"Eisen" van ouders in voeding in de kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 28 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.039
    12.473
    113
    Vrouw
    H
    Hier is psz van 8:15 tot 12:15 en spelen ze veel buiten, knutselen en van alles en nog wat.
     
  2. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Dat klinkt beter. Hier was het van 9 tot 11.15. En wij wonen er tegenover in 3 maanden tijdnooit buiten gespeeld. Tien gingen ze met deze groep naar een andere locatie midden in de winter en ging het tarief enorm omhoog. Hij had nog 3 maanden tot het wennen op school, dus ik vond het wel best...
     
  3. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Ik zou net als anderen al aangaven een duidelijk beleid hanteren waar je zelf op terug kan vallen. Uitzonderingen daargelaten. Geloofsovertuiging of op advies van een arts vind ik daar onder vallen.
    En ouders die daar vanaf willen wijken vrij laten om zelf een alternatief mee te geven.
    Bij ons op de opvang neemt elk kind eigen eten en drinken mee. In de eerste kring krijgen ze van ons een kaakje en fruit en drinken uit hun eigen beker. In de tweede kring eten ze het zelf meegenomen eten op. Dat is dus heel verschillend wat erin zit. Wij waren in het begin ook bang dat dat niet zo ging werken, maar er is werkelijk nog nooit een kind geweest die liever het bakje van de buurman/vrouw leeg wilde eten. Daar zou ik me dus ook echt niet druk om maken als dat is wat je tegen zou houden.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Gemeente betaald mee. Ik werk ook niet :) we betalen een inkomensafhankelijke bijdrage. Mijn oudste is ook 8 en hij ging ook al 2x4 uur heen. Korter kon ook niet.
    Wel overgestapt nu voor nr2, die heeft echt een super leuke peuterspeelzaal. Als ik hem ophaal wil hij niet eens mee
     
  5. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Maar mijn man is zzp'er en dan kijken ze op een andere manier naar je inkomen en dan kregen wij helemaal niets meer.
    Tijden zullen wel afhangen van gemeente, hier moest ik om 11.15 alwer op dr stoep staan en de meesten kwamen om 11 uur al, ik niet, ik wachtte tot de laatste paar minuten dan liep ik er heen (straat oversteken)
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Ah op die manier!
    En ja dat doe ik ook haha, half 1 is half 1 hoor :roflmao:
    Zo ideaal, kind heeft dan al daar gelunched :thumup:
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.556
    3.790
    113
    Overijssel
    Ik vind dat ouders met idiote voedingseisen ook eens moeten kijken in het belang van hun kind.
    Zodra ze iets groter zijn en zien dat andere kindjes wel een lekker glaasje ranja krijgen of pepernoten/koekjes bakken en het lekker op mogen eten en zij aan een beker water met een stuk selderij oid moeten zitten omdat pa en ma daar compleet over doordraaien denk ik dat die kinderen zich heel verdrietig en buitengesloten voelen.
    En dan heb ik het natuurlijk niet over kinderen die allergieën enz... hebben,dat snapt iedereen lijkt me wel.
     
    Anna009, chrystel73, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @tuc - doe het maar even zo. Ik kan je geen privé bericht sturen. Ik wil wat vragen mbt gastouderopvang. Kan jij mij een pb doen?
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    O wat gek dat je mij geen pb kunt doen. Ik doe het even.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ja je hebt een afgeschermd profiel ofzoiets.
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat eerst ook bij sommige personen, maar als je gewoon op tuc dr naam klikt, zie je in dat scherm; start conversatie staan. Daar moet je op klikken. Niet eerst naar haar profielpagina doorklikken, dan kom je bij vele inderdaad niet verder ;)
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    O ik had geen idee dat ik dat hado_O
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.672
    3.535
    113
    Allergieën, religie en vegetarisch zou voor mij acceptabel zijn om rekening mee te houden, verder gaan ze maar naar de antroposofische/natuurlijke kinderopvang (dat zit hier ook) als ze onbewerkt voedsel willen, vegan etc.
    Het levert een gastouder/kinderopvang anders veel (onnodig) werk op.
    Ik verwacht ook wel dat ze een beetje verantwoord met voeding omgaan, maar je kunt er ook in doorslaan. En als je zoveel wil bepalen in het leven van je kind wat allemaal extra bewerkelijk is, kies dan voor passende opvang of ga zelf voor je kinderen zorgen.
     
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Omdat opvangen zo'n lange wachtlijsten hebben, hebben ouders met speciale wensen niet altijd een keuze. Maar dan vind ik dat dat het probleem van de ouder is en niet van de opvang. Als je ergens een plekje kan krijgen, dan accepteer je dat of niet als je wensen niet aansluiten. Het is aan de ouder om te bepalen hoe strikt ze zich willen houden aan die wensen.

    Nou, ik eet liever geen halal-vlees. Als ik geen keuze heb, doe ik niet moeilijk, maar ik zal er wel iets van vinden. Reden is dat ik wel iets vind van het ritueel slachten (zonder een discussie hierover op te starten).
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.274
    26.654
    113
    Vrouw
    Dat valt voor mij dan onder dezelfde categorie als "ik koop alleen biologisch vlees vanwege dierenwelzijn/milieu". Maar wanneer er schoolmaaltijden of eten bij de buurtbarbecue of bij het kamp etc niet-biologisch vlees zit, dan heb ik weinig invloed op die keuze en dien we gewoon mee.

