Voldragen zoontje overleden tijdens de bevalling

Discussie in 'Vlindertjes vanaf 25 weken' gestart door Snoekems, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Dag allemaal,

met lood in mijn schoenen wil ik hier toch mijn bevallingsverhaal posten over het overlijden en geboren woren van ons zoontje Luuk.

In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 januari braken mijn vliezen. Omdat er sprake was van meconiumhoudend vruchtwater en een stuitligging mochten we gelijk naar het ziekenhuis. Daar zijn we uiteraard meteen aan het CTG gelegd en was het wachten geblazen. Zondagmiddag om 11.30 uur had ik nog steeds weinig tot geen weeën, maar werd ik toch getoucheerd. Ik bleek anderhalve cm ontsluiting te hebben. Afgesproken werd dat ik in de loop van de middag weeënopwekkers zou krijgen om te kijken of dat iets meer activiteit zou opleveren. Om de een of andere reden heb ik die weeënopwekkers pas aan het eind van de middag gekregen en toen ging het ineens behoorlijk hard. Omdat ik de weeën slecht op kon vangen heb ik pijnmedicatie gevraagd en daarmee kon ik het eigenlijk allemaal heel goed opvangen. Ook Luuk deed het op de CTG erg goed en hij heeft gedurende de hele dag aardig geschopt. Toen ik kort na middernacht persdrang kreeg en volledige ontsluiting merkte ik dat ik lichamelijk helemaal kapot was van het opvangen van de weeën en dat ik dus weinig kracht had om te persen. Op dat moment vielen de persweeën ook weg en bleek (achteraf) dat ook de hartslag van Luuk daalde. Op dat moment is gekozen voor een spoedkeizersnede. Ik vond het natuurlijk allang best, want ik kon echt niets meer met alle weeën en de pijn en de uitputting.
    Toen ik werd voorbereid op de verloskamers op de operatie heb ik Luuk nog voelen bewegen in mijn buik. Toen ik eenmaal op de operatiekamer lag (ongeveer 30 minuten later) en de gynaecoloog mijn buik opensneed, riep hij: “Ik heb een levenloos kind met een solutio-achtig beeld (loslatende placenta). Op het moment dat Luuk is geboren is hij direct meegenomen en is men begonnen met reanimeren. Dat reanimeren heeft ongeveer 15 tot 20 minuten geduurd, maar er is in die periode geen enkel levensteken bij Luuk gezien of gevonden. Ze hebben 2 keer adrenaline toegediend, glucose en nog een bloedtransfusie, maar dat mocht allemaal niet baten en na 20 minuten zijn ze gestopt met reanimeren en hadden wij dus eindelijk ons kindje in onze armen, maar met een heel ander resultaat dan dat we naar de operatiekamers waren gegaan…. Manlief heeft de hele periode dat er gereanimeerd werd naast Luuk gestaan en die heeft dus alles gezien en meegekregen. Ik kon vanuit een ooghoek op de tafel kijken waar Luuk lag dus veel heb ik niet gezien, maar ik heb wel alles gehoord wat er gezegd en geroepen werd. Het tellen van het reanimeren en het toedienen van alle medicatie etc heb ik dus wel allemaal meegekregen.
    Achteraf gaf de gynaecoloog aan dat ik allemaal blauwe plekken in mijn placenta had, maar dat ik te weinig bloed in mijn baarmoeder had zitten om te spreken van een loslatende placenta. Dus wat er gebeurd zou kunnen zijn is dat de navelstreng in de laatste periode tussen het persen en de operatie ergens klem is komen te zitten, waardoor Luuk zuurstoftekort heeft gekregen en daardoor al voor zijn geboorte is overleden. Naderhand hebben ze nog wel geprobeerd om de PH-waarde uit de navelstreng te meten (dat schijnt een indicatie te zijn voor het zuurstofgehalte in de placenta) en het vreemde is, dat die PH-waarde niet extreem laag is geweest op het moment van geboorte. Hij was niet ideaal, maar een baby had met die PH-waarde best kunnen overleven. Hoe het dus gekomen is dat Luuk is overleden in die laatste periode is dus totaal niet duidelijk. Mijn placenta is naar de patholoog-anatoom gestuurd, hopelijk wordt die iets wijzer uit de blauwe plekken en kan die een antwoord geven op de vraag waarom…. Ook het ziekenhuis gaat onderzoek doen naar hoe dit heeft kunnen gebeuren (is er te laat ingegrepen, is er een inschattingsfout gemaakt etc etc), maar dat duurt allemaal waarschijnlijk nog wel een poosje…. Kortom, voorlopig hebben wij veel vragen en zeggen we vaak tegen elkaar : hadden we maar toen en toen zus en zo gedaan, maar daar schieten we helemaal niets mee op helaas….. En in plaats van lekker genieten moesten we een crematie gaan regelen, geboortekaartjes aanpassen, muziek uitzoeken voor de uitvaart en ik moest ook nog eens lichamelijk ‘herstellen’ (voor zover dat gaat) van een zware buikoperatie en 48 uur lang nauwelijks slapen…
    Gelukkig hebben we een prachtige uitvaart in elkaar weten te zetten en zijn de momenten dat we als gezinnetje thuis zijn geweest en Luuk in zijn eigen bedje heeft gelegen ons erg kostbaar. We hebben bijna 1000 foto’s gemaakt en laten maken, waardoor we gelukkig veel hebben om terug te kijken en herinneringen mee op te halen! (onder andere danzij Make a Memory, zie eerste topic in de Vlinderlounge!)

