Beste UWV, Jullie hebben mij een tijd geleden een helder antwoord gegeven op een vraag die betrekking had op mijn situatie. Nu zou een vriendin van mij graag een antwoord willen op haar vraag. Ik wil deze vraag graag voorleggen op mijn account. Vriendin is ziek uit dienst getreden, ze was ziek vanwege zwangerschap. Ten tijde van de uitdiensttreding was ze 2 maanden zwanger. Ze heeft na haar uitdiensttreding recht gehad op een ziektewetuitkering en is daarna overgegaan naar een zwangerschapsuitkering. Haar zoon is inmiddels 8 weken en over 3 weken loopt haar zwangerschapsverlof af. Heeft zij ondanks dat zij ziek is geweest recht op een WW-uitkering? Ze wil na afloop van het zwangerschapsverlof direct gaan solliciteren. Ze heeft echter nu al ruim 26 weken niet gewerkt dus voldoet niet aan deze weken-eis daar zij ziek en met zwangerschapsverlof was. De duur van de uitkering is niet van belang, de vraag is puur of zij recht heeft op WW. Groet, Kim
Beste KimK, Je wilt weten of jouw vriendin recht heeft op WW. Voor de berekening van een eventuele WW-recht kijkt UWV of zij de 36 weken voorafgaand aan haar eerste WW-dag minimaal 26 weken heeft gewerkt. Dit heet de wekeneis. Periodes van ziekte en het zwangerschapsverlof worden hierbij uitgesloten. UWV kijkt dan verder terug met hetzelfde aantal weken waarin ze ziek was of zwangerschapsverlof heeft gehad. Het komt er dus min of meer op uit dat zij minimaal 26 weken van de 36 weken voor haar eerste ziektedag gewerkt moet hebben. Voldoet zij hieraan? Dan heeft zij een WW-recht van minimaal 3 maanden opgebouwd. Actuele informatie over het recht op WW vind je hier. Ik wens haar veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare