Hallo, Voor mijn zwangerschapsverlof werkte ik de ene week 8 uur en de andere week 5 uur. Tijdens mijn verlof was het al een drama met de uitbetaling van het verlof omdat ze mij telkens vergaten. Maar nu kreeg ik vorige week te horen dat ik 2 clienten kwijt ben en nu nog maar voor 2,5 uur in de week aan het werk kan en dat is niet haalbaar voor mij. Ik heb een nul urencontract en nu weet ik niet of ik hiervoor een ww kan aanvragen. Wat ik wel had vernomen uit een gesprek is dat ze de contracten van zwangere medewerkers niet meer gaan verlengen, dat mag toch niet?
Beste Djennes, Je wilt graag weten of je recht op een WW-uitkering hebt en of je werkgever mag weigeren je contract te verlengen. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet er sprake zijn van loon- en urenverlies. Als je minder dan 10 uur per week werkt moet het urenverlies minimaal de helft van je uren zijn. Voldoe je ook aan de overige voorwaarden? Dan krijg je een WW-uitkering toegekend. Je werkgever mag er zonder opgaaf van reden voor kiezen je contract niet te verlengen. Hierbij maakt het niet uit of je ziek of zwanger bent. Actuele informatie over de voorwaarden voor het recht op WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes bij het vinden van vervangend werk. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare