Misschien dat ik me zorgen maak om niks. Maar de eerste bevalling is snel gegaan. 's ochtends om 10 uur braken me vliezen en had ik nog geen weeën alleen wat lichte kleine harde buiken. Om 3 uur kwamen de weeën om de 3 minuten en om 19:07 was de oudste er al. Had ik 's morgens gebeld met de vk die zei voor 20:00 uur komen we wel even kijken. Wegens extreem weer zijn ze niet eerder gekomen etc. Bij de 2e had ik 's avonds om 11 uur harde buiken. En kwam ik in het ziekenhuis om 12 uur en zat ik al op 3 cm ontsluiting. Ik ben naar huis gegaan om een tas in te pakken (die had ik natuurlijk nog niet klaar staan) om 1 uur was ik weer in het ziekenhuis en zat ik op 4 cm!. Ze hebben om 2 uur mijn vliezen gebroken en om 3:26 was de jongste er. Het is met beide erg snel gegaan. Nu was ik maandag bij de vk en ik vertelde me dus dat ik mij wel zorgen maakte vanwege het breken van de vliezen en dat het met name bij de laatste zo snel is gegaan. Toen vroeg ze waarom ze mijn vliezen hadden gebroken. Dus ik legde dat uit. Ik vertelde dat ik bang ben dat ze niet op tijd bij me zullen zijn omdat de bevallingen zo snel zijn gegaan. En dat ik dus bang ben dat ik "alleen" moet bevallen. (ben alleenstaand). Ik kreeg heel simpel te horen dat ik me niet druk moet maken en als ik denk weeën te hebben dat ik gewoon kan bellen en dat ze dan ook zeggen bekijk het nog maar een uur of 2 a 3 en bel daarna maar terug. Als de jongste zo snel is gekomen nadat de vliezen zijn gebroken is de kans heel groot dat het nu ook zo snel gaat. Ik zie het heel stom gebeuren dat me vliezen breken. Ik de vk bellen en dat ze dan net te laat komt ofzo. Zijn die rare gedachten? Of is het "normaal" dat ik me zorgen maak om dit soort dingen?
Ik vind eerlijk gezegd dat je vk er wel erg luchtigjes over doet. Ik ben van mijn dochter ook redelijk snel bevallen (08.00 uur vliezen gebroken, 15.00 uur 4 cm ontsluiting, 17.00 uur 9 cm ontsluiting, 17.20 uur gaan persen, 18.37 Ayla geboren) en mijn vk heeft al gezegd dat ik bij de bevalling van deze baby gelijk moet bellen als ik denk weeën te hebben of mijn vliezen breken. En dat ze mij en mijn man vast wat instructies wil geven voor het geval ze niet op tijd is. Dat laatste zal vast niet het geval zijn, maar je kan maar beter mét je instructies verlegen zitten dan erom verlegen zitten.
Ik vind het niet extreem snel eerlijk gezegd. Mijn vliezen braken om 10 uur 'sochtends, om 10.30 begonnen de weeen, ze kwamen direct om de 2,5 minuut. Om 12 uur kwam de vk, toen had ik 4 cm ontsluiting. Ze zou om 17 uur terug komen. Om 14 uur kreeg ik persweeen, weer gebeld, ze was er om 14.30. Ik had 7 cm ontsluiting, mocht nog niet mee persen. Om 16 uur had ik 9 cm en mocht ik mee persen, om 16.15 is mijn dochter geboren. Ik zou me niet teveel zorgen maken, en gewoon bellen als je denkt dat de baby echt komt. Ik dacht dat toen ik persweeen kreeg, toen was de vk er ook snel. Volgens mij komt het bijna niet voor dat de vk te laat is, je leest ongeveer 2 keer per jaar dat een baby in de auto geboren wordt op weg naar het ziekenhuis, en er worden duizenden baby's geboren per jaar Probeer het los te laten meis, komt allemaal wel goed
Mijn bevalling van onze dochter (eerste kind) duurde alles bijelkaar, vanaf de eerste wee (met nageboorte) 3 uurtjes. Ik ben niet alleenstaand, maar voor een tweede maak ik me wel zorgen dat het nog sneller zal gaan en ik alleen thuis zal zijn met m'n dochtertje. Ik kan me dus ook voorstellen dat jij je zorgen maakt en ik zou dit dus nogmaals heel duidelijk aangeven bij je VK. Liefs Huismus
Ik ook niet, maar ik denk dat het er vooral om gaat dat ze bang is dat de VK te laat zal zijn en dat ze alleen moet bevallen.
