Ik had liever gehad dat jullie er geen verstand van hadden, maar nu zou ik toch graag gebruik willen maken van de eventuele kennis die jullie er van hebben.. Wij zijn nu ongeveer 4 jaar ''bezig'' om zwanger te worden, 1 miskraam, 1 vroege miskraam en 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap verder en het is dus (nog) niet gelukt.. Ik heb hier eigenlijk nooit zo´n last van gehad dat het zolang duurt tot ik de laatste keer bij mijn verloskundige was die een prachtig buikje heeft en 21 weken zwanger is en die tegen me zei; waarom heb je je eigenlijk nog nooit door laten verwijzen voor onderzoeken? Uhhhh ja, waarom niet? Daar heb ik niet echt een antwoord op, maar ik denk zelf omdat ik dus wel (duurt lang elke keer) zwanger kan worden en wij dus maar ''gewoon'' door gaan.. Toch bracht het me aan het denken en toen ik vanwege de buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij de gynaecoloog was dacht ik nou goed ik ben hier nu toch, kan er niet naar mij/ons gekeken worden waarom het nu toch niet lukt? Ik kreeg als antwoord dat ik eerst maar even een jaar moet wachten en dat ik dan eventueel via de huisarts wel een verwijzing kan krijgen.. Nou lees ik soms verhalen dat mensen nog geen jaar bezig zijn en die krijgen al een verwijzing, waarom ik dan niet? Omdat mijn lijf wel zwanger kan worden moet ik dus nog maar gewoon wachten? Of zie ik dat verkeerd? En zou ik het nu via een andere weg proberen (geen idee welke, maar stel) wat voor onderzoeken krijg je dan? Ik heb daar echt de ballen verstand van.. En komt daar dan meestal iets uit? Of is het toch vaak ''oorzaak onbekend''.. Ik lees graag jullie ervaringen om te kijken of we hierin actie gaan ondernemen en willen ondernemen en eigenlijk ook durven..
Hoe lang moet je iedere keer wachten tussen het zwanger worden? Heeft daar al eens meer als een jaar tussen gezeten? Daarnaast weet ik dat artsen een BBZ niet meetelt in de miskramen omdat dit dan weer een andere oorzaak zou hebben. Feit is wel dat je 2x een miskraam hebt gehad en je volgens de richtlijn van het NVOG recht hebt op chromosoomonderzoek. Je mag hiervoor dus wel degelijk een verwijzing vragen. Wellicht dat je verloskundige dit aan je wil geven. Verder weet ik het na 2 miskramen niet zo goed. Je zou kunnen vragen of de huisarts je schildklier wil prikken.
Ja de eerste keer heeft 1,5 jaar geduurd.. Toen de eerste miskraam en kort erna de vroege miskraam en daarna heeft het dus 2 jaar geduurd, dus het is echt niet zo dat ik geen geduld heb, maar zo wordt het dan een beetje afgedaan he.. Nu had ik ook een hele ouderwetse huisarts die dacht; wat komt dat komt.. En ik ben trouwens zelf ook wel wat zo en ik vond het ook fijn dat we er zo instonden, niet elke maand een grote teleurstelling dat het weer niet zo ver is maakt dat je de maanden wel beter doorkomt.. Of klinkt dat nu heel gek? Maar nu ineens na die buitenbaarmoederlijke zwangerschap begint die klok als een gek te tikken, heel raar.. Soms denk ik ook wel eens dat het me allemaal tussen de oren zit, afgelopen Januari begonnen met ovulatietesten en prompt zwanger.. Terwijl ik het positiefst testte op de dag die ik zelf ook altijd al bedacht had.. Dank je wel, ik kan daar wel wat mee.. Zal het eens met manlief bespreken, ik heb mijn lijf nu even rust gegeven, maar een voorbereid mens......... Hier wordt overigens gezegd door mijn gynaecoloog en ook door mijn huisarts dat je na 3 miskramen de onderzoeken in mag/kunt..
Chromosomenonderzoek heb je recht op na 2 miskramen. Stollingsonderzoek na 3 miskramen. Bij beide onderzoeken hoeft er alleen bloedgeprikt te worden.
Aaaah oke, we hebben dus iig recht op een chromosomenonderzoek.. Thanks Zomerrr, mag ik dan ook nog zo brutaal zijn om te vragen of jij die onderzoeken ook hebt gehad en of er dan ook iets uit gekomen is? Ik heb er niet zoveel verstand van, maar uit het chromosomenonderzoek kan toch bijv. komen dat je een tekort hebt aan progesteron? En stollingsonderzoek? Hmmm, mijn moeder gebruikt Ascal..
Hoi meid, Ik ben na 2 miskramen met een hele waslijst aan mogelijke dingen waarop bloedgeprikt kan worden naar mijn gyn gegaan, en ik heb gewoon geëist dat ze me daar op prikten. De gyn vond een hoop dingen onzin (dit is niet bewezen, en dat is ook onmogelijk) maar hij heeft het wel allemaal gedaan. Denk om van mijn gezeur af te zijn. Die lijst heb ik overig gevonden op herhaaldemiskramen.nl Daar staan alle mogelijke oorzaken op. Succes!
