Mijn man heeft een leuke baan, maar de vooruitzichten zijn niet zo goed en daarom is hij op zoek gegaan naar wat anders. Omdat ik hier graag anoniem blijf, laat ik in het midden wat voor werk hij doet. Er zijn nu twee bedrijven die hem graag in dienst willen. Nu belde hij me zonet op met de mededeling dat er nóg een bedrijf heeft gebeld en interesse heeft. Hij weet niet zo goed wat hij moet, ik weet het al helemaal niet Hij is op gesprek geweest bij bedrijf 1 en 2 en hij heeft bij allebei een goed gevoel. Beide bedrijven geven aan dat het voor langere tijd is, met kans op vast. Eind deze week of begin volgende week heeft hij een gesprek bij bedrijf nummer 3. Bedrijf 1 en 2 zijn wat groter en bekender. Bedrijf 3 is iets kleiner en wat minder bekend, maar bestaat al wel een x aantal jaren. Waar zou jij je keuze op baseren? We beseffen ons trouwens heel goed dat dit een groot luxe probleem is. We hebben ook een tijd gekend dat mijn man geen werk kon vinden. We staan een beetje perplex eigenlijk!
Hier is zo geen antwoord op te geven. Als het bij alle 3 goed voelt zou ik gaan vergelijken, salaris maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, bonussen, 13e maand?) Ik zou mijn keuze niet laten afhangen van de grootte of naamsbekendheid van een bedrijf.
mijn ervaring is dat het niets uitmaakt of bedrijf groot, klein , bekend of onbekend is.. ook het langer bekend wilt weinig zeggen als hij bij beiden een zelfde soort contract zou krijgen, bij beiden een goed gevoel heeft... en hij niet echt een voorkeur heeft... dan zou ik de arbeidsvoorwaarden de doorslaggevende factor laten zijn samen met het aangeboden salaris. (ik zou ook even nakijken hoe bedrijf is met die vaste aanstellingen, kans op vast is makkelijk gezegd, heeft bedrijf een mega doorloop, dan is kans aanwezig dat dat kans op vast niet veel zegt, maar zitten er al mensen jarenlang, dan geven ze idd vaste contracten)
Ik zou kijken naar: - Salaris - Arbeidsvoorwaarden - Reistijd - Soort contract - Hoe de gesprekken waren Als hierin geen verschil is zou ik uiteindelijk mijn gevoel de doorslag laten geven. Maar als ik zou kunnen kiezen tussen 2 uur reistijd op een dag en een half uur en 100 euro minder salaris(bruto) zou ik, dan zou mijn voorkeur uiteindelijk toch naar die job dichtbij huis gaan, mits het financieel mogelijk is.
Hier ook een man die het geluk heeft regelmatig bij meerdere bedrijven te mogen komen. Salaris is natuurlijk belangrijk, maar het fijnste moet zijn is het leuk werk, krijg je leuke collega's. Vaak kunnen medewerkers daar een belangrijke factor zijn
Werksfeer, politiek klimaat bij een werkgever (als je daar achter kan komen) en zeker ook doorgroei mogelijkheden!
Ja, als je bij alle een goed gevoel hebt dan de keuze afwegen op voor en nadelen in de zin van arbeidsvoorwaarden, aantal vrije dagen. Misschien heeft hij bij de ene wat meer vrijheid als bij de andere. En misschien ook een beetje in de toekomst kijken voor zo ver dat tegenwoordig nog kan. Zijn er doorgroeimogelijkheden, of kan hij daar blijven tot aan het pensioen mocht hij dat willen he
Beleid ten aanzien van persoonlijke ontwikkeling lijkt me ook heel belangrijk: mogen de werknemers ((half) in de tijd van de baas) cursussen/opleidingen volgen e.d.
Behalve salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden zou ik ook kijken naar wat het beste is voor de rest van zijn carrière, daar kan het werken bij een grote bekende organisatie soms wel bij helpen
Zou een dag mee lopen in het bedrijf niet iets zijn? Gewoon kijken of de collega's bevallen en hoe de werksfeer/druk er is?