Wie doet dit? En wat vinden jullie de voor en na delen hiervan? En hoelang duurde het allemaal vanaf moment dat je tekende tot je er in kon etc? Ik verdien te veel voor een sociale huurwoning en omdat ik nog geen zekerheid heb mbt mijn baan wil ik liever niet kopen. (ik weet dat kopen goedkoper is maar daar heb ik nu even vrij weinig aan )
Je bedoelt vrije sector huren? Wij huren vrije sector bij de woningbouw en is hetzelfde als sociale huur. Alleen de huur is vele malen hoger, helaas.
Ja, wij huren ook in de vrije sector. Huur is inderdaad velen malen hoger helaas, maar er is geen wachttijd. Ik schreef me in, reageerde op de woning en 2 maanden later woonden we er. Ik sta nog steeds ingeschreven voor een sociale huurwoning, na 8 jaar maak ik daar kans op een 3-kamer flatwoning terwijl we nu (voor een paar 100 euro meer, dat dan wel helaas) in een eensgezinswoning met tuin wonen.
Bij ons in noord holland gewoon wachttijden van een paar jaar voor vrije sector. We wonen ook gewoon tussen de sociale huurwoningen wat bij mij af en toe wel eens steekt, als ik weet wat mijn overbuurvrouw betaalt. De rechten en plichten zijn hetzelfde als de sociale woningen. En hoe snel je er in kunt ligt er ook aan wat er nog in de woning moet gebeuren. Volgens mij zijn de woningen wel wat ruimer tenminste wij hebben een ruime woning met een redelijke grote tuin.
Ja de huur is inderdaad wel hoog maar ik ben sowieso gebonden aan particuliere woningen dus dan vind ik deze prijzen nog wel mee vallen. Maar geld hier ook bijv als er iets kapot gaat dat het door de woningbouw gemaakt wordt? ( dus zelfde als sociale huur? ) En ik kan niks vinden over borg etc? Hoe zit dat?
Mijn buren huren vrije sector, aan de andere kant huren de buren sociaal (en wij hebben de woning dan weer gekocht). De huurprijs is honderden euro's hoger, maar de buurvrouw is wel zo slim om eisen te stellen. Ze heeft een hele waslijst laten opknappen voordat ze erin trok en het valt me op dat als ze wat gedaan wil krijgen van de woningbouw, haar dat veel makkelijker lukt dan de buren die sociaal huren (en dat zijn echt nette huurders, dus daar ligt het niet aan).
Ja hoor als er iets stuk is word dat gewoon gemaakt je hebt de zelfde rechten en plichten alleen je huur is hoger volgens mij is dat het enige verschil. Borg weet ik ook niet meer of dat er was.
Inderdaad, hier een nieuwe badkamer, nieuwe keuken en nieuw dakraam gekregen. En als er ook maar iets kapot is, hang ik weer aan de bel en wordt het snel geregeld. Het gedeelte waar wij wonen is alleen maar vrije sector. Het enige verschil is dat de huurprijs bij een nieuwe bewoner omhoog gaat. Daardoor betalen wij meer dan onze buren die er al 20 jaar wonen. Maar ach, verschil moet er zijn. Wij hebben geen borg betaald. Man en ik hebben allebei een "zeker" beroep en kunnen ook van een van onze salarissen de huur betalen. Mijn alleenstaande buurvrouw daarentegen moest wel borg betalen.