vreemde buurman (ff verhaal kwijt)

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 7 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hi dames,

Sorry hoor, moet ff mijn verhaal kwijt...

We wonen nu een jaar hier en een paar weken geleden kreeg ik te horen van een buurvrouw dat onze buurman schizofreen is. Ik wist wel dat hij een aparte man was, maar dit had ik niet achter hem gezocht.... Dus heb bij twee andere buren navraag gedaan en die vertelden dat hij inderdaad een paar keer is opgenomen, dat hij opeens erg kwaad kan worden, maar dat dit meestal wel een aanleiding heeft, namelijk dat ie werd gepest door de buurtkinderen...

Of ie echt schizofreen is weet ik dus niet. Het kan net zo goed zijn dat die buurvrouw dat zelf heeft verzonnen... Maar het feit is: hij is bekend bij de politie, hij vertoont vreemd gedrag en hij is in het verleden opgenomen geweest, waarbij ze hem met 6 man moesten vasthouden om hem plat te spuiten.

Nu is het sinds 2 weken zo dat de buurman best wel raar gedrag vertoont. Het is al een paar keer voorgekomen dat hij midden in de nacht 5 minuten aan het timmeren gaat en dan daarna weer ophoudt. Dit is een keer om 1 uur 's nachts geweest, heeeel veel keren om klokslag 8 uur 's ochtends (helaas ook in het weekend!) en vanmorgen dus om 6 uur 's ochtends (vandaar ook mijn vroege bericht).

Manlief heeft zich direct aangekleed en ging erop af om hem op 'heterdaad' aan te kunnen spreken, terwijl ik met de telefoon klaarstond om eventueel 112 te bellen. Tenslotte: hij is bezig met hameren, dus wie zegt dat ie mij man niet met die hamer aanvalt als hij hem erop aanspreekt??

Helaas pindakaas, tegen de tijd dat mijn man zijn schone broek had gevonden was het licht bij de buurman alweer uit en deed hij dus ook niet open.

Nu hebben manlief en ik een hele discussie over wat nu de vervolgstappen zijn. Ik heb zoiets van: hij is psychiatrisch patient én bekend bij de politie.... Ze hebben hem vorige keer met 6 man sterk moeten platspuiten... Dus waarom zouden we daar zelf op af moeten gaan? Mijn man zegt: wij hebben persoonlijk geen problemen met hem gehad, dus ik wil het zélf proberen op te lossen met de buurman.

Een derde mogelijkheid is om contact op te nemen met zijn psychiatrisch verpleegkundige, maar ik heb geen idee hoe ik die kan bereiken... Volgens mij gaat dat ook via de politie. Eigenlijk heeft dat nog mijn voorkeur: dat de politie de spv-er op de hoogte stelt en dat díe het met onze buurman kan bespreken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?? Ik vind het echt eng, ik zit er niet op te wachten dat mijn man straks in elkaar wordt geslagen door zo'n man :( Zeker nu niet!

Manlief zegt: ik heb zwaardvecht-ervaring en worstel-ervaring dus het zal wel meevallen.... Ik denk bij mezelf: jaja... ;)

Maargoed: iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken??

2. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Vervelend voor jou dat je je zo voelt maar oh wat heb ik hier een moeite mee...

3. #3 bolkje, 7 okt 2013
    Laatst bewerkt: 7 okt 2013
    ik vind het vervelend voor je dat je er moeite mee hebt, maar ik hoef verder niet te weten waarom eigenlijk. Ik wil graag tips hoe ik met deze situatie om kan gaan, op een manier die voor ons veilig is en voor onze buurman het liefst ook.... Hij kan er ook niks aan doen dat hij een psychiatrische achtergrond heeft, tenslotte.

4. jupke

jupke Niet meer actief

Ik dacht precies hetzelfde...

5. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik zou de man in kwestie gewoon zelf aanspreken.
    Hij zal wel geen monster zijn.
    Woont hij alleen? Of zijn er huisgenoten die je wat kan vragen.
    Denk dat het bij jou angst voor het onbekende is.
    Contact zoeken met zijn spv lijkt mij niet de juiste weg.
    Dat kan altijd nog mocht dat nodig zijn. Als dat al lukt.

6. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Buurtbemiddeling ofzo en dan een gesprek aangaan met anderen erbij dus.

7. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Je kunt toch gewoon bij hun op de koffie om te overleggen of hij pas na x aantal tijd wilt timmeren omdat je er last van hebt.
    Dat hij een psychiatrische achtergrond heeft betekend niet dat hij direct iedereen uitmoord omdat hem iets gevraagd word om niet te doen.

Het verhaal doet me denken aan die reclame's (man met autisme, meisje met borderline etc) kunnen mensen die "normaal" zijn een nummer bellen voor informatie.

8. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Dit inderdaad.
    Gewoon je man eens langs laten gaan met de nieuwsgierigheid wat hij aan het klussen is en of hij ergens hulp bij nodig heeft of.per toeval eens aanspreken als jullie hem tegenkomen en vragen hoe het met hem gaat en eerlijk op de man af zijn over de verhalen maar dat jullie niet op verhalen af willen gaan.
    Schizofreen of welk psychische stoornis ook betekent niet meteen onveilig.

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Als je het echt zo'n probleem vind kun je het hem toch vragen als je hem buiten eens ziet?
    Want omdat de buren allemaal zeggen dat de man schizofrenie heeft wil jij de politie bellen en de verpleging en jouw man wil vechten... Daar heb ik eerlijk gezegd ook moeite mee.

10. willow23

willow23 Niet meer actief

Ik snap je wel...ik zou het ook eng vinden...kan je niet samen gaan?

11. Islah

Islah Niet meer actief

Maar (hoe) weet je zeker dat hij is opgenomen waarbij ze 'm met 6 man moesten vasthouden om 'm plat te spuiten?

12. Slinger

Slinger Actief lid

7 aug 2013
    188
    2
    18
    NULL
    NULL
    Maar eigenlijk is er niet zoveel aan de hand toch? Je buurman is misschien wel met een verbouwing begonnen sinds 2 weken. Hij begint om 8 uur, dat vind ik geen rare tijd. Die ene keer dat hij om 1 uur 's nachts en om 6 uur begon, dat is wel apart. Kun je hem niet gewoon vragen of hij dat niet weer wil doen?
    Het is dat je weet van de buren dat hij 'anders' zou zijn, maar dat maakt toch niet uit?

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Staat toch nergens dat haar man wil vechten? Alleen dat hij zichzelf wel kan verdedigen, mocht het nodig zijn.

Tja, wij hebben een tijd naast doorgedraaide buren gewoond. Hebben we eerst met ze geprobeerd dit te bespreken, omdat ze voor overlast zorgden. Dit werkte helemaal averechts, ze sloegen toen compleet door, bedreigingen, noem maar op. De politie erbij gehaald en die gaven ook aan dat we zelf niet meer direct met die mensen 'in gesprek' (ze konden alleen schelden) zouden gaan, maar gewoon de politie moesten bellen.
    In jullie geval, ik weet niet waar die man wel of niet last van heeft. Misschien kan je man hem er gewoon overdag eens op aanspreken, niet op zo'n moment zelf.

14. Smnee

Smnee Niet meer actief

Dit roep je niet bij koffie ;)

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dit zegt hij toch tegen TS gewoon om haar gerust te stellen, mocht het dus wel uit de hand lopen.

16. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    ALS jou buurman echt schrisofreen is kan hij tal van soorten hebben. Misschien heeft hij wel paranoïde schisofrenie en is die een schuilkelder aan het bouwen! Je weet het niet ;)
    Onze oude onderbuurman is psychotisch. We hebben in de vier jaar dat hij hier woonde 3 x mee gemaakt dat hij een psychose had. Ja daar had je last van en hij vertoonde eng en agressief gedrag. En op dat moment hadden wij er geen begrip meer voor en dan belde we de politie en uit eindelijk is die nu weer begeleid gaan wonen. Maar als hij niet psychotish was dan kon je makkelijk een leuk gesprek met hem hebben.

