Hoi, Ik heb vandaag bericht gehad dat mijn ziektewet uitkering is toegekend. Mijn dagloon bedraagd 30.70 bruto incl. vakantiegeld. Maar hoe bereken ik nu wat ik per maand krijg? Alvast bedankt!
Beste meike1234, Je hebt de toekenning ontvangen. Nu wil je graag weten op welk bedrag je per maand kunt rekenen. De Ziektewet-uitkering betaalt wekelijks uit. Ik kan je dus aangeven hoe je van een dagbedrag naar een weekbedrag komt. Ben je ziek ten gevolge van de zwangerschap? Dan ontvang je 100% van je dagloon x 5 dagen per week. Ongeacht hoeveel dagen je wekelijks werkt. Ben je niet ziek ten gevolge van de zwangerschap? Dan ontvang je 70% van je dagloon x 5 dagen per week. Hierbij maakt het ook niet uit hoeveel dagen je wekelijks werkt. Met deze formule bereken je het brutobedrag. Ik kan je niet vertellen wat het bedrag netto gaat worden omdat ik niet weet hoeveel loonheffing/premies worden ingehouden. Houd er rekening mee dat de Ziektewet je uitkering inclusief vakantiegeld betaalt. Het wordt dus niet gereserveerd en op een later moment uitgekeerd. Actuele informatie over de hoogte van je Ziektewet-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare