Ik weet dat er activity trackers zijn die de huidtemperatuur meten. Lijkt me wel handig om bijvoorbeeld zo ook verschillen in lichaamstemperatuur gedurende de cyclus bij te kunnen houden en een evt eisprong te kunnen zien aankomen. Bij de fitbit staat o.a. dat je patronen in je menstruatiecyclus kunt leren herkennen. Iemand hier ervaring mee? Of met andere trackers die deze optie hebben.
Helaas is rectaal en vaginaal meten de enige betrouwbare methode om je eisprong op te meten. Dit moet je niet via de huid gaan doen omdat omgevingsinvloeden een te grote invloed zullen hebben op de temp en je je eisprong opspoort door een verschil in tienden van graden. Het komt erg nauw dus. Voor een incidentele koortsmeting is op de huid vaak wel accuraat genoeg. Ps, met de tempmethode kan je niet je eisprong zien aankomen. Je weet altijd pas achteraf wanneer je temp is geweest.
De garmin Venus sq heeft ook een menstruatie tracker. Ik gebruik het niet dus kan niet vertellen of het goed is
Bij de Fitbit werkt dit idd prima. Ik heb zelf rectaal getempt tijdens onze behandelingen omdat het ‘moest’, maar met de Fitbit zie ik dezelfde lijn.
ik weet dat het pas na je eisprong stijgt maar wanneer je een regelmatige cyclus hebt en dit een paar maanden bijhoudt kan ik me voorstellen dat je wel met enige zekerheid je eisprong kunt gaan voorspellen. ik temp nu (voor het eerst overigens) met een oorthermometer en die is al 4 dagen stabiel. was benieuwd of dat makkelijker kon met een fitbit of iets soortgelijks omdat ik niet standaard bij het opstaan temperatuur dankzij een peuter die op onregelmatige tijden mij wakker maakt en ik dan geen tijd heb om eerst te tempen. voor mij zou het al fijn zijn om te vast te kunnen stellen of ik überhaupt nog een eisprong heb ivm al geruime tijd overgangsklachten en na 3 jaar nog niet zwanger
Dan zou ik een trip langs de gyn wagen en via OI kijken of er idd netjes een eisrong plaatsvind Als je dat te heftig vind, dan kan je ovulatietesten gaan doen en dan 9 dagen na de piek je bloed laten testen op progesteron niveau via de huisarts. Ps, oorthermometer is ook erg onbetrouwbaar voor deze methode helaas.
Ik heb tijdens covid meegedaan aan een onderzoek waarbij een armband werd gebruikt die speciaal gemaakt is voor het bijhouden van je cyclus. Misschien kun je ook daar eens naar kijken: https://www.avawomen.com/wo_en
Die heb ik eerder gezien inderdaad maar mijn voorkeur gaat uit naar een wearable zoals fitbit omdat ik die ook voor andere dingen kan gebruiken.
Dit is niet zo hoor. Is een studie gepubliceerd in 2021 die andersom gevonden heeft: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34100763/ @Nummer4 ik denk dat het best handig kan zijn. Wel goed opletten dat je er een aanschaft die daadwerkelijk de temperatuur waarden geeft en niet alleen afwijkingen tenopzichte van het gemiddelde.
En toen ik temperatuurde had ik regelmatig een aantal dagen een stabiele, zelfde temperatuur, terwijl hij anders dikwijls een paar tienden fluctueerde. Dus het kan wel dat je eisprong ermee kan zien aankomen. En met je rusthartslag kan dat soms ook.
Klopt dat lees ik bij Garmin en Fitbit ook, datje door verschillende dingen je cyclus beter kunt begrijpen en analyseren.