Ooow die site kende ik niet, ga ik eens op gluren! Ja zij vinden het dan maar gezeur en ik denk dan je neemt toch al bloed af, wat maakt het dan uit dat je naar een paar extra dingen kijkt.. Ik kreeg gisteren de uitslag van mijn hcg telefonisch van de gynaecoloog deze was nog steeds 120, maar dat was verder niet erg, want het gaat allemaal mooi op de natuurlijke manier en dat vind ik zelf prettig, maar het duurt wel verrekte lang allemaal dus vandaar dat ik verder ook geen haast heb om nu de onderzoeken in te gaan.. En jij/jullie ook succes met jullie traject..
Hier is het iets anders, 2 miskramen gehad en net we topic geopend om te vragen welke onderzoeken ik zou kunnen laten doen. De gynaecoloog vertelde mij dat je na 2 miskramen chromosomenonderzoek bij beide kunt laten doen. En je schildklier en stollingsonderzoek. Dat zijn schijnbaar de standaarddingen. Dus daar zou ik sowieso naar vragen. Verder ben ik ook nog zoekende naar wat nog meer wijsheid zou zijn om te onderzoeken.
Ik had een verwijzing gekregen en toen werd ik zwanger. Dit bleek ook een bbz en ons werd verteld dat we dus weer een jaar moesten proberen. Hier was ik het niet mee eens en heb dus weer gebeld en een verwijzing gekregen. Bij mij is een stollingsonderzoek gedaan en wij mogen een chromosomen onderzoek als we dit willen. Wij hebben nu een miskraam en een bbz achter de rug, dus officieel mag het allemaal nog niet. We hebben een fijne gynaecoloog getroffen, maar doordat ik uiteindelijk op mijn strepen ben gaan staan heb ik deze afspraak kunnen maken. Wat ik wil zeggen is, maak voor je zelf duidelijk wat je wil en ga op je strepen staan. Vier jaar zonder echt resultaat is niet te doen en hier ga je zelf onder door. Let dit uit aan de gynaecoloog en huisarts! Succes, je mag me pben als je iets wil weten.
Ik heb drie miskramen gehad. Uit de onderzoeken in NL bleek niet zoveel en de conclusie was, gewoon pech, ga maar verder proberen. We geloofden hier niet zo in en hebben in het buitenland uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Hieruit bleek dat een homozygote afwijking op het MTHFR gen. Slik sindsdien 81 mg kinderaspirine en 5000 mg foliumzuur elke dag (ook als ik niet zwanger wil worden). Ongeveer een half jaar na het onderzoek werd ik zwanger van mn dochter. Ik ben nu zwanger van een tweede en heb sinds de eerste geen miskramen meer gehad. Helaas wel een bbz afgelopen zomer, maar een bbz is toch wat heel anders en heeft vaak een andere oorzaak dan een gewone miskraam. Mijn belangrijkste advies aan iedereen met herhaalde miskramen: als er niets uit de onderzoeken in NL komt en je hebt hier geen goed gevoel bij ga naar Dsl, Be of Eng en laat verder onderzoek doen!
Oooow kijk dames, bedankt.. Dat werd mij inderdaad ook verteld Smnee, nog maar weer ''even'' een jaartje proberen.. Ik word dit jaar 30, ik weet heus wel dit is nog niet heel oud ofzo, maar het klokje begint wel te tikken.. Ik heb dinsdagsochtend een afspraak bij de huisarts, want ik heb sowieso een verwijzing van hem nodig..En gefeliciteerd met je zwangerschap! Hopen op een plakkertje.. Ik moet steeds zo lachen om je banner met die mars haha.. nana33, ook dat vind ik zo apart.. Als je het overal zo leest zijn onze buurlanden veel verder en ik snap niet dat Nederland hier niet van mee wil leren.. mamima, spannend he.. Ik heb nu dus een afspraak staan en ik moest slikken hoor.. Voelde even als een stukje falen van mezelf/mijn lichaam.. Nu voel ik me mezelf weer en gaan we er weer voor, nou ja eerst even wachten tot het hcg weer op 0 staat..
Laat je niet weg jagen hoor. Ik ben (pas) 22 en dat me ook meerdere malen verteld. Dat ik jong ben maakt het geen minder verdriet, dus als jij vind dat je hulp nodig hebt moet je dat gaan halen. Dankje meid, ik hoop ook op een goede zwangerschap. Ik wens je veel succes
Nee, ik ga ervoor.. Ik heb een nieuwe huisarts inmiddels en daar heb ik op mijn werk ook mee te maken (werk in de zorg) en ik verwacht eigenlijk dat hij me wel gaat helpen/doorverwijzen.. En anders laat ik de tweede ik even los, kan heel pittig zijn als het moet Ja vreselijk he die opmerkingen; je bent nog jong, je hebt tijd zat..