Wat ik me afvroeg: hoe laat zit jullie dag er 's avonds eigenlijk op op een typische dag? Daarmee bedoel ik: kinderen in bed, iedereen gegeten, huis opgeruimd, en jij dus klaar om de zetel in te duiken, een boek te lezen, te gaan sporten of watdanook. Wij hebben een dochter van 21 maand, werken allebei voltijds, en kunnen pas ten vroegste om 21u op adem komen. Ik vind dat best laat, maar ik weet niet hoe het anders kan. Standaarddag hier: - thuis rond 17u30 - spelen met dochter, ofeen bad - zij eet boterhammen (ze eet 's middags warm bij de onthaalmoeder) rond 19u - bedtijd tussen 19u30 en 20u - koken + eten + opruimen - klaar rond 21u Tips?
Waarom eet ze smiddags warm bij onthaalmoeder? Toch leuker samen in de avond te eten dan alleen zij een boterham dan naar bed en jullie daarna eten? Denk dat je daar al tijd mee inhaalt
Niet spelen maar koken? Ik ben een thuismama en hier gaat ze rond half 8 slapen en ben dan rond 8 uur klaar. Wisselt overigens een beetje, soms neemt ML haar mee naar boven en speelt ze op zolder en dan doe ik iets wat ik niet kan doen als ze slaapt en ruim dan daarna de boel beneden op. Als hij er niet is dan na het eten van half 6-6 gaat ze Nijntje kijken en dan ruim ik de boel op.
Hier rond half 9 klaar. Maar ik kook vroeger, rond 6 uur eten we met z'n allen. Na het eten ruim ik op, papa speelt nog met de kleine. Rond kwart voor 8 gaat hij naar bed, soms slaapt hij gelijk, soms niet. Maar meestal rond 20:15/20:30 ben ik klaar om een douche te nemen en de bank op te duiken. Maar goed ik ben thuisblijfmoeder, dus dat kun je ook niet echt vergelijken met jouw situatie. Maar is het inderdaad geen idee om wat eerder te koken en met zijn allen te eten? Ik snap ook wel dat je even wat tijd met dochter wilt ipv te koken, moeilijk....
In Vlaanderen eten alle baby's en peuters eigenlijk warm over de middag. Ze eten dus allemaal samen warm bij de onthaalmoeder, of in de crèche. En niet spelen maar koken.. Tja, als ik een hele dag gewerkt heb, wil in liever eerst nog wat tijd met haar doorbrengen. Lijkt me logisch, niet?
Hier 14mnd: -17.00 papa thuis ga ik koken -18.00 eten -18.30-20.00 spelen/bad/fietsen samen met papa/mama sport -20.00 slapen Gelijk erna rust in tent hihi Ps: hier eet ze warm lunch in kdv als ze gaat of thuis brood maar maakt niet uit om 18.00 eten we altijd warm samen aan tafel
Zl eet om 17.00 warm bij de oppas. Ik haal hem rond 17.45 uur op bij de oppas ben ik om 18.00 thuis. Vriend is om half 6 thuis en doet voorbereidend werk voor ons avondeten. Als ik thuis kom kunnen we nog even samen met zl spelen voordat we om 18.45 z'n pyjama aantrekken en hij z'n laatste flesje krijgt. Ondertussen is het eten opgezet en als kind even voor half 8 in bed ligt kunnen wij gaan eten. Vriend ruimt af, ik hang een wasje op en ruim nog wat op, dus zeg dat onze dag er gemiddeld rond half 9 op zit.
Tsja dan moet je dus ook accepteren dat het later wordt. Ik zou toch liever samen eten, dan heb je ook een moment samen en dan ben je ook klaar nadat zij naar bed is. Met twee keer warm eten is volgens mij weinig mis.
Wij zijn half 8 klaar als hij naar bed gaat... 16.30 begin ik met koken 17.00 ml thuis en eten met zijn alle 17.45 hond uitlaten 18.00 douchen 18.30 zoontje flesje, een van ons ruimt de keuken op ander grote deel speelgoed. 18.45 tot 19.15 spelen op de grond met zoontje 19.20 doe ik de luier en Pyjama aan en ml ruimt het overige speelgoed op. 19.30 naar boven bed ritueel als hij op bed ligt zijn we beneden klaar
Wat dacht je van samen koken ? Dat doe ik met de kinderen sinds ze 1,5 zijn, en nee natuurlijk niet aan die hete pannen zitten, Maar bijv het eitje opkloppen om de schnitzel door heen te halen en samen te paneren Bak water of gootsteen vol laten lopen, jij schilt de aardappels en zij mag ze 1 voor 1 afspoelen, idem met groentes, daarna mag zij ze bijv in de pan doen die jij vervolgens op het vuur zet, Wanneer alles op het het vuur staat kun je bijv een potje memory spelen niet te veel.., bij 5 setjes ( dus 10 kaartjes) en tussen door het vlees omdraaien en even de rest van het eten checken, Geen idee of het bij jullie werkt hoor, maar mijn kinderen vinden het nog steeds leuk om ons te helpen met koken
Hier 19.00 uur allebei op bed. En rust in de tent. Alles opgeruimd en wel. 17.00 koken 17.30 eten 18.00 iemand opruimen, ander spelen. 18.30 kindjes douchen/wassen pyamas aan. 19.00 allebei naar bed. Man brengt nu op dit moment de oudste naar bed. Maar ik werk overdag maar tot hoogstens 1530 uur. Dus heb ook alle tijd. (zorg)
hoe laat gaan jullie s ochtends weg? is het een optie om bijv de aardappelen geschild in het water te zetten, of vast pastasaus te maken? of 1 dag, voor 2 dagen te koken? dan heb je ook tijdwinst. of jullie taken verdelen. 1 koken, ander spelen en dat omwisselen per dag/ 2 dagen.
Als jij haar in bad doet dat je man/vriend vast gaat koken? En dan of met haar eten, of zij boterham en jullie groente.
Herkenbaar, al ben ik alleenstaand en is mijn zoontje pas 5 maanden. Ik ga uit het werk direct mijn knul halen, even kort knuffelen en spelen, soms in bad en daarna de fles en naar bed. Ik moet hem nog 30 minuten vast/hooghouden na de fles, heerlijk momentje maar daardoor ben ik pas rond 20.00 klaar. Dan wil ik nog eten, opruimen, wasje aanzetten.... Gelukkig werk ik maar 3 dagen en straks maar 4 dus blijven er ook dagen in de week dat we relaxed aan kunnen doen en ik al eet voor hij de avondfles krijgt. Enige tip die ik heb: Ik vries saus in voor meerdere dagen zodat ik op werkdagen even kort pasta hoef te koken en verder niet uitgebreid hoef te koken. Zo eet ik soms nog voor de fles even of na 20.00 snel . Heerlijk dat je kleintje al warm heeft gegeten, bij mij op de creche zijn ze daar ook mee aan het opstarten. Dat lijkt me ideaal voor de werkdagen.
Bij ons wordt ook warm gegeten tussen de middag maar wij eten ook savonds nog een keer warm, juist omdat ik het samen eten zo belangrijk vind. Wij zitten gewoon met z'n allen in de keuken als ik of man aan het koken is. Dochter heeft een klein keukentje om mee te spelen, zoon zit in de kinderstoel aan tafel met iets te spelen, soms kijken ze een filmpje. Zo kletsen we bij over de dag en zijn we toch allemaal samen, vaak met wat kleine hapjes, stukje kaas of worst ofzo. 18:00 man thuis 19:00 koken 20:00 eten, zoon drinkt z'n flesje en gaat naar bed 21:00 dochter gaat naar bed Dochter douchen of in bad doe ik voor het koken, of even snel douchen voor het slapen. Zoonlief gaat smorgens in bad als dochter naar het speelzaaltje is.
Helaas. Mijn vriend is pas thuis om 19u. De occasionele keer dat hij vroeger is, gaat alles inderdaad vlotter. Dan begin ik al aan het eten, en dan kunnen we direct nadat dochter naar bed is aan tafel. Dat zijn de geweldige dagen waarop ik plots een zee van tijd lijk te hebben 's avonds Maar meestal loopt het dus anders... 'S Ochtends zijn we allebei om 8u de deur uit, dus dan koken is ook geen optie. Al probeer ik inderdaad ook wel regelmatig te koken voor twee dagen, dat helpt ook. Maar ik merk dus uit de antwoorden van anderen dat vroeger klaar zijn 's avonds vooral samenhangt met vroeger thuis zijn na het werk, en met een partner waarmee je de taken kan verdelen. Aan die twee zaken kan ik helaas niets veranderen.... Toch nog wat vaker om voor meerdere dagen koken dus. En inderdaad af en toe eens proberen samen met de dochter te koken, dat is wel een goeie tip.
Misschien kun je vlees bakken/braden voor twee dagen. Hoef je alleen op te warmen. Voor twee dagen aardappels schillen en dan de volgende dag kun je de aardappels op bakken. Samen de tafel dekken. Om de dag in bad onder de douche, ipv elke dag. Samen met je kindje alvast speelgoed opruimen. Is ook een vorm van aandacht geven. Jij gaat alvast koken, terwijl je kindje in de kinderstoel zit een boekje te lezen, of spelletje doen. Tussendoor kun je je aandacht ook aan haar geven. Als je echt tijd wil "besparen" ga je direct koken bij thuiskomst, samen met je dochter, en eten jullie rond 19.00 uur direct als je man thuis is. Daarna één iemand opruimen en de ander dochter klaarmaken voor bedtijd. En dat dan omwisselen per dag. Je man vanavond opruimen, en jij morgen opruimen bvb.
Hier eten we rond 17.30 om 18.30 krijgt Finn nog een klein flesje toe. 19.00 uur tandjes poetsen en naar bed.
Ik ben altijd degene die als laatste thuis is, rond 18.30 - 18.45 uur. Wanneer ik op mijn werk weg ga bel ik m'n vriend en begint hij met koken. Onze dochter heeft dan vaak al gegeten en zit in de kinderstoel of box lekker te spelen. Als ik thuis kom kunnen we gelijk eten, dochter zit er gezellig bij aan tafel. Rond 19.15 klaar en alles in de vaatwasser, dan nog even tijd om te knuffelen en/ of spelen/ lezen. Rond 19.30 een flesje, ook een heerlijk moment! En dan rond 20 uur naar bed. Meestal ga ik dan ook lekker zitten met een beker thee en soms ruim ik nog wat op/ poets ik nog wat, dat is afhankelijk van mijn energie