Goedemorgen, Ik ben bijna 9 weken zwanger. Ik heb de hele dag last van misselijkheid, tevens is een kleine inspanning als traplopen echt een vermoeiende opgave. Voor ik zwanger was sportte ik 2 a 3 x perweek en had een flinke conditie. Ik heb tussentijds bloed verloren, maar met het vruchtje is gelukkig alles goed. Ik heb last van bandenpijn.Ik heb hoofdpijn. Uit preventie moet ik een zwangerschapsdiabetes dieet volgen. In mijn eerdere zwangerschappen ben ik opgenomen geweest met zwangerschapsvergiftiging. Ik heb erg last van maagzuur zeker als ik lig en dus slaap ik niet goed waardoor ik dan ook weer vermoeid wakker word en zo gaat de cirkel rond. Ik ontvang WW wat zijn mijn mogelijkheden. Alvast bedankt voor het antwoord, Linn
Beste Linn, Ik begrijp dat je een WW-uitkering ontvangt en ziek bent en wilt weten welke mogelijkheden je hebt. Wanneer je een WW-uitkering ontvangt en je wordt ziek, meldt je dan ziek bij UWV. Doe dit uiterlijk op de tweede dag van ziekte. Hebben je klachten te maken met je zwangerschap zal de WW-uitkering stoppen per de datum van je eerste ziektedag. Je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Actuele informatie over het doorgeven van ziekte vind je hier. Ik wens je heel veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, bedankt voor je antwoord. Ik maak me echt heel erg zorgen over de uitkering. Je zegt MOGELIJK krijg je ZW, maar dat moet ik echt zeker weten, anders blijf ik beter ziek in de WW. Als het inkomen wegvalt heb ik grote problemen. Kun je ook iets zeggen over hoe de ZW werkt? Ga je dan naar een UWV arts? En hoe vaak? Zit er ook een houdbaarheidsdatum aan de ziektewet? Aan de WW namelijk wel. Zijn mijn klachten wel ernstig genoeg vraag ik me ook af, of moet je een soort toelatingstest doen zeg maar? Ik lees graag, dankje en groeten Linn
Beste Linn34, Je wilt graag meer weten over wat er gaat gebeuren als je aan UWV doorgeeft dat je ziek bent. Na je ziekmelding neemt UWV binnen enkele dagen contact met je op en bespreekt met jou de reden van je ziekmelding. Je geeft dan aan dat je klachten zwangerschap gerelateerd zijn. Je wordt dan uitgenodigd op het spreekuur van de verzekeringsarts. Vindt de arts ook dat je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap? Dan wordt je WW-uitkering beëindigd met ingang van je eerste ziektedag. Vanaf deze datum ga je een Ziektewet-uitkering ontvangen. De hoogte van de betaling is dan 100% van je dagloon. De Ziektewet-uitkering kan maximaal 104 weken (2 jaar) duren. In jouw situatie zal de uitkering vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum stoppen omdat je verlof dan ingaat. Vindt de arts dat je wel ziek bent maar niet door je zwangerschap? Dan blijf je tijdens je ziekmelding de eerste 13 weken je WW-uitkering ontvangen. Ben je na deze 13 weken nog ziek? Dan wordt de WW-uitkering stop gezet en ga je daarna een Ziektewet-uitkering ontvangen. In deze situatie is de uitkering 70% van je dagloon (net als tijdens je WW). Vindt de arts dat je niet ziek bent? Dan wordt je beter gemeld en blijft je WW-uitkering doorlopen tot de maximale duur of de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof als deze eerder is. Tijdens je ziekmelding wordt je regelmatig opgeroepen voor controle bij de verzekeringsarts. Hoe vaak je opgeroepen wordt bepaalt de arts. Je hoeft geen toelatingstest te doen, je bespreekt met de arts wat je klachten zijn. De arts beoordeelt dan of je ziekmelding akkoord is. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare