"Eisen" van ouders in voeding in de kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 28 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Heel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
    Er zijn zoveel visies over (gezond) eten.
    Toen ik laaaaaaang geleden startte in de kinderopvang hoorde je er geen ouder over, maar de wensen en eisen van ouders worden steeds groter.

    De kinderen met allergieën wil ik hier buiten laten, dat is namelijk nooit een keuze.
    Maar wat ik zelf ervaar en van collega's in de gastouderopvang en kdv's hoor:
    - kinderen die helemaal niets met suikers mogen, (ook geen fruit)en niet enkel de baby's maar gewoon tot 4 jaar.
    - vegan/vegetarisch
    - geen varkensvlees
    - niks met toegevoegde suikers
    Etc, het lijstje kan nog langer.

    Hoe moet de kinderopvang daarmee omgaan vinden jullie. Met groepen kinderen waarvan alle ouders iets anders willen.
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.611
    113
    De wensen van de ouders respecteren.
     
    SAARC, Paris91, Cobon en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Voor elk kind afzonderlijk?
    Dus die geen vlees, die helemaal vegan, die geen suikers, ....elke leidster moet dat dus van elk kind weten of met een lijstje aan tafel gaan? Op een kdv heb je het zo over 12 kinderen met 2 leidsters?
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.329
    5.943
    113
    Vrouw
    Ja, ik vind dat echt belachelijk. Ik vind dat je als ouder er vanuit mag gaan dat ze bij de opvang echt wel weten wat ze wel en niet mogen geven / in welke hoeveelheden. Ik zou zeggen: ouders voordat ze bij de opvang het contract aangaan, transparantie geven over welke voeding wordt gegeven. Dan is het aan de ouder om wel of geen opvang daar af te nemen.
     
    Jorietje, Mien30, Zeebra en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.611
    113
    Persoonlijk vind ik, dat je de visie van de ouders zo veel mogelijk moet doortrekken. Ook als voeding daar bij hoor. Wat ik onzin kan vinden is voor een ander heel belangrijk.

    Wil je zo iets niet als kdv of gastouder. Geef je dat gewoon aan bij de intake. Probleem opgelost.
     
    Eefje00 en humptydumpty vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ja, ik heb het dus over reguliere opvang zonder speciale visie. Die gezond eten hanteren. Maar daar wordt dus door iedereen wat anders onder verstaan.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Niet helemaal. Ik merk zelf dat er gedurende de tijd vragen bij komen, bv bij een kind dat vaste voeding gaat eten, ouders dan ineens komen dat er van alles niet mag.
     
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Ik zou zeggen wensen van ouders respecteren enerzijds, maar anderzijds betekent dat wel dat ouders de voeding moeten aanleveren zodat het ook werkbaar is. Dus als om 10u bv fruit wordt gegeten, maar Pietje mag geen fruit, dan moeten ouders een alternatief meegeven. Als ze ‘s middags een boterham eten, maar Henkie mag alleen gestoomde groente op een bedje van quinoa, dan moeten ouders dat meegeven. Daarnaast kan ik me voorstellen dat niet alles werkbaar is, als je voor meerdere kinderen op een andere manier iets moet gaan opwarmen, kost dat gewoon te veel tijd. Dus altijd kijken naar wat werkbaar is, en wat niet werkbaar is, is gewoon geen optie.

    Ik zou het - los van allergieën dus - ook begrijpen als een organisatie stelt dat ieder kind gewoon mee eet met wat de pot schaft, en als dat niet in de visie van de ouders past, dan past die opvang dus niet bij die visie en moeten ze verder zoeken.
     
    Liliane92, Happymam, mamabri en 23 anderen vinden dit leuk.
  9. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.611
    113
    Dan koppel je terug dat bij de intake afgesproken is dat.... En dan wat je afgesproken hebt.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ja uiteraard, maar niet elke ouder zegt dan: oke!
     
  11. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.329
    5.943
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je best wat mondiger mag zijn daarin, maar ik begrijp dat het voor gastouders een stuk lastiger is. Anders zou je je kunnen beroepen op de organisatie achter de opvang, maar in dit geval ben jij dat zelf. Weet wel dat opvang schaars is dus dat je best wel eisen mag stellen om het ook voor jezelf werkbaar te houden.
     
    Jess93, Paardenbloem, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.852
    1.348
    113
    Sommige dingen vind ik logisch om in mee te gaan. Geen varkensvlees heeft meestal een religieuze reden, vegetarisch is op zich ook niet mega moeilijk. Helemaal vegan of geen fruit of helemaal geen toegevoegde suikers vind ik dan weer buiten het normale liggen (tenzij ziekte of allergie). Dan zul je mijns inziens als opvang met de ouders moeten overleggen of je wel de juiste opvang voor die kinderen bent.
     
    Zeebra, lorreke, Spectre en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Nou, jij snijdt dus precies aan wat mijn dilemma en ook dat van collega' s is. Alleen geen varkensvlees is weinig moeite.
    Maar vegan of suikervrij is ook een overtuiging, niet vanuit het geloof, maar is het 1 meer waard dan het ander? Dan ga je onderscheid maken. Helemaal vegan of suikervrij dat is voor mij niet te doen. Maar voor die ouders is dat net zo "normaal" als geen varkensvlees. Dan ga je als opvang bepalen wat normaler is en onderscheid maken.

    Allemaal meenemen vind ik sowieso geen optie.
     
    lorreke en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.705
    11.293
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik was zo'n moeder die inderdaad niet wilde dat mn kind vlees op brood at en gewoon biologisch eet.
    Zoon had dus brood en beleg staan en ik gaf zelf fruit mee. Inmiddels ben ik er makkelijker in geworden omdat hij ouder is.

    Maar ik heb wel een behoorlijke aversie tegen alles wat met de bio-industrie te maken heeft. En vind het dus geen probleem om dan zelf voor een vervangende producten te zorgen.
     
    Zoe123, humptydumpty, marais en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    Ik zou persoonlijk de opvang hier niet mee willen opzadelen, dus (een) bakje(s) eten meegeven. Want tegenwoordig heeft iedereen wel eisen, dat is echt geen doen voor de opvang.
     
    Zeebra, lorreke, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Als je zo lastig bent mag je je kind lekker thuis houden, simpel zat.
     
  17. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.034
    7.383
    113
    Vrouw
    Ik gaf eten mee, of tekst en uitleg. En een traktatie bakje. Ik vind voeding belangrijk, en als daar geen rekening mee wordt gehouden zou die opvang geen match voor mij zijn.

    Sidenote; dochter is vrij kort twee keer per week naar de bso gegaan. En die hielden er goed rekening mee. Een boterham met pindakaas is suikervrij en vegan, top ;) soms is het niet moeilijker dan dat.

    Peuterspeelzaal was antroposofisch en sowieso suikervrij, plantaardig was geen probleem.
     
    Clairemin en humptydumpty vinden dit leuk.
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.079
    10.361
    113
    Bij onze gastouder moeten we eten meegeven. Dus ook fruit en boterhammen. Dan kun je als ouder geheel zelf bepalen wat je wilt (niet dat wij iets speciaals willen, maar de keuze is ook niet echt reuze qua opvang momenteel).
    Ik denk dat als ouders hele specifieke wensen gaan hebben, dat dat de toekomst gaat worden, het is anders niet te doen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    Maar dan zullen er vast weer 5 anderen zijn met pinda-allergie waardoor jouw kind dus geen boterham met pindakaas meer mee mag (die discussie is hier ook al zo vaak voorbijgekomen...).
     
    lorreke vindt dit leuk.
  20. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.034
    7.383
    113
    Vrouw
    Waar mijn dochter opvang heeft gehad werd pindakaas en notenpasta gegeten, ik weet verder ook niet hoe dat zit.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina