Beste UWV, Ik werk in het onderwijs (wel administratief) en heb dus te maken met aanstellingen ipv contracten. In januari 2009 is mijn functie mede op mijn verzoek gewijzigd van dir. secr naar mw communicatie. Zodoende kon ik minder gaan werken tw 20 uur per week gemiddeld. Omdat ik vergaderingen notuleer is het de ene week meer werk en de andere week minder werk. Alleen is door een keuze ivm bezuinigingen en vertrek directeur (jan 2010) en aanstelling interim directeur een deel van mijn takenpakket weggevallen. Hierdoor werd mijn aanstelling ongeveer gehalveerd naar 10 uur per week. Natuurlijk was ik hier niet blij mee want het raakte mijn inkomen. Maar omdat ik vanuit huis mocht gaan werken ben ik uiteindelijk akkoord gegaan. Nu (sept 2011) is er een nieuwe directeur gekomen en deze beste man is geen voorstander van het thuiswerken omdat hij vindt dat hij dan nauwelijks contact met mij heeft en ik niet meer meemaak wat er speelt. Hierdoor wil hij dat ik op woensdag kom werken. Dat is de dag dat zijn dir secr niet werkt en ik dan haar een beetje kan vervangen. Ik heb aangegeven dat ik best begrip heb voor zijn standpunt maar dat ik opvang voor ons pleegkindje en mijn nog ongeboren kindje op de maandag, dinsdag en donderdag en best bereid ben om toch weer te komen werken. Alleen hij blijft halstarrig aan de woensdag vasthouden en zegt dat hij me dit kan verplichten omdat hij het bijtijds aangeeft (sinds okt 2011 en het moet ingaan per sept 2012). Ik heb aangegeven dat ik geen speelbal van alle directeuren wil zijn en dat dit wéér mijn inkomen raakt (nu indirect) omdat ik toch opvang moet gaan regelen terwijl dat nu juist de voorwaarde was van mijn verminderde aanstelling. Hij geeft aan hier geen boodschap aan te hebben en dat dit probleem een probleem van de werknemer is. Is dit nu echt zo zwart wit als hij stelt? En mag hij dergelijke gesprekken met mij voeren nu ik te horen heb gekregen van de cardioloog dat ik absoluut niet meer mag werken en geen stress meer mag hebben omdat ik anders opgenomen wordt en in het ergste geval bij stress mijn bloeddruk wegvalt en ik letterlijk een hartstilstand kan krijgen. Alvast bedankt voor het lezen van dit epistel en ik hoop dat ik het redelijk te volgen heb geschreven.
Beste Nicoletta, Ik begrijp uit je verhaal dat je het niet eens kunt worden met je werkgever over de dagen waarop je werkt. Dit is voor jou een situatie die je gezondheid nadelig kan beïnvloeden en je wilt weten wat je rechten hierin zijn. UWV Webcare Team is niet bevoegd hierin te adviseren. Je meer informatie over de regels hiervoor terecht bij een vakbond, het juridisch loket of je rechtsbijstand. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare