Ons jongetje is nu 11 weken oud en na vanalles en nog wat inmiddels wat rustiger geworden. Zantac voor z'n reflux en speciale voeding voor kma. Afijn. Slapen bleef erg moeilijk (half uurtje per keer en dan ging het niet meer) en de onrust bleef. Ontroostbaar huilen en geen aanwijsbare reden. Ik heb sinds gisteren een draagzak. Hij vindt het geweldig. Eindelijk kan hij lekker slapen als we ergens heen gaan want in de wagen ziet hij/hoort hij teveel. Nu heb ik met iemand gesproken die erg in de spirituele sferen zit, zij vertelde mij over hoogsensitiviteit en herkende heel veel van mijn verhaal in haar kleindochter (die later dmv testen als hoogsensitief en hoogbegaafd is getest). Afijn ik hoef geen label op m'n kind maar ben wel nieuwsgierig hiernaar en zou graag weten of er meer mama's zijn die hoogsensitieve kindjes hebben.
Ik zou er niet meteen hoogsensitief Van maken hoor...mijn dochter is prematuur En heft reflux en kma en lag tot 6 maanden ingebakerd...ze was erg onrustig maar nu bij 7 maanden slaapt ze overal...vandaag nog naast Een speaker bij een opvoering in haar kinderwagen zonder te wiegen of iets. Ze slaapt Goed bij oma, kdv En Waar dan ook. Mijn baby is veranderd in Een droombaby die Ik overal mee naartoe kan nemen. Zou het nog even aankijken en veel dragen! Ik dacht eerst ook o mijn god ze is wel heel prikkelgevoelig en sensitief maar nu vind Ik daar helemaal niks meer Van terug!
Ik zou daar maar een beetje mee oppassen. Ik ken ook iemand die spiritueel is en plakt op iedere baby die wat meer huilt het label hoogsensitief en overgevoelig en ouders gaan daar vaak in mee, omdat ze onzeker zijn. Zo klinkt het in ieder geval niet of je kindje anders is dan andere kinderen.
Ik geloof daar helemaal niet in en vind het dus eigenlijk een beetje onzin. Zou inderdaad niet zo'n stempel op je baby plakken. Komop, kindje is er net. Moet ook even wennen aan z'n omgeving.
Ik heb een hoogsensitief zoontje. Als baby was hij ook erg onrustig, slapen was altijd een probleem. Ik heb hem heel veel gedragen en hij heeft tot 14 maanden bij ons in bed geslapen. Ik zou gewoon op je gevoel af gaan, hem veel bij je houden en hem veel rust en regelmaat bieden. Dat is sowieso erg fijn voor baby's ook als ze niet hoogsensitief zijn.
Niet vervelend bedoeld, maar alle baby's zijn hoogsensitief. Leren om gaan met prikkels, ritme krijgen.... Een 'spiritueel' iemand kan ook zeggen 'nog dicht bij de bron' en gevoel, maar ook dat geldt voor alle kleintjes m.i.
Dat is natuurlijk zo maar er zit echt wel een verschil in. Sommige kindjes hebben gewoon meer moeite met het verwerken van de prikkels.
Ok, maar dat hoeft geen hoogsensitiviteit te zijn. Kunnen ook andere oorzaken voor zijn. Heb wat moeite met de term, geloof ik . Ligt vast aan mij. Terwijl ik zelf ook naar hsp neig. Ik noem het bij mezelf een emotioneel doseringsprobleem. Voelt iets minder zweverig ofzo.
