, en voel dan bijna direct de tsr komen.

Voordeel van een handkolf is juist dat je het tempo zelf kunt bepalen, en bijvoorbeeld echt heel snelle haaltjes kunt doen, maw: sneller een tsr denk ik.

Je kunt nog overwegen twee handkolfjes te nemen, maar dat is nog meer gedoe natuurlijk, dan ren je niet zo snel terug naar de groep. Dus 2x op een dag plassen, (minimaal ;)) en de eerste keer je ene borst wat legen, de tweede keer de ander.

Tegen die tijd kan je meisje onder jouw werktijd wel een bakje yoghurt of bekertje karnemelk krijgen als alternatieve zuivel.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Oh, dus gaat met zo'n neusspray nogal snel!! ;)

Hoe zit het eigenlijk met die neusspray? Heeft die ook nadelen, voor mij of voor mijn meisje? Ik heb voor mn behandelingen ook een neusspray moeten gebruiken die mijn hypofyse plat legde. Daar ging mijn neusslijmvlies nogal van naar de klote. Ruim een half jaar later had ik nog regelmatig bloedneuzen. Zou dat aan die neusspray hebben gelegen of zou ik daar sowieso met elke neusspray gevoeliger voor zijn?

Ik heb nu de Medela swing, vind Medela een fijn merk, ook de flesjes. Nu zag ik op MP de Medela harmony te koop te staan voor niet al te veel en toevallig hier een beetje in de buurt. Kan ik dat hele ding uitkoken? Wee iemand dat toevallig? Anders koop ik hem liever nieuw, maar omdat ik al genoeg aan een kolf en flesjes heb uitgegeven, zou ik tweedehands wel willen overwegen... Iemand???

Fijn dat jullie zo met mij meedenken :)

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mmm, ik kreeg echt pas na 5 minuten een goede tsr door de Syntocinon.
    Ik kreeg er geen bloedneuzen van (terwijl ik daar ook gevoelig voor ben) maar wel dmer, iets wat niet zo vaak voorkomt overigens.

Ik heb zo'n minikolf van Philips, die neemt dan na een tijdje jouw handmatige ritme over. Heb hem toevallig laatst helemaal uitgekookt en opgeruimd en dat motor-gedeelte kan niet onder water hoor, staat er ook echt duidelijk op! Ik neem aan dat dat voor alle merken geldt.

Bij 9 maanden worden jouw borsten flexibeler, je productie wordt stabiel en dan kan je er wat langer tussen gaan houden. Even tussendoor met de hand afkolven als je hele erge stuwing hebt en voor en na je dienst met de kolf moet denk ik wel voldoende zijn. Heb je sowieso wel een rustige ruimte daar waar je kan kolven of moet dat echt op de plee? Dat vind ik mensonterend en bovendien vies!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ahaa, dat verschilt dus erg per persoon met zo'n spray. Dan moet ik dat binnenkort maar eens gaan uitproberen. Zijn er echt geen negatieve bijwerkingen bij die spray? Zowel voor moeder als kind?

Een motortje in een handkolf?? Misschien ben ik een beetje kunstmatig een brunette, maar ik dacht dat een handkolf geen enkel motortje had ;)

Ik geloof wel dat borsten met 9 maanden een hoop kunnen hebben. Alleen slaapt mn meisje al weer een poosje door en zit er vaak al bijna 10 uur tussen die voedingen (laatste 's avonds en eerste in de ochtend. Ik vrees dat als ik én tijdens de late dienst én tijdens de nacht niet voed of kolf, ik snel terugloop zal krijgen??

Ik denk dat de WC het handigste plekje op de locatie zal zijn... En dan kan ik snel 'stiekem' kolven ;) Hoeft niemand dan door te hebben ;)

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

De echte handkolf die ik heb van Philips/Avent is volledig demontabel en uit te koken.

@late dienst, maar als je dan thuiskomt kun je toch leegkolven? Dan is het nooit EN een hele dienst EN een hele nacht na elkaar.

De negatieve bijwerking die ZG bedoelt is dat je er depressieve gevoelens van kunt krijgen. Heb ik nooit gehad en is volgens mij zeldzaam. Ook nooit bloedneuzen oid. Misschien overmatig knuffelen ;), het is oxitocine, lichaamseigen knuffelhormoon. Gebruiken tijdens zwangerschap mag niet, want het is ook wee-opwekkend.

Bij mij gaat het snel, de tsr na sprayen, maar dat is volgens mij ook omdat ik dan al ben begonnen te kolven, EN omdat ik een fijne snelle kolf (Philips electrisch dubbelzijdig) heb die dus hele korte snelle haaltjes geeft voor de tsr.

Die electrische kleine kolf die Dirksmama bedoelt is daar de enkelzijdige variant van, wellicht voor jou ook een super optie, die kan ook zo snel (want doet "na" wat jij voordoet), en doet als een handkolf aan, is nl een handkolf met een motortje erin. Geen snoeren, slangetjes etc.

Maar een handkolf is ook super, die kan tenminste net zo snel en net zo lang als je zelf wilt. Even oefenen: hele snelle haaltjes voor de tsr, en dan net zolang vasthouden als de melk stroomt, bijv 5 of 10 seconden per "haal". Dat is veel effectiever dan de gemiddelde electrische kolf die elke 1 of 2 seconden aanzuigt en stopt. Als dit verhaal nog te volgen is ;)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb een kolf waarmee je handmatig kan kolven, maar dus ook elektronisch, heel simpel dingetje hoor, maar dus niet geheel handmatig en kan dus niet in zijn geheel onder water. Philips Avent Isi mini??

Ik werd echt somber van de Syntocinon, ben er gelukkig meteen mee gestopt.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik kon met Avent handkolf ook heel snel kolven. Kolfde 4 min per borst helemaal leeg.
    Syntocinon is misschien wel een idee omdat het natuurlijk geen relaxte situatie is. Misschien gewoon even regelen voor het geval dat.
    2ehands kan, wel rekening mee houden dat spruw lastig uitkookbaar is.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb die kolf idd ook van Avent. Voor even snel kolven gebruikte ik 'm t liefst handmatig, dat ging toch het snelst.
    Voor tijdens mn werk (even een rustmomentje haha) gebruikte ik het liefst electrisch, dan kon ik rustig een boekje lezen hihi
    Op een gegeven moment thuis ook electrisch gaan doen, had ik nog een hand over en nam dan gewoon de tijd.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor kort tussendoor powerkolven vind ik een handkolf het prettigste. Valt ook minder op qua geluid (zodat cliënten zich niet gaan afvragen wat je met dat scheerapparaat op de wc doet).

Deel Deze Pagina