Bij ons is het de gewoonte dat iedereen op een verjaardag kan blijven eten als ze willen. Maar op de eerste verjaardag van de oudste twee had ik wel een eindtijd gezet, bij de jongste gaan we dat ook weer doen als ze 1 jaar wordt.
Ik vermeld altijd een eindtijd. Naaste familie kan langer blijven maar dan wel in overleg. Mijn oudste kan er niet goed tegen als het te lang duurt en niet afgebakend is, of dat gastvrij is of niet is me echt een rotzorg. Ik zit met een overprikkeld kind de volgende dag, niet mijn bezoek.
Nee hoor ik snap het heel goed! Hier een zoon nu bijna 3 jaar en pas de uitnodigingen de deur uit gedaan met de woorden van 14:00 uur tot 19:00 uur is iedereen welkom en laat even weten of je mee eet. Zoon slaapt niet meer tussen de middag maar de vorige jaren wel en toen was het feest van 15:00 uur tot 19:00 uur. Bij mijn schoonfamilie is het ook na het eten standaard de woorden "wie wil er nog oprot koffie? Eerste keer dat ik dat hoorde schrok ik mij rot maar nu doe ik het zelf ook, is wel lekker duidelijk
Tja, soms moet je wel. Vind ik het gastvrij? Nee. Vind ik het begrijpelijk? Ja. Ik denk dat het echt afhankelijk is van je eigen situatie en van je familie en vrienden. Ik heb mensen in mijn familie en schoonfamilie zitten, die blijven rustig tot middernacht plakken als je ze de kans geeft. Die hebben dan niet door dat ik er de volgende ochtend alweer om 6 uur uitmoet (of eerder als onze jongste dat zo wenst) en ik trek dat niet. Mijn vriend en zoons ook niet. Dus bij uitnodigingen noem ik een van en tot tijd, helaas noodzakelijk.
Ik deed het ook bij de 1ste verjaardag van 12 tot 17 iedereen was rond 16:30 weer naar huis is lang genoeg voor die kleintjes
Toen onze kleintjes echt nog klein waren sliepen ze alleen als ik met ze boven ging liggen/zitten. Duurde in goede tijden een half uurtje, in slechte tijden een avond lang. Dan had ik met verjaardagen om 21.30 wel zo iets van het was gezellig maar ik ga nu de kleine naar bed brengen. Manlief bleef dan vaak nog wel even beneden afhankelijk van of het 'zijn' bezoek of 'mijn' bezoek was - mijn bezoek hield wat meer rekening met de kinderen en hun slaap tijd. Zo heeft mn man zelfs een vriend die een beetje sociaal beperkt is... Die snapt de hint van vaatwasser inruimen, gordijnen dicht, lampjes vast uitdoen en "ik ga alvast douchen manlief, zie je zo!" niet als zijnde van "het is laat, rot op!"
Bij de verjaardag van mijn dochter hebben we het tot nu toe altijd wel gedaan en zullen we het komend verjaardag ook weer doen. (maar dan omdat mama 6 maanden zwanger is ) De kinderverjaardag draait om het kind en die heeft er niks aan als er nog visite is als ze naar bed moet. Al hoe wel de familie (of vrienden) die wat verder weg wonen meestal blijven eten. Op de volwassen verjaardag mag wel iedereen blijven eten.
Ik heb het wel gedaan en dit jaar weer gedaan. Mijn familie moet perse in 2 delen komen omdat m'n vaders kant en m'n moeders kant niet door 1 deur kunnen. Helemaal prima maar dan is het van 11 tot 2 en van 3 tot 6. S'avonds zijn er vrienden die langskomen omdat wij zelf ook jarig zijn. Ik vond het eerst ook een beetje raar maar ik blijf me niet aanpassen. Dus ik zeg doen meid!
Het ligt er een klein beetje aan hoe je het verwoord, maar ik vind het niet gek. Wij doen het meestal ook wel. Wij kregen laatst een uitnodiging waarin stond; tussen 15.00 en 17.00 ben je welkom en oh ja, mama is ook bijna jarig dus die viert het samen met mij! Daarbij kreeg ik een beetje een gevoel van 2 kadootjes afgeven, glaasje drinken en weer weg wezen vóór 17.00. Dat klonk gewoon alsof ze er totaal geen zin in hebben.
Nee hoor, vind ik helemaal niet raar. Het gaat hier om een kinderverjaardag, dan is die tijd toch prima? Het hoeft ook echt geen 5 dagdelen te duren om het zo maar te zeggen
Hier hetzelfde! Geen begin en geen eindtijd Hele dag staat de deur open heb toch geen andere Plannen op zo'n dag! En ook hier wordt er met eten op gerekend Er eet zomaar 15/20 man mee Vind t heerlijk als k m'n dochter de hele dag zie Genieten van alle Visite ! Die vind het prachtig! En tussen door gaat ze gewoon naar bed als ze moe is begrijpen De mensen altijd wel hoor Tot nu toe zijn mensen vanzelf altijd wel rond 18:30-19:00 Allemaal weg dus t valt mee
Ik zou ze ook niet buitenzetten en mijn zoontje of dochtertje doen het dan maar met een slaapje minder maar als jij dat belangrijk vindt dan vind ik de manier waarop je het voorstelt wel grappig. Het kan zeker.
Is toch helemaal prima. Doe lekker wat goed voor jullie voelt. Mijn zoontje heeft op zijn eerste verjaardag de hele middag in een hoekje in de tuin gezeten, hij vond het binnen veel te druk. Het jaar daarop zijn we lekker naar de dierentuin geweest en hebben we geen feestje gegeven. Het gaat toch om je kind, niet of familie zich uren lang vol kan eten? En zo te horen doe je het juist heel uitgebreid met een lunch erbij, dat vind ik al erg veel voor een kinderfeestje.
Wij hebben het met de eerste verjaardag gedaan het was al indrukwekkend genoeg allemaal avond wouden we rust voor hem.
Ik doe het wel als mijn dochter 2 wordt. Vorig jaar op meerdere dagen gegeven maar dat is me teveel gedoe. Nu kan een deel van half 11 tot 2 komen, die lunchen dan mee. En een deel van half 4 tot 7, die eten dan ook mee. Kan dochter fijn even een dutje tussendoor doen. Haar slaapkamer is boven de woonkamer dus visite hoort ze wel en slapen doet ze dan niet maar ze heeft haar rustmoment wel nodig.
Lekker doen, wij schrijven het laatste jaren oom soms op, zeker als het op zondag is...onze familie wilt nogal eens blijven plakken, en de kinderen moeten volgende dag weer fris en fruitig opstaan om weer naar school te gaan...bovendien hebben we vaak zelf oom nog genoeg opruimwerk eraan..meestal blijven ze alsnog plakken , maar niet meer tot superlaat (was dan echt soms tot 2200) terwijl de verjaardag al 1400 begon en iedereen al tegen etenstijd was vertrokken...en hun dan maar uit beleefdheid vroegen om mee te eten Ik vind het dus niet onbeleefd ofzo, eerder handig en duidelijk!