ZEZ uitkering op basis van 2015: deels zelfstandig, deels loondienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Quoi, 9 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quoi

Quoi Nieuw lid

9 mei 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Best UWV webcare team,
    Ten eerste: wat fijn dat ik mijn vraag hier kan stellen!
    Sinds eind 2014 ben ik zelfstandige (ZZP'er) en mijn inkomstenbelasting aangifte was dan ook een 'winst uit onderneming' aangifte. Nu ben ik 24 weken zwanger en wil ik een ZEZ uitkering aanvragen. Ik loop nu tegen een onduidelijkheid op.

Mijn inkomen uit onderneming in 2015 was (net) <20.000 euro, waardoor ik onder 4.7 de andere winst/inkomsten uit onderneming van de afgelopen vier jaar moet invullen. Dit is slechts een erg klein bedrag, aangezien ik eind 2014 startte. Echter, in 2015 heb ik drie maanden in loondienst gewerkt (en aanzienlijk verdiend). Dit wordt nu niet meegenomen bij het invullen van het formulier & dus het bepalen van de hoogte van mijn uitkering.

Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd of snijd ik mezelf in de vingers door deze constructie? Of betekent het deels zelfstandig zijn en een aantal maanden in loondienst werken nu eenmaal geen handige constructie voor een ZEZ uitkering?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Vriendelijke groet!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Quoi,

Wat fijn dat je ons gevonden hebt :).

Ik begrijp dat je graag wilt weten hoe hoog jouw ZEZ-uitkering zal zijn.

Heb je in het jaar 2015 minimaal 1225 uur als zelfstandige gewerkt? Dan heb je recht op een ZEZ van 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Ongeacht wat je hebt verdiend.

Kom je niet aan dit aantal uren? Dan gaan we uit van de gemiddelde winst over de laatste 5 jaar, waarbij de jaren met verlies op nul worden gezet. Je verdiensten uit loondienst worden niet meegenomen in berekening. Houd er daarom wel rekening mee dat je uitkering lager gaat uitvallen.

Actuele informatie over de hoogte van de uitkering vind je hier.

Ik hoop dat je er zo uit komt, mocht je nog vragen hebben laat het ons dan gerust weten.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. Quoi

Quoi Nieuw lid

9 mei 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mariël,

Bedankt voor je reactie!
    Ik heb meer dan 1225 uren gewerkt. Als ik het goed begrijp wordt in dat geval niet meer gekeken naar de 20.000 euro grens en winst van de jaren ervoor? Ik moet deze wel opgeven namelijk.

Bedankt!
    Groeten.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Quoi,

Klopt. Als je in het voorgaande jaar tenminste 1225 uren als zelfstandige hebt gewerkt, is je winst niet meer relevant.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina