ik voel me een beetje schuldig en moet t even kwijt ze slaapt door dus die voeding vervalt al en ik heb er een laten vervangen door een flesvoeding om rustig aan af te bouwen. (ik ben zelf op een koemelkvrij dieet wat me wel een beetje zwaar valt omdat ik veel niet mag en t lastig maakt) Maar nu lijkt t wel erg terug te lopen. Ik wil aan de ene kant stoppen dat maakt t gewoon makkelijker en aan de andere kant geniet ik ervan en ook mn kleine meid natuurlijk.) Als kv krijgt ze nutramigen omdat ze kma heeft. moest tgewoon even kwijt, als ze geen koemelkallerige had gehad had ikzeker 6 maanden gevoed of wel een jaar maar t beperkt me gewoon behoorlijk en baal daar best wel van als ik thuis ben gaat het nog maar als we uit eten gaan of ik ergens heen ga word het zoo lastig
Snap je heel goed hoor meid, ik ben ook aan het afbouwen, omdat Fiene de borst niet pakt en ik me wel heel erg beperkt voel als ik om de 3 uur moet kolven (met minder loopt m'n productie teveel terug). Voel je er vooral niet schuldig over: Je hebt je best gedaan en die 3 maanden borstvoeding zijn tenminste binnen!
Je moet je vooral niet schuldig voelen, dat is nergens voor nodig. Meer dan je best kan je niet doen toch? Mijn dochter heeft ook KMA en ik ben inmiddels al 4 maanden op dieet (ik mijd alles waar melk, ei, soja en cacao in zit). In het begin is het allemaal best ingewikkeld en lastig. Ik moest echt even m'n draai vinden. Inmiddels weet ik al bijna niet meer beter. Juist vanwege de KMA vond ik bv geven zo belangrijk. D.m.v. een dieet kan je je eigen hypoallergene voeding maken, daar kan geen kv tegenop. M'n dochter is nu al gevoeliger voor allergieen en eczeem en ik hoop de kans hierdoor te verkleinen dat ze er later ook last van zal hebben. In het begin ging ik ook niet uit eten enzo, veel te ingewikkeld. Maar ook dat doe ik inmiddels wel gewoon. Veel restaurants kunnen er rekening mee houden (bakken in olie, geen sauzen e.d.) en zelf kan je ook goed kijken wat er op het menu staat. Broodjes eten vind ik vaak wel lastig, maar dan neem ik gewoon een maaltijdsalade, ook lekker. M'n mayo neem ik zelf mee, haha, daarvoor moest ik wel even over een drempel, dat vond ik zo raar, maar als je het uitlegt vind niemand het gek. Ik begrijp heel goed als je vanwege dit ermee stopt. Maar ik wilde je ook de andere kant laten lezen. Mocht je interesse hebben, ik ben inmiddels wat fora en sites tegen gekomen met tips en recepten e.d.
Je doet wat je kunt! Zelf vond ik het helemaal niet lastig hoor, koemelkvrij eten, ik heb het een paar jaar gedaan. Scheelt wel dat ik me met koemelkvrij eten ZELF ook beter voelde natuurlijk, denk dat ik er zelf ook al niet zo heel goed tegenkonn. Maar dat opletten met eten? Hoe langer je het doet, des te makkelijker het wordt.
Sluit me daar ook bij aan. Hier een jaar gedaan en kan nu langzaam steeds meer eten (alles smaakt opeens weer erg lekker). Het went echt! Hier werd het na een maand een stuk makkelijker en er blijft best nog wel een hoop over wat je wel kunt eten. Restaurants kunnen er prima rekening mee houden. Patatje at ik ook wel vaak buiten de deur, ik nam ook m'n eigen mayo mee. Rond 8 maanden deed ik dat niet meer en ging het wel goed. Ik wil(de) juist vanwege haar allergieen ook zo lang mogelijk bv geven en ze is er nu overheen aan het groeien en via de bv kun je de melkproducten heel rustig opbouwen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je voeding na 2 maanden ook nog niet stabiel genoeg is om een voeding te laten vallen en langzaam af te bouwen. Het is meer alles of niks. Of je geeft volledige bv, of je stapt volledig over op kv. Ik zou je sterk adviseren om nog even borstvoedign te blijven geven. Vooral kindjes met een allergie hebben er ontzettend veel baat bij. Ik ben zelf nu al een half jaar op melk-, soja-, pinda- en nootvrij dieet. Het is inderdaad in het begin lastig, maar je went er echt aan! En zo lang is het nou ook weer niet, meestal groeien ze er na een jaartje over heen. Maar op dit moment vind ik het belangrijker dat ze borstvoeding binnen krijgt dan dat ik uit kan gaan eten en makkelijker thuis eten.
het is waar wat cossy zegt. het is in het begin heel zwaar zo´n dieet. ik moet het zelf ook volgen. maar het went echt. idd je kunt als je uitgaat lang niet alles eten en dat is niet makkelijk. mensen hebben ook vaak de neiging om je dan zielig te vinden en om te zeggen: ach meid ga toch lekker de fles geven. ik doe het bewust niet, omdat er in de bv zoveel antistoffen zitten. ook is het zo dat als je straks de allergene stoffen weer gaat proberen bij je kindje dat je het met bv via jezelf kan proberen, dus door zelf een glaasjes melk te drinken etc. is veel minder belastend voor je kindje. je moet me niet verkeerd begrijpen hoor. als jij het zelf prettiger vind om te stoppen dan moet je dat absoluut doen. maar als je twijfelt helpt dit je mss een keus te maken
Ik werd er ook steeds handiger mee en je gaat op den duur ook allerlei alternatieven vinden. Dus als je je schuldig voelt en toch graag door zou willen gaan, zou ik dit forum vooral gebruiken om tips te vragen, (bij uit eten belde ik vaak vooraf even met een restaurant of er voldoende keuze was voor koemelkvrij, om maar iets te noemen). Maar je hoeft je niet schuldig te voelen als je er om deze reden wel mee stopt. Het is erg beperkend en ik heb na anderhalf jaar koemelkvrij (Thirza heeft 26 maanden BV gehad, we kwamen er met 9 maanden achter) echt genoten van het weer alles mogen eten Neem ff de tijd om een goede keuze te maken, doe het niet overhaast: als je eenmaal stopt in deze fase, wordt relacteren als je spijt krijgt erg lastig, dus zolang je nog twijfelt zou ik proberen je productie nog wat op peil te houden en even niet verder af te bouwen.... (want of je nou nog 1 voeding geeft of 10: op dieet moet je er toch voor).
O, de vlag ging uit hoor, toen ik na 8 jaar en 2 kinderen eindelijk weer een boterham met pindakaas eten kon! Maar goed, die jaren zonder hebben er wel voor gezorgd dat ik het veel meer waardeer... Wat de anderen al zeggen: als je het kunt opbrengen, het is echt de moeite waard. Maar jijzelf bent de beste beoordelaar om te zien of het haalbaar is voor je!
Het is inderdaad alles of niets want of ik er nu 1 geef of 5 dan zal ik nog op dieet moeten. Ik had vandaag niet eens `zin`om een fles te geven vond t zo sneu ze ligt altijd zo lekker tevreden bij me als ze drinkt. Heeft iemand recepten of site waar ik dingen vandaan kan halen ?? Ze zit nu op 5 voedingen dit is dan volledige bv snachts komt ze niet meer (nu laatste 2 nachten wel maar ze is zo verkouden dat dr neusje dicht zit en dat ze daar wakker van word en is dan zo wakker dat ze niet meer gaat slapen en leg dr dan aan en neemt ze een paar grote slokken en pit weet verder)
ook drinkt ze de laatste dagen onrustiger aan de rechterborst gaat draaien met dr hoofdje en trekt dan aan mn tepel dit doet ze als ze al aardig wat gedronken heeft aan die kant. Iemand een idee wat dat is?
Heb je geen begeleiding van een diëtist? Die kan je ws goed adviseren over wat je wel en niet mag en een lijst met melkvrije artikelen geven. Wat betreft recepten en tips: * plantenmargarine van AH of Wajang om roomboter in bakrecepten als bv appeltaart oid te vervangen * olijfolie als vervanger voor bakken en braden * alpro soja producten als bv yofu als toetje * zorg dat je altijd iets bij je hebt als een reep ontbijtkoek, een evergreen of iets anders wat jij lekker vind, zodat je (met je bv trek) altijd iets kunt eten onderweg. Verder is het vooral een kwestie van heel erg wennen. Heb je ergens specifiek vragen over qua gerechten of tips? En wat betreft uit eten: ik heb gemerkt dat in de meeste restaurants veel meer kan dan je van tevoren zou denken. En zo niet, dan is dat meestal een teken dat ze vooral met kant en klare meuk werken die de 'kok' alleen nog opwarmt. Daar kom ik dan sowieso liever niet meer. Tot slot: op borstvoedingsforum.nl is een apart stuk over bv met allergie e/o dieet. Daar kun je vast nog meer tips en lotgenotes vinden.
