Is er iemand die verstand heeft van een bloedtest voor allergieen? Mijn man heeft deze gedaan en er is best veel uitgekomen. Nu is er bijvoorbeeld hele lage waarden bij knaagdieren en meloen. 0.02% Nu wil mijn dochter graag een huisdier. Echter is mijn man erg allergisch voor de meeste dieren. Maar is 0.02 overheen te komen? Als we bijvoorbeeld geen stro in een hok gebruiken (kan ie ook niet tegen). Een hok buiten kan ook, maar liever niet. Ik ben zelf ook gek op dieren. Het enige waar manlief volgens zijn zeggen tegen kan is een vogel (hebben we al eens gehad toen dochter nog niet geboren was) of vissen. Laat ik vooropstellen, ik wil natuurlijk dat mijn man nergens last van heeft. Maar ik ben benieuwd hoe het zit met die 0.02%. Huisarts heeft alleen de hoge % aangestreept.
nouja als hij allergisch is, is hij allergisch voor de huidschilfers/haren... dus helaas kom je er niet omheen. een konijn kan buiten, mits het hok groot genoeg is en genoeg schuilplaatsen heeft. dan heeft hij er ook minder last van?
Je kunt niet afgaan van die waarden, alleen van wat je in de praktijk merkt. Ik zou even gaat testen. Als wij in een dierenwinkel komen waar konijnen staan, dan stormt mijn partner na 5 minuten naar buiten wegens enorme niesbuien , rode ogen, benauwdheid etcetera. Terwijl hij veel hoger (allerhoogste) scoorde op notenallergie, maar die eet hij gewoon.
Dat is wel een goed idee! Misschien eens uitproberen, dank je wel! Echter denk ik dan weer verder, manlief reageert ook op stro. Dus tja, hoe weet ik wanneer hij op het konijn reageert of op stro?
Je kunt niet afgaan van de waarden, dat zegt niks over hoe beroerd iemand zich kan voelen van de allergie. De allergie komt van de huidschilfers en daar kan je niet omheen. Ik denk dat je voor je man het beste geen huisdieren kan nemen.
Bloedwaarden en het feit hoe sterk iemand reageert, gaan niet samen. Iemand kan dus een lage waarde hebben (zoals je man) en vreselijke reacties hebben. Andersom kan ook, zoals mijn zoon. Valt in categorie 5 qua grassen, maar geen hooikoorts te bekennen! Helaas is hij vreselijk allergisch voor Paarden en daar heeft hij een Epipen voor. (score was het hoogste haalbare in het bloed) Maar voor katten scoorde hij een 3 en nu we geen kat meer hebben, heeft hij geen puffer meer nodig... Dus voor jouw situatie denk ik dat het verstandig is, geen huisdieren te nemen.
Dat inderdaad. Daarnaast scheelt het misschien ook per ras? Ik ben schijnbaar ook allergisch voor honden. Bij sommige honden totaal geen reactie. Bij andere hoef ik ze maar 1x te aaien en mijn onderarm zit onder de bulten.
0,02 is negatief! Heeft je arts je dat niet uitgelegd? Zeker bij volwassenen is de kans nihil dat hij allergisch is. Deze waarde staat een huisdier zeker niet in de weg
Inderdaad, eigenlijk moet je een gecontroleerde provocatietest doen om een juiste diagnose te stellen.
Wij hebben bij de hamster katoenvezelspul als bodembedekking. Is hyooallergeen. Anders eens googlen op hyooallergeen bedekking voor konijnen.
Nogmaals, dit is geen lage waarde. Dit is een negatieve waarde. Dat is iets heel anders. Ik lees hier te veel verhalen over de klok en de klepel. Kun je me zeggen waar je man een positieve waarde van had? Is dat bv huisstofmijt, dan verklaart dat de reactie op stro.
Ik weet dan niet wat wel positief is van het lijstje. Hij gaat in ieder geval naar een allergoloog. Want hij scoort op noten ook laag, terwijl hij van 1 mini krummel cashewnoot doodziek wordt. Dus maar even verder kijken. Wat is negatief en positief? Hoe zie ik dat verschil?
Positief is vanaf 0,35. En dan is er nog een verschil in zwak en sterk positief. En je kan 'twijfelgevallen' hebben, mn als het allergenen betreft uit dezelfde familie. 0,02 is de laagste waarde dat het apparaat kan meten. 'Water' zeg maar. Wat betreft de cashew: er is een verschil tussen allergisch en intolerant. Misschien dat dat mogelijk een verklaring kan zijn. Welke noten zijn er getest? Hij kan bv ook last hebben van kruisallergie. Pistache en cashew lijken bv erg op elkaar. Maar daar zal de allergoloog jullie vast ook wel over informeren. Stro en stofmijt. Inderdaad. Hoeft niet maar kan zeker
Net wat Merah zegt, onder de 0.35 ben je in principe niet allergisch. Volgens mij kan vals negatief ook niet, vals positief weer wel. Bijvoorbeeld mijn zoon is extreem allergisch voor een bepaalde gras soort. Scoorde dat heel hoog op (100+) Uit dezelfde bloedtest kwam ook een allergie voor honden. Kinderarts vertelde dat deze waarde ook veroorzaakt kan worden door de extreme hoge waarde voor grassen. Het hele lichaam was van streek.
Klopt. Zo kun je allergisch reageren op bv hazelnoot, terwijl je niet 'echt' allergisch bent voor hazelnoot. Vaak komt dit dan door een pollenallergie, meestal de berk. Is het berkenseizoen voorbij, dan kun je gewoon weer aan de Nutella. Allergieën zijn echt enorm complex. En boeiend!
Wauw bedankt voor alle info! Weer wat geleerd zal ik maar zeggen. Blij dat manlief dus naar een allergoloog gaat. Daar worden we vast een heel stuk wijzer.
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat allergieën ook erger en minder erg kunnen worden. Mijn cavia's heb ik moeten wegdoen (nu ja, "laten uitsterven") omdat ik er hoe langer hoe minder tegen kon. Andersom was mijn broer als kind allergisch aan grassen en bomen en heeft die nu geen last meer.