"Eisen" van ouders in voeding in de kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 28 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.485
    113
    zeker!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het wel met @NiekeKris eens dat het niet de schuld is van ' het onderwijs'. En de houding en wat je ermee doet van de mensen zelf doet ook veel.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.485
    113
    Onderwijs kan absoluut een grote rol spelen. Het ligt echt per geval en per gezin anders.
    Als er geen aansluiting is, geen herkenning, erkenning, begrip, de wil om te leren, of de mogelijkheid om te leren / het anders te doen , dan doet dat schade.
    Ikzelf was zo'n kind. Mijn oudste zoon zou zo'n kind kunnen zijn maar gelukkig hebben wij vrijwel direct goede mensen gevonden die ons konden ondersteunen op dit gebied. Maar had ik er zelf niets aan gedaan (niet zowat letterlijk aan de jassen van mensen gehangen) dan was hij waarschijnlijk eerst het reguliere onderwijs ingegaan wat hem absoluut zou hebben beschadigd.

Ik weet de situatie van Omaatje niet. (Volgens mij is haar oudste dochter autistisch(?)) , maar mijn ervaring zegt dat mensen die een sterke mening/afkeur hebben voor iets 'normaals' , die vallen zelf vaak buiten dat normaal en hebben daar vaak zelf of indirect klappen van gehad.

Hoe je daar mee omgaat ligt ook weer aan de persoon, en aan wat er is gebeurd.
    Maar hoe je ergens mee omgaat zegt mij niet persé wat over de instelling van een persoon. Soms wel, soms niet. Ook dat ligt imo weer aan de persoon en aan wat er is gebeurd, en met name of het nog steeds aan het gebeuren is.
    Je kan niet genezen van een gebroken voet als de auto nog steeds over je voet rijdt.
    Eerst moet de auto eraf, dan moet de schade bepaald worden, dan ga je zorgen voor de voet en dan kan het helen. En soms dan blijft de voet een zwakke plek. Dat laatste, daar zou je dan voor je eigen gemoedstoestand en de impact van je houding op bijvoorbeeld je kinderen mee leren omgaan. Zodat - inderdaad - de houding verandert en je niet meer lijdt onder je ervaring. / je visie.

4. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Huh?
    Dus ik stuur mijn kind naar de opvang omdat ik moet werken en die mentaliteit vind jij niet goed?
    Ik zal toch moeten werken anders hebben ze geen eten, geen dak boven hun hoofd etc :rolleyes:
    En mijn kind leert daar heel veel.
    Ik sta soms versteld wat mijn 2 jarige weer heeft geleerd op de opvang.

citroenrasp, Cornflake en Sado vinden dit leuk.
  5. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    @tuc om even ot te gaan.
    Ik zou heel duidelijk zijn. Dit bied je aan, wil je wat anders dan geef je het of zelf mee of je zoekt een andere gastouder.
    Al die eisen tegenwoordig zijn te gek voor woorden..

Mijn oudste 3 gaan naar de bso.. en gezond beleid voeren ze daar.
    Ze drinken water of thee, krijgen een cracker met 100% pindakaas, 1 of andere worst en nog een optie.
    Daar naast krijgen ze fruit.
    L eet alleen bananen , ze proeft niks anders en weigert ander fruit.
    Ik heb dit aangegeven bij de intake en gezegd dat als er geen bananen zijn het fijn is als ze dit even doorgeven dmv een berichtje dan zorg ik dat ze er 1 mee krijgt van thuis.
    Zodra het fruit binnen komt word er een banaan apart gelegd maar haar naam er op en voor welke dag.
    Het is 1x voorgekomen dat er geen bananen waren en toen kreeg ik een bericht of ik er zelf 1 wilde mee geven.
    Maar ik ga niet eisen dat er altijd bananen zijn, dat zou wat zijn o_O

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.323
    1.425
    113
    Vrouw
    Dit wilde ik net zeggen. De babygroep heeft zelf al thema’s en allerlei “uitdagingen” (meestal gericht op motoriek) passend bij de leeftijd - dat doe ik niet eens standaard met ze thuis :roflmao: Vanaf 2-2,5 volgen ze hier op de opvang het “voorschoolse” programma zoals de peuterspeelzaal dat ook kent.

Win win. En ik heb 2 noodzakelijke dagen opvang en ze leren wat en daarnaast maken ze zelfs vriendjes/leren ze in groepen zijn.

OT: ik ben een makkelijke ouder ofzo denk ik. Nu moet ik wel zeggen dat onze opvang en bso “gezond” proberen. Als in: thee ipv standaard limonade, 100% pindakaas maar net zo goed bakken ze ook samen cakejes of pepernoten en krijgen ze kipfilet op brood. Fruit krijgen ze uiteraard ook. Op de bso extra boterham na het fruit als ze dat willen om 1430. En altijd wel een biscuitje.

Ik heb bij geen van drie (maar ze hebben geen allergieën) ooit iets gezegd over voedsel en drinken. Ik laat ze gewoon aanbieden daar wat ze goed achten en dan eten de kinderen het wel of niet. Net als thuis :roflmao: Ik ben zelf niet van veel suiker/snoep of vlees maar als ze dat daar met mate krijgen helemaal prima.

Ik denk dat religie/vega ik wel zou aanbieden. Maar suikervrij niet. Een beetje om wat @KleineLai zegt.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    nou, het ze niet op laten eten haha.

Hier waren die regels eerst ook niet en 4 weken geleden kreeg ik een mail dat alles wat geen fruit of brood was ongeopend weer mee terug naar huis zou gaan...

De kleine pauze fruit/groente en water helemaal prima, de grote pauze, die eigenlijk gewoon de eigen tijd van de kinderen is bepaal ik zelf wat er gegeten word, 85% van de tijd is dit gewoon brood, maar soms zit er een koekje bij, een worstje, een chocolaatje, ontbijtkoek oid.

Heb dus ook terug gemaild dat ik gewoon verwacht dat ze opeet wat ik haar meegeef.
    Vooral de juf van dochter is moeilijk, die van zoon niet
    er zijn dus ook geen duidelijk regels, alle leerkrachten maken hun eigen regels, ik ha daar niet aan meewerken

8. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Misschien ben ik hier spuitelf want heb niet alles gelezen, maar alleen maar thuis zitten dat vind ik eerder ongezond. Mijn zoontje is super gelukkig op de opvang en leert daar enorm veel. Hij zou zich kapot vervelen 7 dagen per week met mij... En hij is echt mega sociaal geworden mede door de opvang.

Sado, Cornflake en tuc vinden dit leuk.
  9. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.323
    1.425
    113
    Vrouw
    Wel grappig. Ik vind het namelijk juist betutteling dat elk kind alles exact zo moet krijgen zoals het voor hem of haar het beste is. Dus dat ouders dan bepalen “mijn kind mag dit wel want…” Wat mij betreft krijgt een kind er niks van om allemaal fruit te eten op een vast moment.

Niet om jou specifiek dus maar het triggerde me omdat jij dat betuttelend vindt en ik vind het juist betuttelend dat ouders tegenwoordig alles per kind willen kunnen bepalen. Dat maakt het dus direct ook lastig want zoveel mensen zoveel wensen maar je hebt als opvang of school toch een standaard te bepalen.

Ik zeg dus wel: de afspraak op school is fruit om 10.00 en jij krijgt thuis direct een boterham of banaan voor we gaan trainen (of hij eet bij de lunch een extra boterham. Of ik geef m een banaan en een appel mee al vinden ze dat nooit leuk - duurt te lang mam)

KleineLai en tuc vinden dit leuk.
  10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.485
    113
    Ik merk het aan mijn dochtertje ook. Ze is nu anderhalf en ik zie dat ze echt behoefte heeft aan meer mensen en meer prikkels.
    Ze staat daarom op de wachtlijst voor de crèche , kan ze daar straks 2 dagen per week heen en ik denk dat dat haar veel goed gaat doen. Ze is erg sociaal en slim, daar moet meer/ander stimulans in dan ik haar bieden kan.

Cornflake en Marlena vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.483
    21.891
    113
    Inmiddels érg offtopic, met die hele discussie over opvang :roflmao: Maargoed. Het zal dan wel per merk/land verschillen, maar die smeerkaas hier is toch echt nog maar weinig kaas (en dat ligt in dit geval niet aan het merk want ze hebben allemaal zo'n beetje dezelfde ingrediënten).

20231130_071408.jpg

M.b.t zoetstoffen deel ik je mening. Liever suiker dan aspartaam.

Cornflake vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.483
    21.891
    113
    Glutenvrij is niet een persoonlijke voorkeur, mijn zus bv wordt echt hardstikke ziek van gluten. Dat is wel iets anders dan de voorkeur voor geen zaadoliën/suiker/GMOs etc.
    Coeliakie is een serieuze medische aandoening die best ingrijpend kan zijn.

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.485
    113
    Ik maak toch ook onderscheid tussen medisch en keuzes?
    Voor een kind met diabetes is suikervrij/gecontroleerd ook geen keuze. Dus voor mij logisch dat daar dan wel rekening mee wordt gehouden.
    Hetzelfde voor glutenvrij vanwege allergie of intolerantie. Maar glutenvrij is/was ook een trend. Het was beter voor weetikveel, spijsvertering of zo. En natuurlijk prima als je dat thuis wil doen, maar ik vind dat een opvang geen rekening hoeft te houden met persoonlijke voorkeuren.

