Partner 0-uren contract- ik geen uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door toughcookie, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toughcookie

    3 nov 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

    September 2010 ben ik verhuisd, om te gaan samenwonen met mijn vriend. Waardoor ik het contract bij mijn werkgever heb beëindigd.
    Helaas kon ik niet snel genoeg werk vinden, tenminste ik kon het wel vinden maar werd niet aangenomen. Mijn vriend kwam ook zonder werk te zitten.

    Niet gepland raakte ik zwanger en ben ik gelijk naar het UWV gegaan.
    Ik deed aanvraag voor een WIJ-uitkering en voor mijn vriend zou een (volgens mij) WBB uitkering worden aangevraagd. Tijdens de behandeling kreeg mijn vriend weer een baan, wat uitliep op een 0-uren contract.

    Beide aanvragen werden afgewezen! Die van mijn vriend omdat hij weer een baan had en die van mij omdat mijn partner een inkomen heeft.
    Er is nooit gevraagd wat voor inkomen mijn vriend heeft. Hij werkt in de kassenbouw, dus de ene keer is hij 2 weken aan het werk en dan zit hij weer voor onbekende tijd thuis zonder inkomen.

    Mijn rekeningen blijven oplopen, waarna ik de stap heb genomen op schuldhulpverlening wilde aanvragen. Maar daar kom ik niet voor in aanmerking omdat ik geen baan of uitkering heb.

    Is er dan echt geen mogelijkheid voor mij om een uitkering te krijgen of enige bijstand? Straks als de baby er is kan ik weer gaan werken, maar tot die tijd zal ik toch ergens mijn kosten van moeten betalen.

    Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven.:(

    Met vriendelijke groet,

    Chantal
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Chantal,

    De regelingen waarover jij graag meer informatie wilt zoals de WWB en de WIJ-uitkering worden niet door het UWV uitgevoerd. Ik kan je vragen hierover dus niet beantwoorden. Ik adviseer je om de inkomensgegevens van jou en die van je partner in kaart te brengen en te controleren of dit onder het sociaal minimum ligt voor samenwonenden. Je vind de bedragen die daarvoor staan op de site van SoZaWe van je gemeente en hier.

    Is het gezamenlijke inkomen lager dan het geldende sociaal minimum dan kan je partner informeren of hij in aanmerking komt voor aanvullende bijstand. Via de link op deze pagina kun je uitzoeken of er nog andere regelingen zijn waarop jij en je partner aanspraak kunnen maken.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare
     
  3. toughcookie

    3 nov 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er achter aan.
     

Deel Deze Pagina