    Over ritueel slachten heb ik geen mening. Daar weet ik simpelweg te weinig vanaf. Ik vermoed wel (vooroordeel van mij ;)) dat de types die perse niet willen dat gun kinderen halal eten krijgen daar ook geen idee van hebben, en alleen maar protesteren om het protesteren. Type Wilders-aanhanger die het heel jammer vind dat die zich nu zo mild opsteld.
     
    citroenrasp, Eefje00 en tuc vinden dit leuk.
  16. Kundera

    Kundera Actief lid

    14 aug 2013
    463
    309
    63
    Bij ons op ovang zijn dieetwensen geen probleem. Wij eten veganistisch en dat kan ook op de opvang. Ik heb ook gevraagd of ik zelf iets mee moet geven (zou ik geen probleem vinden) maar dat was absoluut niet nodig want ze zijn gewend om verschillende diëten te faciliteren. Dat was bij alle drie de opvangen waar ik toen ben geweest kijken, geen probleem. Het was voor mij ook een belangrijk criterium en gelukkig nergens tegengas gekregen.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Klopt, dat werd hier ook wel eens door iemand aangegeven, dat ze principieel tegen halal was, maar diezelfde persoon maakte dus wel gebruik van alle kiloknallers :roflmao::roflmao:
    Verder denk ik dat halal slachten nogal eens op één hoop wordt gegooid met kosher, waardoor mensen vaak denken dat het bij halal per se onverdoofd is. Het verschil is echter wel dat het in tegenstelling tot kosher slachten wel is toegestaan om een verdoving te gebruiken, zolang de verdoving zelf het dier niet doodt.
     
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Dat snap ik niet. Er heerst hier echt het beeld dat dieren onbedwelmd geslacht worden. Op de site van de NVWA is ook eea te lezen: Onbedwelmd ritueel slachten | NVWA.

    Hoe weet een consument hoe een dier geslacht is?
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.762
    744
    113
    Ik hoop dat ze bij de BSO (en daarvoor KDV) vooral voor afwisseling kiezen. En dan mag dat gezond en ongezond zijn. Vorige week waren ze met de BSO op een ondergelopen weiland weest te schaatsen. Toen ze terug op de BSO kwamen kregen ze warme chocomelk met slagroom. Nou heerlijk toch! In de zomer zijn ze naar de kermis geweest, toen hebben ze daar ook iets lekkers gekregen.
    Maar, op ‘normale’ dagen krijgen ze groenten en fruit met water of ranja. Ik houd van deze afwisseling en vind het super dat ze de mogelijkheid nemen om uitzonderingen te maken.
     
  20. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.163
    1.330
    113
    Daar heb je onafhankelijke instituten voor die het vlees/slager certificeren. Daarbij is halal geslacht vlees in Nederland niet onbedwelmd geslacht vlees. Behalve dat dat niet mag, hoeft het ook niet. Wat gecontroleerd wordt door deze instituten zijn meestal dingen als: verloopt de schlachting door iemand die Islamitisch gezien bevoegd is en op de juiste manier, is het dier wel echt bedwelmd en niet zo sterk bedweld dat het al dood is voor slachting en kruisbesmetting etc.

    Mensen die zeker geen halal vlees willen eten hebben of geen weet van de procedure of hebben andere eisen zoals biologisch etc. (Of het is gewoon een rare uiting van een racistisch denkwijze).

    Qua opvang: mijn kinderen waren bewust tot 3/4 jaar thuis. Dat heeft meerdere redenen maar één daarvan was dat we wilden dat ze zelf konden inschatten wat ze wel en niet konden eten en dit ook duidelijk konden verwoorden. In de Kindergarten kregen ze dus sowieso in de middag warm vegetarisch eten. Als er eens snoep oid was, waren er altijd gelatinevrije opties en bij het ontbijt wisten ze dat ze geen vleeswaren moesten nemen. Dus de leidsters hebben eigenlijk nooit echt werk aan gehad. Ik vind opvang wel een recht van het kind en ouders en vind ook dat er tot een bepaalde punt aan de wensen van ouders voldaan moet worden. Maar bij een gastouder heb je een hele andere werkwijze, dus dan gaat het allemaal anders. Dan is een duidelijk beleid hebben juist belangrijk denk ik. Uiteindelijk is het dan aan jouw om te beslissen hoe ver je wilt gaan.

    Onze Kindergarten was bijv. 80/20. Ze hadden een strikt geen varkensvleesbeleid, broodbeleg moest van een slager komen, ei altijd bio, ontbijt bestond 4 van de 5x uit gezond en 1x in de week was het Nutelladag, het warme eten in de middag was gezond en gevarieerd. Het vegetarische en niet vegetarische menu leken erg veel op elkaar en 2x in de week at iedereen vegetarisch. Ze kregen wel een toetje maar geen zoet drinken. Fruit en water was altijd beschikbaar. Dit was eigenlijk voor het grotendeel van de families helemaal oke. Dus ik denk dat je met kleine aanpassingen ook wel ver kunt komen.
     

Deel Deze Pagina