Beste UWV webcare team, Ik heb een vraag m.b.t. de uitkering aan mijn werkgever. Sinds kort ontvang ik 70% van mijn salaris omdat ik mijn tweede ziektejaar in ben gegaan. UWV betaalt mijn werkgever 100% van mijn dagloon minus de uren die ik re-integreer. Is dit correct, hoort mijn werkgever mij niet 100% uit te betalen aangezien dat ook door UWV vergoed word. Mijn ziekte is zwangerschapsgerelateerd. Mijn werkgever beroept zich op de arbeidvoorwaarden en zegt het volgende: De wettelijke loondoorbetalingsverplichting van de werkgever is 70% van het loon van de medewerker die de bedongen arbeid niet kan verrichten door arbeidsongeschiktheid wegens ziekte, zwangerschap of bevalling. Onze arbeidsvoorwaarden zijn ruimer; pas in het 2e jaar 70% over de ziekte uren en 85% over de ziekte uren bij re-integratie van meer dan de helft van het aantal bedongen arbeidsuren. In de arbeidsvoorwaarden is geen uitzondering gemaakt voor zwangerschap of bevalling; dat geldt ook voor de WULBZ. Om re-integratie te stimuleren mag de werkgever in het 2e jaar niet meer dan 70% van het loon doorbetalen over de ziekte uren. UWV kan geen uitspraken doen m.b.t. de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever. Deze moet een vervanger inhuren voor de werknemer die ten gevolge van ziekte uitvalt. Ik ben benieuwd wat de kijk van UWV hierop is en wat mijn rechten zijn.
Nog een toevoeging van mijn werkgever op bovenstaand verhaal: De loondoorbetalingsverplichting is geregeld in het Burgerlijk Wetboek en niet in de WFSV. Het dagloon dat als basis dient voor de uitkering van de UWV is gebaseerd op je huidige SV loon en dus ook lager dan je gebruikelijke (100%) loon. De uitkering die wij ontvangen is dus ook geen 100% van je normale loon.
Hallo Vini, Wat rot dat je moet onderzoeken waar je recht op hebt. Je geeft aan dat je werkgever je 70% doorbetaalt in het tweede ziektejaar. Je bent daarnaast bij UWV ziek gemeld ten gevolge van zwangerschap. Zoals je zelf aangeeft, UWV betaald 100% van het dagloon bij een Ziektewetuitkering waarin je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. Of de werkgever verplicht is om je 100% door te betalen is een arbeidsjuridische vraag. Ik adviseer je om je hierover te laten informeren door een vakbond, advocaat, rechtsbijstandsverzekeraar of het juridisch loket. Zij helpen je verder. In je aanvulling geef je aan dat het dagloon wordt berekend over het huidige sv-loon. De werkgever en jij hebben een toekenningsbrief ontvangen waar het berekend dagloon in staat van je Ziektewetuitkering. Je kan hier nalezen hoe het dagloon wordt berekend als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap: Ziektewet-uitkering - UWV - Voor Particulieren. Veel succes! Met vriendelijke groet, Jantina UWV WebcareTeam