Cornflake, citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat blijkt nog best een opgave om ouders dat in te laten zien.
    Mijn vraag kwam namelijk voor een deel omdat we daar maandagavond een deel van het gastouderoverleg aan besteedt hebben. Er waren dus verschillende collega's die "lastige" wensen van ouders krijgen.
    Er werd net als hier geadviseerd door andere gastouders om het uit te leggen aan ouders en je grens te stellen.
    1 collega heeft dat afgelopen dagen gedaan. Een kindje bij haar mag niets wat bewerkt is. Kort gezegd: eigenlijk niets dat een verpakking heeft of wat op de verpakking andere dan natuurlijke ingrediënten heeft staan (zo legden ouders het zelf uit).
    Kruidnootjes bakken of speculaaskoekjes in deze periode mag ze dus allemaal niet aan mee doen en van mee eten.
    Collega legde uit dat het voor haar geen doen is om met iedereens persoonlijke voorkeuren rekening te houden. Dat er uiteraard rekening wordt gehouden met allergieën en intoleranties, maar dat ouders niet kunnen verwachten dat de voeding voor elk kind apart gaat.
    En toen zeiden de ouders: " nou dan is ze bij deze allergisch, want wij weten zeker dat het bewerkte voedsel je lijf ziek maakt".

Nou...sta je dan als gastouder.

15. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.199
    1.995
    113
    En ik denk dat daar dan het antwoord op is dat ouders zelf dan de geschikte voeding dus mee moeten geven in bakjes.
    Dus fruit moment kan kindje wel mee doen. Maar beleg bij boterhammen zal dus al lastig zijn. Laat hun zelf maar geschikt beleg brengen. Het zelfde geld voorde tussendoortjes.

Je kan als gastouder aangeven welk producten je WEL hebt en als dat niet past bij de voorkeuren dat ze dan zelf andere dingen aanleveren.
    Hier ging dat hetzelfde met verzorgingsproducten. Als pietje geen sudo creme of bepathen mag, dan moeten ouders zelf hun eigen billenzalf meegeven enz.

NiekeKris vindt dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.485
    113
    Blegh, ik vind dat zo verwend gedrag :confused:

maare.. nou toon maar aan dan dat ze allergisch is :thumup:

Nee maar dat is gewoon geen doen zo , en ik vind het ook sneu voor het kindje. Iedereen aan het bakken en proeven en ontdekken en zij krijgt ‘nee, jij niet’. Of dan moet je dus zelf activiteiten gaan schrappen. Dat vind ik niet eerlijk tegenover de andere kinderen.
    Ik zou zelf denk ik aangeven dat het beter is als ze een andere opvang zoeken waar ze wel kunnen voldoen.

17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.911
    6.479
    113
    Bij een gecompliceerde allergie zou ik ook de ouders vragen het eten mee te geven, en dan misschien ook regels opstellen daarvoor. Dus bv bij een allergie voor alle vormen van bewerkt voedsel = alles zelf aanleveren, behalve fruit om 10 uur ;) Allergisch voor fruit dat niet rechtstreeks vanuit de eigen moestuin komt? Dan dus ook fruit aanleveren.

En het alternatief moet dan wel binnen dat voedingsmoment vallen. Dus als om 10u fruit wordt gegeten, is het geen optie dat Pietje dan een opgewarmde maaltijd krijgt met soep vooraf.

NiekeKris en Cornflake vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Maar ja, dat is met een kind met bv. coeliakie net zo natuurlijk.

Mijn dochter deed ‘gewoon’ mee, met deeg dat ik haar meegaf, maar met zware coeliakie kan dat niet, er hangen door de hele ruimte sporen van gluten (of erger). Zo’n kind wordt daar doodziek van.

Pinda- en notenallergie is ook zo’n fijne… Een kind dat cashewnoten eet/gegeten heeft, moet bv. ook niet aan mijn dochter zitten. En dan heeft ze nog niet eens last van een anafylactische shock ofzo, maar ze krijgt wel heel veel klachten.

We hadden het ook liever anders gezien natuurlijk.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.483
    21.891
    113
    :rolleyes::rolleyes: Pff daar krijg ik echt de kriebels van hoor, zulke ouders!

Zo moeilijk is het toch ook niet om een opvang te zoeken die aansluit op hun filosofie qua voeding etc.
    Bijvoorbeeld de antroposofische opvang.

20. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Even gekopieerd, eru goudkuipje: Ingrediënten: kaas (MELK) water, boter (MELK), MELKeiwitten, weipoeder (MELK), smeltzouten (E452, E339, E451), zout
    Alleen melk ingredienten dus en die smeltzouten. En ik heb nog even gekeken naar de smeerkaas van een huismerk, maar behalve een smeltzout extra, is die vergelijkbaar. Dus waarschijnlijk inderdaad vooral land afhankelijk, op zich wel fijn dat ik er een keer naar gekeken heb, want ik dacht dus ook altijd smeerkaas = ongezond, maar dat valt dus reuze mee in Nederland.

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina