Hier bleef ze niet over bij de kleuters. Gaf haar veel stress (snel opeten) en kostte behoorlijk wat energie mentaal (andere juffen, snel eten, nog plassen en spelen) en fysiek ook. Nu al in groep 3 maar blijft nu ook maar twee dagen over. Thuis is toch meer rust. Hier overigens 1 uur en 15 min pauze en wonen vlakbij school.
Ik vond het eerst zelf prettig om tussen de middag samen thuis te eten. Even een rust moment, maar dat bleek tegen te vallen. Eerst naar huis fietsen, jas uit, handen wassen, snel eten en dan weer terug. Weer afscheid nemen, wat in het begin lastig ging etc. Kostte ons allemaal erg veel energie. Daarna veel rustiger met overblijf en nu continuerooster. Voor iedereen is het gelijk, geen verwarring of onduidelijkheid, iedereen blijft op school.
Bij ons ook geen continu. Onze dochter ging gewoon vanaf het begin 5 dagen het normale rooster meteen naar school. (Ma-di-don tot 15 en woe-vrij tot 12.30) Op de lange dagen bleef / blijft ze altijd over. Dat is ook vanaf dag 1 zo geweest en nooit problemen gegeven.
Hadden wij hier ook gedaan als continu rooster er niet was. ik werk op de lange dagen dus kan ook niet anders
Mijn dochtertje wordt 24 november 4 jaar en zal 2 dagen in de week overblijven want ik ben dan aan het werk. Dit start gelijk vanaf de eerste schoolweek en daar zal ze dan aan moeten wennen want het kan niet anders. Bij mijn zoon ook gedaan en nooit problemen gehad. En ze gaat gewoon hele dagen naar school vanaf dat moment, 4 weken ervoor wendagen en vanaf haar verjaardag gewoon volledig starten.
In groep 1 bleef hij het eerste half jaar niet over, de tweede helft wat vaker omdat ik de overblijf ging doen. De eerste helft vond hij heel fijn om thuis te zijn daarna wou hij zelf overblijven inderdaad omdat bijna iedereen bleef. Ik zou starten zonder te overblijven en dan kun je over een tijdje nog kijken of dit beter bij haar past of toch laten overblijven. Bij ons hebben ze trouwens een half uur de tijd om te eten, na 10/15 min mag je naar buiten, na een half uur moet je naar buiten. Daarna nog een half uur om te spelen. Gaat prima de meeste zijn met 15 max 20 klaar.
hier op school adviseren ze om in het begin alleen ma-do over te blijven (wo en vr sowieso al korte dag), dinsdag dus bijkom dag, met alleen in ochtend school. Ik zou haar in jouw geval dus op ma om 12 uur ophalen en thuis houden, als het jou verder niet uitmaakt. ter extra info. wij moesten tot voor kort als ouders bij de kleuters 5x per jaar overblijfdienst buiten draaien. Je wil niet weten hoeveel kleintjes altijd bij mij kwamen jammeren tijdens lunchtijd, wanneer mag ik naar huis, ik wil naar mama... zo zielig. een lange dag is voor die kleintjes gewoon echt lang.
Is ook per kind verschillend toch? Dochter ging gewoon meteen alle dagen naar school en 2 keer overblijven en BSO. Geen enkele moeite mee gehad.
Hier geldt dat voor vrijwel alle 4-jarigen, en geen enkele die ‘jammert’ tijdens de lunchpauze dat ze naar mama willen. Helemaal prima als je als ouder je kind nog niet laat overblijven en bv halve dagen laat gaan in het begin, maar soms worden 4-jarigen ook wel echt onderschat in wat ze aankunnen.
Mijn middelste dochter liet ik in het begin niet overblijven, maar daar kwam ik snel van terug. Het gaf niet echt rust, het switchen van school naar thuis naar school, was lastig om haar in de middag weer naar school te krijgen, moest pushen om haar op tijd weer klaar te laten zijn met eten, plassen etc. En eigenlijk vond ze het ook niet leuk om niet te mogen blijven, terwijl bijna de hele klas overbleef... Alsof de rest iets leuks deed wat zij niet mocht . Vanaf die tijd dus altijd overblijven. Alle dagen. Geeft veel meer rust, ook voor mezelf. Inmiddels moet het ook omdat ik werk onder schooltijd en school door fusie verder van huis ligt. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat en dan beslissen (en ook gewoon alle dagen, alle uren. Je merkt vanzelf als je kind het niet trekt, dan kun je altijd nog tijdelijk wat minderen iom juf. Mijn middelste trok het prima, vanaf het begin hele week inclusief overblijven. Mijn jongste niet, die heb ik gemiddeld 1 dag per week thuisgehouden gedurende 3 maanden, daarna hoefde het niet meer).