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

jeetje meid !! wat verschrikkelijk
    ik heb zoiets ook helaas van dichtbij mee gemaakt
    vriendin van mij heeft haar 2 dagen oude zoontje moeten begraven
    heel veel sterkte de komende tijd

dikke knuf

3. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Wat ongelooflijk naar om dit te moeten lezen.
    Heel veel sterkte de komende tijd! En ik weet, door mijn werk, dat Make a memory echt een geweldige stichting is, niets is te gek en daardoor hoop ik dat jullie mooie herinneringen van jullie zoontje op foto hebben.

Nogmaals sterkte!!!

Liefs,

4. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Heel veel sterkte!!

5. mamavansam

mamavansam Niet meer actief

Met heel veel kippenvel en een brok in me keel heb ik jou verhaal gelezen. Wat verschrikkelijk.
    Ik had ook een gescheurde placenta en ze waren net optijd. Ik leef heel erg met je mee.
    Heel veel sterkte.

6. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Dikke knuffel, Evelientje. En veel sterkte gewenst. Met álles.

Larissa100 vindt dit leuk.
  7. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Wat verschrikkelijk, met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen lees ik je verhaal. Wat een vreselijk verlies. De juiste woorden zijn hiervoor niet te vinden al zou ik je ze graag zeggen.. Ik wil jou en je man heel veel sterkte en kracht toewensen om dit grote verdriet te dragen.

Liefs Michelle

8. Daffie1977

Daffie1977 Fanatiek lid

23 okt 2008
    1.059
    0
    0
    Winkel
    Jeetje meid wat erg zeg. Heb het verhaal met tranen in mijn ogen zitten lezen. Ik wens jullie heel veel sterkte toe de komende tijd.

9. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Ik wens je ontzettend veel sterkte met dit grote verlies..

10. Aura

Aura Niet meer actief

Oh meid wat een nachtmerrie....Heel veel sterkte, kracht en liefde gewenst in deze verschrikkelijk tijd! Dikke knuffel

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heel veel sterkte met het verlies van jullie zoontje! :(

12. Pumba

Pumba Actief lid

2 mrt 2009
    149
    0
    0
    Lieve Evelientje,
    Wat ontzettend verdrietig wat jullie is overkomen, heb er echt geen woorden voor...heel veel sterkte gewenst met dit grote verlies. Hoop dat jullie veel steun hebben aan elkaar.

13. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

wat een vreselijk verhaal, ik wil jou en je familie veel sterkte wensen met dit vreselijke verlies!

14. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Wat een verschrikkelijk verlies!
    Ik wens jullie alle sterkte toe!

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Met tranen in mijn ogen en knoop in mijn maag...
    Wat een hartverscheurend verdriet.....

Wat jullie door moeten maken, dat is met geen pen te beschrijven

Heel veel sterkte toegewenst

16. poohbear226

poohbear226 VIP lid

12 feb 2007
    9.547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    kippevel....

17. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Jeetje meis wat een nachtmerrie! met tranen lopend over m'n wangen zit ik je verhaal te lezen, wat verschrikkelijk voor jullie! :(
    Ik wil jullie heel veel sterkte wensen met het verlies van jullie mannetje!

18. Seth

Seth Niet meer actief

Tranen in mn ogen......

weet niet zo goed wat ik moet schrijven, want wat kan ik schrijven??!!

Heel veel sterkte.....
    knuffel,

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Lieve Evelientje,
    Wat een verschrikkelijke nachtmerrie is jou overkomen. Wat oneerlijk. Waarom nou? Meid, heel veel sterkte en kracht voor dit zware verlies. Ook voor je man en verdere familie.
    En neem rustig de tijd om dit te verwerken.

20. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Lieve Evelientje,

Wat een hartverscheurend verhaal. De tranen rollen over mijn wangen...
    Ik wil je ontzettend veel kracht en liefde toewensen.

Knuffel, ook voor je man,

Duveltje

Deel Deze Pagina