Ik vind het totaal niet zweverig. Hoogsensitieve mensen en kinderen zijn gewoon gevoeliger dan de meeste mensen. Bij mijn zoontje is dat erg duidelijk en dat was het in zijn babytijd ook al.
vind het eerlijk gezegt een beetje te ver gezocht,je kind is 11 weken... Probeer eens inbakeren,misschien word ie daar rustiger van
1 op de 5 kindjes schijnt hooggevoelig te zijn, niet zo bijzonder dus eigenlijk. Gewoon aandacht geven zoals je dat bij elk kind zou moeten doen, is mijn mening. Anderen vonden dl ook erg gevoelig, en die was als baby een tijdlang in elk geval nogal overgevoelig voor prikkels. Dus toen hebben we het aantal prikkels teruggebracht. Inmiddels (ze is nu ruim 1,5) merk je er niks meer van.
Ik schrijf toch dat ik moeite heb met de term. Ik zal je even vertellen waarom. Ik ken een kindje die als baby veel lichamelijke problemen had, veel huilde en moeilijk met prikkels om kon gaan. Logisch, als ik mij fysiek slecht voel, heeft dat invloed op het emotionele en kan ik ook minder goed tegen prikkels. Die baby kreeg ook het stempel hooggevoelig en helaas werd hier heel haar leventje op aangepast. Wilde ze als kleuter niet naar school? Nou, laat haar maar thuis, want ze is hooggevoelig etc etc. In dit geval pakt het stempeltje niet goed uit en het kind heeft ook echt het gevoel dat er iets mis is...dat ze anders is dan anderen (dat is ze wel geworden). Misschien zijn er mensen die gevoeliger zijn dan anderen (bijvoorbeeld baby's), maar de term hooggevoelig vind ik niet kloppen. Hooggevoeligheid lijkt tegenwoordig wel een trend en ik zie ook op Facebook moeders trots posten dat hun kind hsp heeft...tja...dan gaan mijn nekharen overeind....brrrr
Ik heb er hele andere ervaringen mee. Ik ben er niet trots op maar ik ben wel heel trots op mijn zoon, gewoon zoals hij is met al zijn karaktereigenschappen waar gevoeligheid er één van is. Ik vind het belangrijk om hem hier goed bij te begeleiden zodat het niet iets wordt waardoor hij vast gaat lopen.
Ben t met je eens... tegenwoordig lijkt t wel alsof iedereen een stempel wil drukken op zijn kinderen
Waarom komt dat inbakeren toch altijd om de hoek. Dat vond hij helemaal niks. Plus ik hoopte wat ervaringen te krijgen als reactie...geen loze opmerkingen over 'dat je daar niets van hoeft te weten'...lees t dan niet zou ik zeggen...
Het klinkt mij eigenlijk als normaal babygedrag in de oren!! Mijn zoontje heeft ook verborgen reflux en is ontzettend prikkel gevoelig. Arts en osteopaat viel het direct op ik moet hem ook echt vaak afschermen. Grote kijkers en alles in zich opnemen. Was ook alleen in de draagzak rustig. Maar nu is hij 7 maanden en is het exht wel afgenomen en is hij veel rustiger. De symptomen die je schrijft ken ik dus exact maar ik heb zelf nooit aan zoiets gedacht.
Er is echt een misverstand over hooggevoeligheid. Het is niet gek of apart, geen ziekte of aandoening, maar het is een karaktereigenschap. Net zoals je je kind druk of verlegen zou kunnen noemen. TS, heb je specifieke vragen? Herken je de gevoeligheid bij jezelf of je man? Ik werk op een kinderdagverblijf en ik pik de gevoelige kindjes er zo uit. Dat is vaak al te zien in hun babytijd.
Dat is dus gewoon een erg gevoelig of hooggevoelig kind. Het is niks anders dan dat je erg gevoelig bent voor prikkels. Bij mijn zoontje is het dus niet afgenomen en hij is net zoals miijn man en ik erg gevoelig.
Uhhmm...je zit op een forum en je vraagt advies, dus dat krijg je ook. Mijn advies...pas op met een stempel. Goed omgaan met prikkelgevoeligheid is prima natuurlijk. Volgens mij schrijft Tara al een paar keer dat ze ervaring heeft en dat ze haar zoon goed heeft weten te begeleiden....