Nu ben ik 29 weken zwanger en ik doe alles volgens het boekje. Ik drink geen alcohol, ik rook niet, drink nauwelijks koffie, ik eet mijn schijfje van vijf en ik beweeg regelmatig (alles op de fiets, gym en yoga, lopen tot en met, zwemmen zo nu en dan, kortom, ik blijf actief)...maar er is een ding dat ik niet kan laten: chocola. Van al die andere dingen weet ik het belang van het doen of laten, dit zorgt er ook voor dat ik al die dingen ook doe of laat, maar van suiker kan ik maar weinig vinden. Ja, wel overmatig gebruik, daar krijgt je kindje ellende van. De zogehete zwangerschapssuiker. Maar zo weten we dat 1 kop koffie wel gaat, maar je kind merkt wel het effect van caffeine. Met alcohol en roken idemdito. Maar wat gebeurd er wanneer je snoept? Krijgt je kind daar ook een energie-kick van? Of merkt hij er bij weinig gebruik weinig van? Ik heb het hier niet over de diabetes die een zwangere en het kind ervan op kunnen lopen, ik bedoel meer het effect van een reep chocola (zoals een glas wijn of een kop koffie). En wanneer wordt het teveel? grtjs, Lara
Je kunt rustig snoepen hoor! De precieze effecten van suiker weet ik niet, maar een keer lekker snoepen kan geen kwaad. Pim
Volgens mij kan een reep chocola op z'n tijd echt geen kwaad, suiker in bijvoorbeeld frisdrank lijkt me erger. Het lijkt me wel beter om het verspreid op de dag te eten, dus niet een hele reep in een keer. Maar zit er in chocola geen caffeine? Zoja, dan wel met mate.