Net zwanger en geen hospitalisatieverzekering, paniek!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Konijn87, 22 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Beste dames (en heren),

Ik heb even jullie raad nodig!

Door omstandigheden (verandering van werk, uit huis gaan en trouwen, ...) zit ik plots zonder hospitalisatieverzekering. Én ik weet sinds gisteren dat ik vier weken zwanger ben...

Ik ben Belgische, is er iemand die me raad kan geven over een hospitalisatieverzekering waardoor de bevalling nog gedekt zou zijn? Vele hebben wachttijden van 9 maand, maar dat is voor mij al te laat... :(

Alvast bedankt!

Konijn

2. misa

misa Niet meer actief

Ik weet niet hoe het werkt in belgie, maar kun je je niet gewoon aanmelden voor een ziektekostenverzekering? Dat je zwanger bent hoef je niet te zeggen.

3. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Ik zou ook gewoon een zorgverzekeraar benaderen en dan je laten aanmelden voor ziektekostenverzekering en dan een paar weken later melden dat je zwanger bent en dat dit onverwachts is. Ze kunnen en mogen in Nederland niemand weigeren ik weet niet hoe dat in Belgie zit maar ik zou het gewoon proberen.

Gefeliciteerd en succes in iedergeval

4. femke32

femke32 Fanatiek lid

23 jan 2008
    1.773
    0
    0
    belgie
    hoi meid..
    ik ben ook belgische en ik snap helemaal wat je bedoelt!!!

ik had net zoiets toen ik terug in belgie kwam wonen na 8 jaar in NL te hebben gewoond.
    maar bij mij scheelde de wachttijd maar een paar dagen.
    ik was de 6de augustus bevallen en officieel zou mijn hospitalisatie pas beginnen vanaf de 17de augustus!
    na wat telefoontjes hebben ze gelukkig toch betaald!
    ik zou als ik jou was niks zeggen over de zwangerschap en snel ( lees vandaag nog) een hospitalisatie verzekering afsluiten.
    als je wat verder bent kun je altijd zeggen dat je het niet wist ( is ook heel goed mogelijk aangezien je nog zo pril bent)
    ik vind het eigenlijk heel erg dat ik je deze raad moet geven want eigenlijk zou dat niet mogen die lange wachttijd maar goed.
    doe het vandaag en zeg niks...dat is mijn advies.

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier hetzelfde probleem.
    Ook geen hospitalisatieverzekering.
    Ik durfde dus ook geen meer te openen althans daarvoor bedoel ik dan.
    Wij hebben dan maar gewoon positief bekeken, we krijgen de geboortepremie die gaat dan ook voor de kosten van de geboorte bij ons ;)

6. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Het gaat zich hierbij eigenlijk over de aanvullende verzekering wat ze of we niet hebben.
    Dan word er wel een deel betaald van de bevalling door de normale verzekering maar niet geheel.

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik ben het met Femke eens..
    Ik zou een hospitalisatieverzekering aansluiten en niks over je zwangerschap zeggen..
    gewoon proberen..

8. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Ik zou idd hetzelfde doen!! Aanmelden en niks zeggen!
    Wij heben sinds kort weer een zorgverzekering bij partenamut en hebben aanvraag gedaan voor omnio ( vipo ) dan betaal je ook veel minder. En idd de geboortepremi is er ook nog, ma tis natuurlijk altijd meegnomen als je gewoon minder hoeft te betalen en die geboortepremi voor iets naders kunt houden. de kinderwagen ofzo bijv. ( wij gaan ook onze kinderwagen kopen van de geboortepremi:) )

9. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Dat klopt adorable je kunt het beter voor iets anders gebruiken.
    Maar ja het is nu niet anders iig bij ons dan.
    In het geval van de ts zou ik het idd proberen.

10. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Ja idd, als je het kunt besparen zou ik dat zeker doen, ma als het echt niet anders kan dan is het ook niet erg:) Tis tenslotte nog steeds niet zelf betaald haha, je hebt dan alleen niks extra's. Ofjaa niks extra's...:p Een super mooie baby natuurlijk!!!!:D

11. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Heel erg bedankt voor jullie raad hoor!

Het probleem is niet dat ik niet meer zou kunnen aansluiten. Maar de wachttijd voor terugbetaling van bevalling etc is minstens 9 maand. Zelfs al zeg ik niets, als ik beval binnen de 9 maanden (wat zo zal zijn als deze zwangerschap goed verloopt), dan betalen ze niets terug :( (Of begrijp ik dat verkeerd?).

Ik hoop dat ik een argument kan vinden om de duur te verkorten... Ik heb mijn vroegere verzekeraar gecontaceerd in de hoop dat 'ie nog niet doorheeft dat ik getrouwd ben en aldus mijn verzekering daar nog loopt. Dan kan ik overstappen naar de mutualiteit zonder wachttijd!

12. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Hoi! Dit is helaas ook bij mij het geval. Volgens mij, begreep ik uit hun uitleg dat we niets terug krijgen als we bevallen binnen de 9 maanden. Ook als je de verzekering onmiddellijk afsluit en niets zegt. Ze rekenen wel terug en dan kunnen ze heel makkelijk zien dat de situatie (zwangerschap) al bestaande was op het moment van afsluiting.

Ik ben dan uiteindelijk in juni teruggeweest voor extra uitleg (ik ging ook van zelfstandig statuut naar statuut in dienstverband). Daar kreeg ik tien keer te horen dat ze niet wouden verkopen, alleen uitleg geven, en dat we rustig verzekeringen mochten vergelijken.

Mijn vriend heeft geen verzekering op zijn werk en ik had dit ook niet als zelfstandige (ook al had ik daarom gevraagd toen ik als zelfstandige begon, 't was allemaal niet belangrijk:x)

Begin juli hebben we 2 aanvragen (voor mij en mijn vriend) ingediend, want mijn vriend (die oudste is) en dus ook ons kindje zouden hierdoor na 3 maanden al verzekerd zijn.

Blijkt dat de officiële wachttijd pas inging op 1 augustus!!!! (hebben ze ook niet gezegd) Waardoor mijn vriend en onze schattebol pas per 1 november verzekerd zijn!!!! Komaan zeg, en als ik nu te vroeg beval!!!???

Ikzelf heb dus 9 maanden wachttijd maar heb blijkbaar wel recht op een soort 'wachtuitkering' van 20€ per dag in het ziekenhuis. Nuja, zal ook pas vanaf 1/11 zijn hé. Ach, en dan mag je niets zeggen hé ...

(ben ook van BE trouwens maar dat had je mss al door)

werd afgesloten toen de situatie

13. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Ik heb ook zoiets gelijksaardigs meegemaakt. Ik woonde nog thuis toen ik zwanger werd. Ik ging er vanuit dat mijn ouders een hospitalisatieverzekering hadden. Maar dat was niet meer het geval. Doordat ik een broer heb die zwaar gehandicapt is, waardoor hij dus veel in het ziekenhuis ligt. De verzekering betaalde weinig tot niets terug en daarmee hebben mijn ouders het boeltje dus maar afgesloten, met alle gevolgen van dien voor mij. Ik heb mij dus niet meer kunnen aanmelden. Ik denk als ik mij niet vergis dat het probleem zich vooral stelt wanneer je moet bevallen. Wanneer je geen standaard kamer neemt moet je enorm veel ereloon betalen op de gyn. Wij hebben het probleem opgelost door toch een standaard kamer te vragen, maar we wisten in ons achterhoofd dat ze zeer weinig 2 vrouwen bij elkaar leggen. Dus ik heb mijn ganse kraamperiode alleen gelegen. Als ik jou was zou ik de verzekering nu al afsluiten, ook al weet jij nu al dat je geen geld terug zal krijgen wanneer je moet bevallen. Maar dan weet je als er nadien iets gebeurt dat je wel in orde bent met alles.

Deel Deze Pagina