wat vinden jullie hiervan, advies CB?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nataly1972, 10 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hallo,

Ik ben maandag naar het CB geweest en kreeg ik het volgende te horen. Mijn zoontje heeft aanleg voor eczeem en allergieen omdat zijn vader dat ook erg heeft. Wij geven hem daarom HA voeding van Friso en gaan pas vanaf 6 maanden bijvoeden.

Nu vertelde de arts op het CB dat ze in Amerika onderzoeken hebben gedaan met 2 groepen kinderen die aanleg hebben voor eczeem en allergieen. De ene groep kreeg gewone flesvoeding en al vanaf 4 bijvoeding en de andere groep kreeg HA flesvoeding en pas vanaf 6 maanden bijvoeding. Nu blijkt dat die groep kinderen zonder HA flesvoeding en bijvoeding vanaf 4 maanden minder eczeem en allegieen te ontwikkelen dan de andere groep kinderen.

Wij kregen dus het advies mee dat we vanaf 4 maanden voorzichting mogen bijvoeden en dat HA flesvoeding dus niet echt nodig is.

Moet ik nu stoppen met HA flesvoeding en overgaan op gewone voeding? Vind het allemaal zo raar, wat zouden jullie doen?

Heb de vraag ook hier bij de voedingsdeskundige gesteld en zij geven aan dat dit pas vanaf januari 2013 het officiele advies gaat worden. Het gaat dus wel veranderen maar nu nog niet.

2. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leg het ook eens voor bij de huisarts. Die hebben vaak meer ervaring met de behandeling van allergie en eczeem dan een CB-arts.

3. Bloemetjes

Bloemetjes Fanatiek lid

24 nov 2009
    3.186
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Nataly,

Mijn zoontje heeft eczeem, hij krijgt ook hypoalergeen van Friso.
    Mijn cb adviseerde om met dit door te gaan,
    Ik zou er op letten om hem niet te vaak in bad te doen en met olie te wassen van balneum helpt hier erg goed.

4. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Poeh dat is een lastige keus ja.. Ik zou in ieder geval wel tot 6maanden HA geven (weet even niet hoe oud je kindje is) want daarna stap je toch over op voeding 2 dus dan kan je meteen die overgang naar gewone flesvoeding maken.
    Bijvoeding is eigen keuze denk ik.. hier ook veel kans op allergieën, met dank aan mij, met 4 maanden begonnen met bijvoeding en geen enkele allergische reactie op voeding.

5. nie82

nie82 Niet meer actief

hoi,hoi,

onze dochter heeft koemelkallergie en ook cb raadde bijvoeding aan vanaf 6 maand. Omdat ze ook reflux heeft, en dus vastere voeding mogelijk het spugen wat tegen gaat, overlegd met onze kinderarts. die geeft aan dat er geen reden is om geen bijvoeding te geven vanaf 4 maand....
    dus tja, er zijn verschillende ideeen over, gewoon je gevoel volgen. Ons meisje zit sinds de fruithapjes ( nu een week) heel lekker in dr vel, slaapt veel beter en is ook vrolijker...maar ieder kind is anders!!!

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dit is een zeer betwijfelend onderzoek. Vermoeden is namelijk dat dit onderzoek gesponsord is door babyvoedingsfabrikanten! Het advies van de World Health Organisation is 6 maanden exclusief (moeder)melk! Het CB is dus in ernstige overtreding om tegen dit advies in te gaan!

7. nijnonijntje

nijnonijntje Niet meer actief

Hoi,
    Dat is een hele lastige keuze.
    Mijn antword is heel simpel.
    Doen wat je zelf denkt dat het beste is. cb spreekt elkaar altijd tegen.
    Maar waar ik het wel mee eens ben is, dat allergien genetisch bepaalt zijn. Dus als je kind allergien heeft krijgt ie het toch wel. No matter what en wanneer je begint met bijvoeden.
    Het enige wat jij kan doen is het zoveel mogelijk proberen te minderen en matigen. Maar misschien moet je eerst uitvogelen wat het beste is. Je zal toch eens even een gok moeten wagen.
    Maar ik zou misschien ook gewoon met HA doorgaan totdat je de overstap maakt bij 6 maanden. En wat betreft het bijvoeden. Je kan het gewoon proberen hoe het gaat. Wie weet gaat het wel goed. ZO niet, dan weet je dat ook weer, Je moet het toch een keer proberen.
    Succes!!