Jullie bevalling was idd nóg sneller, maar dat betekent natuurlijk niet dat de bevalling van TS niet snel was... En je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat de vk best ook even met wat anders bezig kan zijn als jij haar belt omdat je bevalling is begonnen en ze niet per direct in de auto kan springen om naar je toe te komen.
idd niet zo extreem snel hier gingen ze nog veel sneller, gewoon als je denk dat t begonnen is t ziekenhuis bellen en anders gewoon je verloskundige ik moest 3 keer in t ziekenhuis bevallen 1ste was 4 uur 2de 2 uur en de 3de was krap 1.5 uur en heb t allemaal gered naar t zh gewoon rustig blijven aankleden bellen en gaan met die banaan. dan komt t allemaal wel goed en ik heb t in mn dosier laten zetten dat ik snel beval en t is alle 3 keren goed gegaan heb ook niet hoeven wachten toen ik 10 cm had er was gewoon steeds iemand bij dus allemaal goed gekomen
Wat ik gewoon jammer vind is dat er gewoon zo luchtig word gereageerd. En dat er gezegd word bel maar als je met regelmaat weeën hebt. Ik heb met de 2 bevallingen met beide geen regelmatige weeën gehad en ook geen hele pijnlijke dan alleen de persweeën. Dus ik vraag me dan af hoe kan de vk dan herkennen of de bevalling werkelijk is begonnen als het niet volgens het "boekje" gaat? En dat er dan luchtig word gereageerd vind ik beetje uhm... vervelend.
En op zich alleen bevallen vind ik niet zo erg weet inmiddels wel wat ik moet doen en wat niet. Maar meer de luchtigheid die erover word gedaan vind ik minder.
Om die reden wil ik in het ziekenhuis bevallen. Bij de eerste braken mijn vliezen om 23 uur zonder weeen. Omdat de kleine niet was ingedaald mocht ik gelijk naar het ziekenhuis om daar te slapen en de volgende dag verder te kijken. De volgende ochtend om 6 uur kwamen de eerste weeen. We hebben rond 8 uur gebeld dat ze om de 3 minuten kwamen. Ik had toen 2 cm ontsluiting, ze zou rond 13 uur nog wel een keer komen kijken. Ik vond het al wel lang, maar zij zou het wel weten. Om 9.30 uur werd het heel erg na douchen en had weer laten bellen. Ze kwam kijken, had ik al ruim 6 cm ontsluiting. Om 11.15 uur volledige ontsluiting en na een uur persen met vacuum is mijn meisje geboren. Ik vroeg afgelopen bezoek bij de vk of ik nu na 1 uur om de 5 minuten moest bellen, waarop zij vroeg hoelang de bevalling duurde ( van allerbegin tot einde 6 uur en 15 min). Ze reageerde dat dit snel is voor een eerste en we rekening moeten houden dat we misschien het ziekenhuis nu niet redden. Ik moet als ik merk dat ik werieuze weeen heb gelijk bellen. Dit moet je ook gewoon aangeven als je belt, dat de eerste snel is gegaan en dat je snel moest bellen. Laat ze maar een keer extra komen kijken, daar zijn ze voor. Ook als je je zorgen maakt.. Als ze niet komen zou ik gewoon alsnog naar het ziekenhuis gaan, daar zijn altijd mensen aanwezig die je kunnen helpen.
zo extreem snel is het niet. ik kreeg bij mijn zoon om half 5 wat harde buiken , hebben ziekenhuis gebeld en mochten voor de zekerheid even langs komen. maar goed ook want om 10 voor 6 is mijn zoontje geboren