Einde zwangerschap; afwijkende hoofdligging van het kindje in baarmoeder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pina123, 4 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Hoi Dames,
    Even een vraag wie hetzelfde meegemaakt heeft als mij.
    De kleine lag vorige week vrijdag nog in een stuit zei de vk en we moesten naar de gyn gisteren en daar lag de kleine in een "afwijkende hoofdligging" wat kortom betekend;
    Hoofdje ligt linksonder scheef naar de zijkant zeg maar. Dus niet richting exit!

Maar nu willen ze volgende week kijken of het nog steeds zo ligt of dat het een echte instabiele ligging heeft doordat het nog alle kanten opzwemt..

Optie was om dan het een "duwtje" te geven richting exit en dan meteen inleiden als het goed ligt.. (ben dan net 37 weken)

Wie heeft hetzelfde meegemaakt en wat is er allemaal aan gebeurt en hoe is het afgelopen.
    Ben super benieuwd of ze nog steeds draait..

2. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Is er niemand die dit meegemaakt heeft, ben zo benieuwd naar verhalen van een instabiele ligging!

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

god ik dacht bij het lezen van de titel dat je je zwangerschap moest afbreken!!
    verkeerd begrepen dus.
    Ik heb wel gehad dat ze mijn kindje gingen draaien tijdens het persen, bedoel je dat?

4. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    hihi, ja misschien is de titel wat verkeerd geschreven idd, maar ik kan hem helaas niet meer wijzigen!
    Nee, ik ben 37 weken en het kindje draait nog de hele dag, laatste keer bij de gyn lag ze naar mijn dijbeen te kijken, dus linksonder het hoofdje. Dus niet middenonder waar ze hoort te liggen..
    Nu willen ze haar een duwtje geven, richting exit..

Was benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben gehad! Kan er niks over vinden op het forum!

5. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Bij mij lag haar hoofdje scheef (asynclitistisch noemen ze dat) waardoor haar hoofdje niet goed op de "exit" drukte om voor ontsluiting te zorgen.
    Bij mij kwamen ze er pas achter toen de VK de vliezen brak en zo het hoofdje voelde. Tijdens de bevalling hebben ze nog een echo gemaakt om te zien hoe ze nou precies lag. Uiteindelijk is ze er wel uitgekomen, maar de ontsluiting duurde dus heel lang en ik moest ook flink persen (wie niet?!:)) Meestal wordt het een vacuumverlossing met zo'n ligging zei de VK, maar ik kon haar er gelukkig zelf uitwerken :d

6. Reintje

Reintje Nieuw lid

24 nov 2009
    1
    0
    0
    Diabetes verpleegkundige
    Friesland
    Hallo,

Bij onze jongste zoon werd ik met 36 wk zwangerschap door de vk doorgestuurd naar het zhs ivm een instabiele ligging. De gynaecoloog heeft erg lang gewacht en uiteindelijk met 39+5 de bevalling ingeleid. Hij "dacht" het hoofdje te voelen en heeft om 9 uur de vliezen gebroken. Daarna aan het infuus. Pas om 15.30 kwam een andere gynaecoloog er achter dat er toch geen hoofdje voelbaar was, maar dat het billetjes waren. Ik zat toen al 5 uren op 4 cm opening en het schoot voor geen meter op. Had verschrikkelijk veel pijn, juist ook tussen de weeën door.
    Toen hals over kop besloten tot een keizersnee.
    Wat was ik blij met de ruggeprik. Een klein half uurtje later was ons mannetje er. Gelukkig alles goed. Maar ik heb het gevoel de eerste dagen niet bewust beleefd te hebben. Pas 3 dagen later begon de wereld om me heen weer te draaien en maakte ik er ook weer deel van uit. Was alleen maar bezig met de overweldigende pijn die ik had gehad.
    Ben nu opnieuw zwanger, 35 weken en opnieuw tot nu toe een draai-baby. Ik heb deze keer met de gynaecoloog hele duidelijke afspraken gemaakt: Niet weer zo lang wachten met ingrijpen. Het echo-apparaat erbij om te zien of het echt wel of neit een hoofd/stuitligging is. Als het een stuitligging is proberen ze nog om te draaien en ten slotte deze keer al bij voorbaat een ruggenprik.... Nou heel verhaal. Uitgerekend tussen Kerst en Oud en Nieuw. Wil echt niet het risico lopen dat ik ga bevallen tijdens de vrije dagen van "mijn" gynaecoloog. Zul je net zien, dat die andere gyn er hele andere gedachten op na houdt....
    Daarom alles goed vast laten leggen en ws zullen we bij de volgende controle wel een datum afspreken. Voelt heel onnatuurlijk, maar toch. Nooit weer zo'n bevalling als de vorige keer.
    Heel veel succes Bibi. Ze kunnen heel goed draaien tegenwoordig. Als je kindje dan goed ligt en ze breken dan de vliezen, kan het ook niet meer terugdraaien. Prima oplossing om grotere problemen te voorkomen.

7. Dorientje

Dorientje Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.385
    0
    0
    erembodegem
    Hier met 38weken, nog steeds een onvolkomen hoofdligging zoals ze het bij mij noemden.
    Mijn dochtertje lag met haar hoofdje scheef naar rechts...
    De vk wilde proberen om haar tijdens de bevalling de goede kant op te draaien...

Uiteindelijk is ze zelf nog de goede kant opgedraaid met 38 weken en 2 dagen.
    Het deed enorm veel pijn, en ik wist ook meteen dat ze gedraaid was door de druk die ik "down under" voelde...
    Haar draaien heeft ook meteen de bavalling aan de gang gebracht.

Deel Deze Pagina