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ohja, kindjes met een allergie zijn veel gevoeliger, dus met bijvoeding op 4 maanden kan je juist heel wat problemen verwachten. Zo ging hier dingen als worteltjes, tomaat, appel pas goed vanaf 9 maanden (!) brood vanaf 8 maanden (!) aardbei vanaf anderhalf en kiwi weigert ze nogsteeds. Kippen ei vanaf bijna anderhalf. Verder is ze allergisch voor koemelk en soja. Normaalgesproken kan je veel van dit soort dingen -kiwi en aardbei uitgezonderd- vanaf 6 maanden geven. Wat ik dus wil zeggen is, waarom zou je 't risico lopen terwijl je ook gewoon heel voorzichtig op kan bouwen.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het opbouwen van een allergie geeft onder de 6 maanden zeker meer kans, dit heeft te maken met de darmwand, die dan nog erg dun is en veel meer eiwitten door laat wat een allergie kan opbouwen/ triggeren... Dat is ook een van de redenen om pas na 6 maanden te starten met bijvoeden.
    Een amerikaans onderzoek ben ik persoonlijk niet zo van onder de indruk. Je weet niet welke factoren ze wel en niet hebben meegenomen, hoe het onderzoek opgezet is, hoeveel mensen/ kinderen hebben meegedaan etc. Iedereen kan bij wijze van spreken wel een onderzoek opzetten, maar voordat je een richtlijn gaat wijzigen moet het onderzoek zeker aan bepaalde eisen voldoen. (maar dit alles even terzijde)

Het is aan ieder wat ze er mee doen...
    En als je dan toch wil beginnen zou ik adviseren om eerst groenten te geven, omdat daar minder allergeen op gereageerd wordt. Dan bijvoorbeeld 5 dagen hetzelfde geven, even paar dagen rust en dan weer iets anders.
    Wat betreft de HA voeding: als je kindje het er goed op doet, zou ik gewoon door gaan zoals je nu doet! Het garandeert je niet dat je kindje er geen last van krijgt, maar dan heb je er in ieder geval voor je gevoel alles aan gedaan om het te voorkomen....

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ga ook gewoon door met Ha voeding. Mijn andere zoontje heeft 6 maanden afgekolfde moedermelk gehad en ben ik pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden. Helaas lukt deze keer borstvoeding niet en geef ik volledig flesvoeding.

Dat geeft mij het beste gevoel. Ik was gewoon benieuwd of jullie dit ook hadden gehoord van dat onderzoek en wat jullie zouden doen?

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dat advies klopt idd. Dit wist ik vorige zomer al. Maar om nou te wachten tot dit advies officieel ingevoerd wordt? Dat hoeft toch niet? Hier altijd begonnen met bijvoeden vanaf 4 maanden ong.

12. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dit advies gehoord op een bijeenkomst over allergieën en exceem. Hoe later je ander voedsel introduceerd hoe meer het lichaam daar aan moet wennen.

13. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hir ook een mannetje die een vader heeft met veel allergieën als kind enz. Maar hem gewoon normale voeding gegeven en met 4 maanden begonnen met bijvoeden. Nooit problemen gehad. Nu heeft hij alleen soms last van exceem en is astmatisch, maar geen allergieën. Doe hetgene waar je je zelf goed bij voelt.

14. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    mijn advies doen waar jullie je goed bij voelen

zelf 11maanden BV gegeven en bijvoeding vanaf 6maanden maar dochterlief heeft eczeem(wangen) en allergieen (o.a. aardbei)

15. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje is namelijk erg hongerig en krijgt nu al met 5 kilo 6 flessen van 150+5 (hij is bijna 7 weken oud en krijgt nog een nachtvoeding), meer mag hij dus niet en ik denk dat hij nog wel meer lust.

HA voeding is erg licht verteerbaar dus als ik andere voeding zou gaan gebruiken dan is hij misschien minder hongerig.

16. frommel86

frommel86 Actief lid

16 dec 2011
    483
    0
    16
    Hoi!
    Ik heb hetzelfde gahd, mijn zoontje zat helemaal onder de eczeem. CB adviseerde met de 6 maanden afspraak om over te stappen op de standaard voeding. gevolg hij zat nog erger onder. Wij zijn toen naar de huisarts geweest en mijn zoontje moest accuut stoppen met alle bijvoeding en voor 4 weken terug op de ha, geen fruit, geen groente en 4 flessen meer niet. Nu mogen we volgende week weer terug om verdere stappen te nemen. Ze hadden dus helemaal niet zomaar mogen zeggend at je op de standaard over mag.......

17. Storm

Storm Niet meer actief

Er zijn zelfs onderzoeken geweest die zeggen dat bv de eerste vier maanden volstaat en dat je ook dan moet beginnen met bijvoeden. Dus wat je ook doet, doe vooral waar jij je goed bijvoelt.

Ik heb zelf gekozen voor normale voeding bij mijn jongste (en later forte), omdat het volgens mij niet echt veel uitmaakt. Feit is wel dat hij veel minder vaak ziek is dan zijn broer, die negen maanden borstvoeding heeft gehad. Dus het verschilt ook zeker per kind enz enz.

En geloof me, over een tijdje luiden alle adviezen weer anders. Dus volg je gevoel.

Deel Deze Pagina