ik zou ook voor alternatieven even contact zoeken met een dietiste die bekend is met kma bij bv. die kan je een lijstje geven. heel knap dat je toch probeert door te zetten
bijv lasagna maar dan niet d emelk vervangen door soja want dat vind ik zo smerig. dat lust ik dus allemaal niet soja ook geen toetjes ervan ik lust zelf uberhaupt geen melk dus dat scheelt maar joghurt en toetjes vind ik toch wel lekker ook chocola, daa rkan ik dna wel puur van eten (goede chocola) want daar zit geen km in. En loop vaak tegen dingen aan als sausjes de kaassaus over de broccoli zonder is er geen bal aan. Aan de ene kant wil ik stoppen zodat het voor mij er makkelijker op word(behalve de flessen uitkoken etc dan hahaha) maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ik spijt krijg en vind het zielig voor mn meisje om te stoppen is dat gek?? Heb nu al 2 dagen geen fles gegeven en het is zo gek maar ik schaam me zelfs als ik een fles moet geven in openbaar heel raar terwijl mn oudst nooit bv heeft gehad en meteen en fles. zullen de hormonen wel zijn hahaha. Kortom ik durf niet te stoppen omdat ik bang ben dat ik spijt krijg maar aan de andere kant maakt het allemaal zoveel makkelijker voor mij met eten gewoon alleen het koken savonds al
Wat je schrijft is heel herkenbaar. Ivm lactoseintolerantie eet ik al een aantal jaar vrijwel melkvrij (dieet is net wat anders dan bij KMA). Ik heb letterlijk zitten huilen bij mijn eerste verjaardag daarna, omdat ik niet wist wat voor taart ik kon eten. Nu bak ik ze zelf . Ivm een grote kans op allergieën heb ik bij mijn eerste preventief een hypoallergeen dieet moeten volgen tijdens de bv. Dat hield aanvankelijk in: geen zuivel, eieren, soja, noten, vis, schaal- of schelpdieren. Ik ben al vrij snel wel weer vis gaan eten, omdat ik het idee had dat ik anders helemaal niks meer kon eten. Vanwege het allergierisico wilde ik 6 maanden bv geven en in het begin telde ik de weken af. Maar na verloop van tijd wende ik aan het dieet en het voeden ging ook steeds makkelijker. Na 6 maanden mocht ik langzaam weer meer gaan eten en wilde ik toch nog even doorgaan met voeden. Ik heb toen wel 1 voeding vervangen door Nutramigen, zodat ik niet zo vaak hoefde te kolven. Uiteindelijk heb ik 15 maanden bv gegeven! Ik had het echt niet geloofd als je met dat van tevoren gezegd zou hebben. De laatste maanden waren dat trouwens nog maar 1 of 2 voedingen per dag. Wat voor mij een belangrijke overweging was om dit zware dieet vol te houden, was oa dat ik zoveel mogelijk wilde vermijden dat mijn kindje een voedselallergie zou krijgen. Nu hoefde ik maar een aantal maanden lastiger te koken, met allergie zou ik dat jarenlang moeten doen. En als hij bv weer andere allergieën dan ik zou hebben zou het helemaal lastig worden. Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat hij een allergie krijgt, maar ik wil er wel alles aan doen om het te voorkomen. Ik hou overigens ook niet van de smaak van soja (hoewel het deels een kwestie van wennen en leren eten is). Yofu vind ik echter, itt die vla en puddingachtige toetjes, niet naar soja smaken. Verder heb ik gemerkt dat ik voor in de lasagne of pannekoeken de alpro soja fresh (uit het koelvak) lekkerder vind dan de gewone. Een kennis van mij maakt de lasagne sowieso altijd zonder melk, met een gewone tomatensaus. Ik moet nog steeds een keer het recept vragen .
Wat goed dat je het toch wilt doorzetten! Want zo'n dieet is zeker beperkend voor jou, ik zou het ook echt snappen als je het niet meer zou willen. Voel je niet schuldig en schaam je nergens voor. Ik zou geen soja-producten als vervanger voor koemelk nemen, omdat veel mensen die allergisch zijn voor koemelk, ook slecht reageren op soja. Verder heb ik zelf geen ervaring met KMA (wel met andere allergieën), dus ik denk dat hier genoeg andere moeders zijn met veel meer deskundigheid op dit vlak. Heel veel succes gewenst, en geniet driedubbel van het voeden van je baby.
Ik gaf meteen volledige bv en helaas heeft ze toch kma dus voorkomen kan hier niet meer. Onze andere 2 kids hebben ook kma gehad zijn nu 4 en 2 jaar en eroverheen, verder ook geen andere allergieen. Ik doe dus alleen aan een kmv dieet verder niet maar dan nog jeetje zeg. Morgen is de middelste jarig en ik mag dus geen taart en dat vin ik niet grappig want een lekkere vervanger is er niet ja een cakeje maken maar om nu alleen voor mezelf iets te maken ik heb er niet eens tijd voor. Ik zie wel waar het schip strand en hoelang ik t nog vol houd. Einde van de maand op vakantie naar belgie weer een struikelblok ik weet het gewoon niet
Je zou voor jezelf een vruchtenflap kunnen maken. Plakje bladerdeeg en vullen met abrikoos, appel of kers (of iets anders). Dicht plakken, beetje water erop en suiker erop strooien en 10 minuutjes in de oven. Is echt heel snel klaar. Ik eet dat soort dingen nu ook, dan heb ik toch het gevoel dat ik er een beetje bij hoor. Als vervanger gebruik ik rijstemelk, mijn dochter kan ook niet tegen soja, helaas. En er staat een pak havermelk in de koelkast, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.