Eindeloze discussie, dreumes in schema of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by julialove, Jul 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 julialove, Jul 22, 2015
    Last edited: Jul 22, 2015
    Na de zoveelste discussie vanochtend met ml ga ik het toch eens hier vragen hoe jullie erover denken.

Het zit zo, onze dreumes van 19 maanden heeft een tijdje gehad dat ze niet wilde slapen 's avonds en in de ochtend zo tot 11 uur sliep. Inmiddels heeft ze dit weer bijgesteld en is haar schema zo:

9.00/9.30 wakker
    13.00/13.30 slapen
    15.30/16.00 wakker (soms later, max tot 16.30)
    20.30/21.00 naar bed (meestal is het 21.00)

Ik vind dit een prima schema, bij dit schema volg ik haar trouwens. En zo komt het dan dus uit.

Ml denkt hier anders over en laat geen kans onbenut mij dit duidelijk te maken. Hij 'vind' dat ze rond 19.00/19.30 naar bed moet zodat ze in de ochtend vroeger wakker is. De reden? Hij had dit van een oma van een jongetje (van dezelfde leeftijd als onze dochter) gehoord dat dit normaal is. Dus ons kind is abnormaal.. ;)

Ik zeg er even bij dat hij dit dus baseert op het verhaal van die oma, dit is een van de enigste gezinnen met een jong kind bij ons in het dorp en ik weet dus ook wel over wie hij het heeft. De ouders werken allebei en brengen hun zoontje naar oma om op te passen. Hier is de situatie anders (wat voor mij nog een extra reden is om niet naar hun situatie te kijken) want ik werk niet en ben de hele dag dus thuis. Onze kinderen hoeven ook niet weggebracht te worden en om een bepaalde tijd uit bed.

Daarnaast noemt ie als reden dat hij haar nu 's ochtends niet ziet voor hij naar zijn werk gaat, ik vind dat een onbenullige reden om haar in een schema te 'duwen' wat wij fijn vinden. Ook vind hij de avonden zo kort nu, en ook dat vind ik geen goede reden. Ik ben alleen maar blij dat ze weer lekker gaat slapen 's avonds, voorheen was ik vaak uren bezig haar in slaap te krijgen en ben dus blij dat dat niet meer is. Mijn avonden zijn ineens een stuk langer :)

Gevolg is dat we nu dus eindeloze discussies hebben waarin hij zijn redenen opsomt, en ik steeds maar zeg dat het toch prima loopt zo. Ze gaat 's avonds (eindelijk) weer zonder mopperen slapen en ook overdag loopt het vanzelf. Ik zie gewoon geen problemen, maar blijkbaar gaat het volgens mijn man zo de verkeerde kant op :(

Mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie? Van haar schema en de aanpassingen die volgens mijn man gedaan moeten worden?

Ik wil gewoon even zien of het nu echt zo'n slecht schema is (of dat dit gevolgen zou hebben voor straks, als ze vroeg uit bed moet voor de PSZ) of dat ik dit zo lekker moet laten.

2. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo belangrijk is wat wij er van denken ;).

Denk dat ik in jouw plaats toch nog eens rustig met je man zou gaan zitten, om dit uit te praten.

Niet ieder kindje heeft 't zelfde slaappatroon, net zoals iedere volwassene dat niet heeft.
    Ik begrijp op zich wel dat hij haar 's morgens wil zien, maar idd, daar geef ik je dan gelijk in, daar zou ik m'n kind niet voor uit bed slepen.

Ánderzijds denk ik dat jullie allebei ouder zijn van dreumes, dus ik zou zeggen... laat hij maar eens een weekendje de slaapjes op zijn manier voor z'n rekening nemen... kijken of 't werkt:).

Persoonlijk kijk ik er van op dat jouw dreumes nog twee slaapjes per dag doet, maar goed, mijn peuter is altijd een zeer slechte slaper geweest dus mijn perspectief is wat gekleurd:p

Hier altijd het slaappatroon van kind gevolgd en ik zie dat dit ook per ontwikkelingsfase verandert.
    Tot troost van jouw man... mijn peuter ging tot voor een paar maand terug, vaak ergens tussen 21.30 uur en 23.00 uur slapen (ongeveer) en sinds een paar weken slaapt ze vaak al rond 20.00 uur 's avonds. Zonder sturing van onze kant.

3. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Ja mijn dochter is ook geen vroege slaper en ook niet vroeg wakker.
    Ik probeer altijd rond 20 uur aan te houden om naar boven te gaan, echter gebeurd het regelmatig dat ze nog wakker in bed ligt tot 21/21.30 uur.
    Zeker als ze 2 slaapjes op een dag doet (meestal maar 1), krijg ik haar in de avond echt haar bed niet in, dan is ze gewoon klaar wakker.
    Gelukkig slaapt ze in de nacht wel gewoon haar uren, dus voor nu vind ik het prima. Behalve de dinsdag hoeft ze de rest van de week niet 'vroeg' op, dus we laten haar gewoon wakker worden wanneer zij dat wordt. Heb me in het begin er ook druk op gemaakt omdat ze niet om 19 uur naar bed gaat, maar voor nu heb ik me erbij neergelegd en gaat onze dochter ergens tussen 20 en 21 uur naar bed. Op die leeftijd veranderen de schema's zo snel, wellicht dat ze over een maand wel om 19 uur in bed ligt ;)

Je zou kunnen kijken wat ze doet als je naar 1 slaapje overgaat en dus in de avond wellicht wel dan wel eerder naar bed gaat. Maar als dit schema voor je dreumes en voor jouw werkt, ze genoeg slaapt en niet chagerijnig is, dan zou ik het voor nu zo laten.
    Bij de buren is het gras toch altijd groener;) En daarnaast zou de reden voor je man over in de ochtend haar nog even zien voor mij geen reden zijn om haar eerder wakker te maken. Nu kan hij haar in de avond langer zien ;)

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik vind persoonlijk de middagslaap erg lang . Van 13.30-15.30 niet hoor maar tot max 16.30 ? Dan slaapt ze de helft van haar nacht ook overdag.
    misschien is dat een idee om in te korten.

5. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet denk ik eerst even iets rechtzetten haha, ze slaapt maar 1 keer overdag hoor.

Van 13.00/13.30 tot 15.30/16.00, als dit later wordt maak ik haar om 16.30 wakker, maar dat is eigenlijk alleen als we een drukke ochtend hebben gehad of als ze 's middags later als 13.30 op bed ligt. De tijd van naar bed gaan in de avond verandert daar niet mee overigens.

Maar het idee om hem dan eens de slaapjes te laten regelen is een goed idee, dan kan hij zelf kijken of het wat is. Ik heb het zelf gisteren geprobeerd en het was 1 groot drama, 's avonds weer 2 uur bezig geweest. Maar dat kan ook even wennen zijn, ik zie alleen echt geen reden om het schema aan te passen. Ook omdat, zoals jullie al zeggen, het schema zo veel verandert dat het goed volgende maand anders kan zijn.

Het stelt me wel gerust om te lezen dat onze dochter niet de enige is die laat naar bed gaat!

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Vind de middagslaap ook lang. Als je die nu inkort kan ze eerder naar bed. Zou zelf 21.00 veel te laat vinden. Maar dat komt omdat ik ook graag tijd voor mezelf heb als de kinderen in bed liggen.

7. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Ik vind het geen slecht schema hoor. Maar een schema van bijvoorbeeld 07.30 opstaan en 19.30 vind ik ook niet slecht. En ik denk idd dat het merendeel van de kinderen rond die tijd naar bed gaat. Maar dat maakt het natuurlijk geen wet.
    Toch kan ik mij ook best vinden in het tweede argument van je man.
    Ik vind het ook erg fijn als je nog wat aan je avond samen hebt en ik kan mij voorstellen dat je man dat ook prettig zou vinden.
    Maar goed, iedereen hier kan wel wat vinden, het gaat erom dat jullie er samen uitkomen :)

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het wel raar dat hij haar zo vroeg eruit wil hebben...lekker juist als ze zo kunnen uitslapen..straks met de psz zie je dan toch maar weer...das ook geen 5 dagen per week. Ik vind wel dat ze erg laat naar bed gaat. Ik zou daar niet aan moeten denken haha.

9. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63

Ah, fout gelezen haha.
    Ik zou denk ik wel structureel de middagslaap wat korter maken, denk dat het ook even duurt voor dit effect heeft op de avondslaap.
    Maar goed, ik moet anderzijds zeggen dat ik dus weinig ervaring met overdagslaapjes heb.
    Mijn schatje wilde dat als baby al eigenlijk niet meer...

Ben benieuwd hoe je ML het gaat aanpakken!;)

10. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Zelf zou ik proberen om het schema toch iets aan te passen. Ik zou het wel belangrijk genoeg vinden dat de kinderen hun vader 's ochtends zien. Hij werkt 5 dagen en ik merk dat de kinderen heel veel waarde hechten aan ook die korte momenten in de ochtend. Mijn zoon heeft dat zelfs hard nodig. Ik zou het schema dus niet omgooien omdat papa het zo graag wilt maar omdat het goed is voor kinderne om hun vader te zien.

Slaap is het belangrijkste maar misschien kun je de tijden heel langzaamaan wat verschuiven. Een uurtje vroeger erin, en een uurtje vroeger eruit. De middagslaap kun je dan wat eerder plannen.

Als je een psz in de planning hebt, zul je het schema sowieso iets moeten aanpassen. Nu kun je haar volgen maar ik merk dat mijn kinderen echt gewend zijn aan de 'gewone' bedtijden en dat scheelt straks erg met school ook.

11. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Qua tijd samen (ml en dochter) hebben ze natuurlijk de avond, mits mijn man vroeg thuis is (i.v.m werk lukt dat niet altijd). Na het avondeten gaan we dan ook met z'n allen wandelen wat echte quality time is voor onze dochter (de jongste slaapt dan in de kinderwagen). Wat dat betreft zit het wel goed.

De middagslaap inkorten kan ik sowieso proberen, ik vond het stiekem wel lekker dat ze eindelijk eens langer dan een uurtje overdag sliep haha.

En ja tijd voor mezelf in de avond, dat is er vrij weinig aangezien we ook een baby van 6 maanden hebben die in de late avond ook nog een fles wil. Echt tijd voor elkaar hebben we sowieso al weinig, vaak is dit een uurtje laat in de avond, van 22.30/23.00 tot 00.00 (dan gaan we naar bed).

Ik ga wel proberen haar schema aan te passen, maar dan vooral de middagslaap, eens kijken of dat idd ervoor zorgt dat ze eerder wil slapen.

Voor mij is het altijd zo geweest wij wilden kinderen, waarom moeten zij zich dan aanpassen aan ons? Natuurlijk gaat dat niet anders in sommige gevallen maar over het algemeen probeer ik hun zoveel mogelijk te volgen. Mijn man is meer van strakke schema's en plannen. Dat botst nog wel eens ;)

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik vind het ook een beetje een onhandig schema, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Het gaat er vooral om dat jullie iets vinden dat voor jullie allebei werkt. Dat je man haar 's ochtends nog wilt zien, vind ik een legitieme reden om het schema aan te passen. Dat anderen het anders doen en hij haar 'normaal' wilt krijgen, uiteraard niet. Dus ik denk dat jullie daar even moeten uitklaren.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    #13 Jessi79, Jul 22, 2015
    Last edited: Jul 22, 2015
    Om me heen hoor ik dat de meeste kleine kinderen tussen 19.00 en 19.30 uur in bed liggen, maar dat is niks voor ons. We vinden het heerlijk om na het eten even in de tuin te spelen, of we gaan wandelen of fietsen. Mijn peuter ligt er rond 20.00 uur in, soms ietsje later. In ieder geval niet strak op de klok! Ik probeer wel rond 20.30 uur klaar te zijn met het bedritueel, want dan gaat de laptop aan, ik heb een eigen bedrijf en werk meestal 's avonds.

Misschien kunnen jullie een middenweg zoeken, met een uurtje eerder wakker en naar bed? Mijn dochter is vaak rond 7.30 uur wakker. Uit zichzelf, hier ook geen gedwongen schema dus! Ik blijf dan nog slapen, ze gaat met mijn man mee naar beneden om te ontbijten. Rond 08.00 uur komen ze weer boven, en gaat man naar kantoor. Dochter kijkt dan lekker bij mij in bed tv en ik dummel nog wat. Rond 08.30 uur (soms later) ga ik douchen en daarna begint onze dag samen. 'S Middags slaapt ze nog (gelukkig, kan ik snel even werken) soms 1,5 uur en soms langer, maar ik maak haar uiterlijk om 15.15 uur wakker, anders kunnen we 's middags niet meer naar de speeltuin ofzo. Als ze naar de opvang (2 dagen, kvd en oma) gaat hebben we redelijk dezelfde tijden, dus rond 07.30 uur wakker worden en om 08.50 uur de deur uit.

14. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Tja, ze maakt nachten van ca. 12 uur. Ze wordt nu later in de ochtend wakker omdat ze later naar bed gaat. Ik denk dat als je haar rond 19.30 uur in bed ligt, ze rond 07.00/07.30 uur wakker zal worden. Dat heeft m.i. niks te maken met in een schema duwen o.i.d., maar gewoon een beetje schuiven met de tijden die ze nu heeft in haar eigen schema.

Mijn kinderen liggen tussen 19.00 uur en 19.30 uur in bed en ik vind het heerlijk om dan nog lekker de hele avond met mijn man te hebben.

15. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    Hihi inderdaad, ze heeft nu ook gewoon een schema alleen niet op de tijden die de man van ts wil. Beetje schuiven dus, en dan kan je daarna weer gewoon haar eigen schema volgen.

16. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Dat je man graag wilt proberen om jullie dochter iets eerder op de avond naar bed te brengen vind ik legitieme reden genoeg hoor. Hij heeft daar immers net zoveel over te zeggen als jij.

Ik denk dat de huidige schema vooral jou heel goed past. Ze is s ochtends niet heel vroeg wakker en slaapt s middags best lang, wat jou redelijke ruimte geeft. En s avonds ben je toch met de baby bezig.
    Maar gelukkig ben je niet haar enige ouder, en kan papa ook aangeven wat hij graag zou willen.

Voor je dochter zal het, na even wennen, niet zoveel uitmaken hoor. Ze kan 12uur blijven slapen s nachts, en ze kan nog geen klok lezen 😉

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Ik vind het geen gek schema. Alleen vind ik wel dat ze erg laat naar bed gaat, vandaar dat ze sochtends natuurlijk tot laat slaapt.
    Mijn zoontje van 1,5 slaapt ook zoveel maar gaat wel eerder op bed omdat ik 'savonds gewoon rust en tijd voor mezelf wil.

Hier:
    08.00uur wakker (oke verschilt weleens, soms eerder soms later)
    12.00/12.30 slapen (meestal 2-3 uurtjes)
    19.00/19.30 slapen

18. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Dit dus. Ik ben het ook eens met wat sunbeam zegt, stap voor stap een klein beetje schuiven met de tijden vind ik niet een kind in een schema duwen.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik vind dat je man wel ergens een punt heeft. Niet zozeer omdat een kindje om 19.30 MOET slapen, maar dit schema komt vooral jou goed uit. Papa zal het dus maar moeten slikken.

Ik vind het ook belangrijk dat mijn dochter mijn man 's ochtends ziet. Ik merk aan Eva dat ze dat ook heel fijn vind, roept namelijk al om papa vanaf de commode. Ik maak mijn man daar dus ook voor wakker (vind ie niet altijd leuk maar dat interesseert me niet zoveel :D). Normaal ziet hij haar 's avonds ook nooit (momenteel wel ivm met slaapdrama's).

Ik zou dus gewoon wat inschikken en je man tegemoet komen. Kwestie van de tijden verschuiven.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Bij mn oudste hadden we lang een soortgelijk schema als het jouwe. Verschil is wel dat we het hier allebei mee eens waren en het ons allebei goed uitkwam. Doordat we beiden veel moesten forensen, aten we altijd pas rond 19.00-19.30 en was het handig als dochterlief op dat moment nog geen vaatdoek was ;). Ik denk op zich dat er niet zoveel mis is met het schema, alleen is het natuurlijk wel zo relaxed wanneer je je er allebei in kunt vinden.

Nu met de jongste en een oudste, die net geen middagslaapje meer doet en binnenkort naar school gaat, is een schema met vroeg opstaan en vroeg naar bed juist weer handiger en hanteren we het meer gebruikelijke schema. Vooral voor mij even pijnlijk in het begin, want ik ben meer een avond mens.

Share This Page