Als je nu meer info wilt wat te doen met je buurman, bel hier eens naar. De Hulplijn Voor Mensen Zónder Psychische Ziekte

Zij kunnen je vertellen wat je buurman nu precies heeft en tips geven. En als je hem buiten tegen komt praat eens met hem. Ik snap dat je het eng vind. Heb ik ook vaak genoeg gehad met mijn toendertijd buurman. Maar ik zou niet gelijk politie enzo gaan bellen. Behalve als je ech overlast van hem gaat krijgen. Je zou wel eens kunnen kijken o je informatie kan inwinnen van de wijkagent. Daar zou je zorgen kunnen uiten en misschien kan hij ook bevestigen dat de man ook werkelijk schisofreen is of niet

17. Ik heb het bij diverse buren nagevraagd. Reden daarvoor: ik wil niet dat mijn mening over deze man gebaseerd is op (eventuele) roddels van 1 persoon die een aanvaring met hem hebben gehad/die een hekel aan hem zouden hebben. Daarom heb ik bij 2 buren waarvan ik weet dat ze een genuanceerde mening hebben het nagevraagd... en wat zei 1 van die mensen? We hadden ons al afgevraagd of we je moesten waarschuwen voor die buurman, maar we wilden niet roddelen en hij is momenteel rustig, dus we willen geen slapende honden wakker maken.

Hier kwam dus uit dat hij wel degelijk een verleden heeft bij diverse buren. Een buurvrouw gaf aan dat ze door hem was bedreigd (later is hij wel excuses komen aanbieden hiervoor).

En even voor de duidelijkheid: mijn man wil helemaal niet met hem vechten. Hij geeft alleen aan: stel dát deze man gevaarlijk is, dan kan hij zichzelf verdedigen.

Verder heb ik zelf een paar jaar in de psychiatrie gewerkt, dus ik weet dat 99 van de 100 keer deze mensen meer zichzelf in de weg zitten dan dat ze gevaarlijk zijn.... Maar ik heb óók meegemaakt dat ik werd aangevallen door iemand met schizofrenie, en dat heeft enorm veel indruk op mij gemaakt toen (op een negatieve manier).

Ik ken dus beide kanten; zowel de compleet ongevaarlijke mensen die geen vlieg kwaad doen als de mensen die, op een moment dat het niet goed met ze gaat, wel degelijk gevaarlijk kunnen zijn.

18. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

TS, ik denk dat je niet blind op de ervaring van buren af moet gaan.

Als jij in een jaar tijd eigenlijk nooit problemen met hem hebt gehad waarom dan nu wel?

Mocht je last hebben van het timmeren, ga dan eens overdag langs.

Dat iemand een psychiatrische achtergrond heeft wil niet zeggen dat er niet meer mee valt te praten.
    Wel ben ik van mening dat je extra alert mag zijn.

19. @Suzzert: wie weet is ie inderdaad een schuilkelder aan het bouwen ;)

Geen enkel probleem als ie klust, maar het is dus elke keer 5 minuutjes, op vervelende tijdstippen, zoals in het weekend om 8 uur... Als dat eenmalig is, is het geen probleem, maar het is nu dus al 3 weken achter elkaar. En dan nog eens erbij geteld de keren dat hij 's nachts aan het timmeren is, begint het nu toch wel wat irritant te worden. Zeker als het dan na 5 minuten weer over is, maar je vervolgens zelf wel een uur wakker ligt omdat je weer zo schrok van het plotselinge gebonk.

Als ie nou de hele dag bezig was, dan zou ik zeggen: ok, logisch dat je vroeg begint, want je hebt veel te doen... maar dat is het blijkbaar niet :(

20. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Haha een beetje overdreven! Als je een timmerende buurman al eng vindt zul je het vast heel zwaar hebben in het leven. Misschien kan je idd dat nummer voor "normale" mensen bellen, dan hoeft je vechtjas ook geen broek meer te zoeken.

Deel Deze Pagina