vanaf week 37 van mijn zwangerschap heb ik last van mijn handen gekregen, na mijn zwagerschapsverlof heb ik me op 18 mei 2012 ziek gemeld. Tijdens de zwangerschap was ik ook ziek dus toen had ik ook een uitkering vanwege zwangerschap. Nu zit ik helaas nog met de klachten en heb verschillende onderzoeken gedaan en loop nu bij de reumatoloog. Want de klachten worden erger en heb nu zelfs al kracht in mijn rechterhand verloren. Nu heb ik een brief gekregen dat ik de WIA moet aanvragen maar ik was in de veronderstelling dat ik dat pas verplicht was na 18 mei 2014. Dat is mij in iedergeval verteld door verschillende berdrijfsartsen van de UWV. Ik ben nu een beetje bezorgd en gaat alles door mij heen. Ik heb nog geen vaste diagnose maar de pijn zit er nog wel waardoor ik nu nog niet instaat ben om te gaan werken. Ik ben ook bang dat als ik de WIA aanvraag een stempel krijg en dat ik moeilijk een baan kan vinden als mijn klachten verdwijnen. De reumatoloog doet nu zijn uiterste best om te bepalen wat ik heb en ik heb alle vertrouwen in hem echter moet ik nog een nucleaire scan krijgen en die staat binnenkort op de agenda. Wat moet ik doen?? Is het nu niet dat ik pas na 18 mei 2014 een wia moet aanvragen of wordt de ziekte voor de zwangerschapsverlof ook mee gerekend?
Beste Hajar, De ziekteperiodes voor en na het verlof worden bij elkaar opgeteld (tot 104 weken), wanneer er sprake is van dezelfde klachten. Ben je na het verlof ziek gemeld om andere klachten dan voor het verlof, dan begint na het verlof een nieuwe periode van 104 weken. De WIA moet je echter al een aantal maanden voor het einde van je Ziektewet-uitkering (ZW) aanvragen. Omdat de beoordeling maximaal 8 weken kan duren. Zou je pas aanvragen als je ZW is beeindigd, dan zou je dus een aantal maanden zonder inkomen kunnen zitten. Indien nodig kan de verzekeringsarts die de WIA-beoordeling doet, medische informatie opvragen van jouw behandelend arts. Uiteraard gebeurt dit alleen als jij hiervoor een machtiging geeft. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare