Ouderschapsverlof, zie door de bomen het bos niet meer...

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Eva1983, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Hoi allemaal

ik denk er over na om na mijn verlof 1 dag in de week ouderschapsverlof op te nemen. De ouderschapsverlofregeling op zich snap ik en ik ben op de hoogte van de vergoeding die je krijgt en ook dat je die maandelijks kan laten uit betalen.

MAAR:

ik wil graag uitgerekend hebben of we het halen qua loon. Bij wie of welke instantie kan ik daarvoor aankloppen.
    Want ik heb dan ook een halve dag of 1 dag minder kinderopvang nodig, dit is weer van invloed op de kinderopvangtoeslag en is mijn tijdelijke lagere loon ook en minder werkuren ook van invloed op de toeslag?

Pfff....ben gewoon niet zo'n rekenwonder en zou graag met iemand om tafel gaan zitten die het me uitlegt en voor me berekent...wie o wie weet waar ik aan kan kloppen?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

gewoon aan de salarisadministratie vragen van het bedrijf

3. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Nou niet dus.....die kon mij alleen een salarisstrook geven met daarop wat ik zou gaan verdienen...maarja daarmee ben ik er nog niet ;)

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Aan de ahnd van de pro forma berekening van je werk kun je een jaarsalaris berekenen 12 * netto maand +8% vakantiegeld = jaarsalaris evt kun je er nog een percentage boven tellen wanneer je nog een bonus of 13e maand krijgt. (oh ja krijg je per vier weken betaald... dan is het dus 13* nettomaand)

Dit bedrag kun je dan gebruiken bij de berekening van je toeslag voor KDV/GO. Let op de regels zijn veranderd, je krijgt max 140% van je gewerkte uren vergoed, de rest moet je zelf betalen.
    Maar wanneer je minder gaat werken, heb je ook minder uren KDV nodig.

5. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Let erop dat je NIET je netto maandsalaris gebruikt, maar je BRUTO maandsalaris in bovenstaande berekening.

Anders komt je jaarsalaris veel te laag uit en kun je terugbetalen!

Dus stap 1:
    Bereken je nieuwe bruto jaarsalaris. Aan de hand daarvan bereken je het verzamelinkomen van je partner en jouzelf.

Stap 2
    Op de site van de toeslagen kun je een proefberekening maken om te kijken op hoeveel KOT je recht hebt.

Stap 3
    Ouderschapsverlofkorting is 4,11 per uur dat je ouderschapsverlof opneemt. Dit kun je terugvragen via je voorlopige teruggaaf, of in 1 keer bij je aangifte. Als je dat per maand wilt dan kun je dit aanvragen via je voorlopige teruggave. Houd er rekening mee dat de ouderschapsverlofkorting volgend jaar vervalt.

Stap 4
    Je weet aan de hand van de pro forma berekening van je werk je netto salaris. Aan de hand van de bovenstaande stappen weet je ook hoeveel KOT je krijgt, en wat je krijgt aan ouderschapsverlofkorting. Dan is het simpel een rekensommetje van inkomsten - uitgaven wat je overhoudt elke maand.

Er is geen "instantie" waar je dit kunt laten invullen. Als je wilt dat iemand het voor je invult dan zul je bij een belastingadviseur moeten zijn. Maar heel ingewikkeld is het niet om het zelf uit te rekenen.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    het gaat wel om je verzamelinkomen he bij de toeslagen dus evt aftrekposten (hypotheekrente?) kan je daar weer van aftrekken.

Let op: na 1 januari 2013 komt het bedrag dat je van de belastingsdienst voor ouderschapsverlof te vervallen.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    De vergoeding over 2011 was € 4,11 en is per 2012 volgens mij toch echt € 4,18

En mijn tip over het nettosalaris: mijn portie OV wordt over mijn normale contracturen berekend ivm de pensioenpremie die ik ook gewoon betaal. Dus ik zelf kan niet uit gaan van mn bruto salaris. Mogelijk verkeerd aangegeven, maar dan zal TS haar normale salarisstrook en de proforma berekening naast elkaar moeten leggen.
    Je hebt idd gelijk dat je bij het gebruik van het netto salaris mogelijk te veel toeslag krijgt.

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Yep, en per 2013 komt het te vervallen.
    Ik gebruik voor dit soort berekeningen de berekeningen van de belastingdienst. En anders zou je een financieel adviseur kunnen raadplegen.

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zeg toch 2013???

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    hahah sorry ik zat echt scheel te kijken toen ik mijn bericht zat te schrijven. Ik meende dat jij twee berichten achter elkaar had geschreven... nu ik terug kijk doelde ik op de post van zo79

Sollie :)

11. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Thanks meiden, ik ga er morgen eens voor zitten! Kijken of ik er zelf uit kan komen. En vandaag bedacht ik me ineens dat ik een kennis heb die nogal handig is met cijfertjes e.d. en wie weet wil hij wel een keer een avondje met mij gaan zitten ervoor.

Ik vind het altijd zo'n gedoe en had het idee al bijna laten varen, maar eigenlijk vind ik het gewoon zonde om te laten varen, lijkt me heerlijk om straks eerst maar 2 dagen in de week te gaan werken en meer tijd met mijn kindjes te hebben!

Deel Deze Pagina