Hallo meiden, Ik heb vorige cyclus voor het eerst utrogestan gebruikt ivm een wat kort LF (10 dagen). Mijn LF werd door de utro goed verlengd 14 dagen + 3 na stoppen). In totaal werd ik dus 7 dagen later ongesteld dan normaal. Deze cyclus is mijn eisprong ineens veel eerder dan normaal, bijna 6 dagen. Normaal springt mijn ei rond dag 17/18 en nu dus al op dag 12. Ook volgt het nu sneller op mijn posi ovu test (netjes 1 dag). Dat was eerst soms ook wel 3 dagen (zag ik aan mijn temp stijging). Nu weet ik wel dat je eisprong wat kan schommelen, maar dit vind ik wel veel (ben verder erg regelmatig). Zelf dacht ik dat het misschien met de utro te maken zou kunnen hebben? Dat je ei misschien al een beetje begint te ontwikkelen voor/ tijdens je ongi ofzo en dat hij dus daarom wat eerder klaar is nu? (door de verlenging van de utro). Heeft iemand dit ook gehad? Of weet iemand of dat wel kan?
Hee meis, Ik heb eigenlijk niet echt een idee, ik wilde je alleen even uppen . Bij mij had ik niet het idee dat de utro een dramatisch effect had op wanneer mn ei was, maar als ik zo terug denk was mn ei gemiddeld genomen misschien wel iets eerder na een utro-cyclus. Overigens was mijn cyclus ook behoorlijk regelmatig, maar heb ik ook wel eens een ei 5 of 6 dagen te vroeg of te laat gehad - dus het kan gewoon een eenmalig toeval zijn. Een dag 12 ei is in ieder geval heel netjes - en voor wat het waard is, deze laatste cyclus had ik ook een dag 12 ei . Ik ga weer lekker voor je duimen en hopen!!!! (ook voor je gesprek volgende week)
Volgens mij heeft Utrogestan geen effect op de cyclus erna. Het zorgt er alleen voor dat je baarmoederslijmvlies dik blijft en niet te snel afgestoten wordt. Het werkt dus totdat je ongesteld wordt, daarna niet meer. Een follikel begint pas te groeien als je in een nieuwe cyclus zit. Het kan niet al beginnen te groeien voordat je ongesteld geworden bent, want dat houden je hormonen tegen in verband met een eventuele zwangerschap.
Nee, dat kan niet. Utrogestan is progesteron en dat heeft, zoals hierboven al gezegd, alleen invloed op het uitrijpen en in stand houden van het baarmoederslijmvlies. Zodra je stopt met de utrogestan, is het ook snel uit je bloed (en word je ongesteld). Dan wordt in de nieuwe cyclus pas een eitje gerijpt, niet eerder.
Bedankt voor jullie reacties, het zal dan wel toeval zijn of zo. Of misschien heeft de extra progesteron mijn andere hormonen wel een opdonder gegeven om ook ff extra hun werk te gaan doen! (hormonen beinvloeden elkaar toch ook weer?). Wel jammer, want ik dacht als dit normaal is met utrogestan, hoeven mijn cyclussen in totaal niet langer te worden en valt dat nadelige effect ervan weg. @nana: lief dat je me hebt geupt, en met effect! Ook leuk weer ff van je te horen. En ik hoop dat mijn dag 12 ei, het jouwe dan maar na gaat doen en een mooi embryootje gaat worden! Ik heb wel een goed gevoel over dit ei, omdat het allemaal zo mooi netjes ging voor het eerst: duidelijke streep, volgende dag ei gesprongen, dag erna temp omhoog. Kon niet voorbeeldiger! En ook wel lekker dat we helemaal niet hoefden te klussen, maar gewoon gebruik kunnen maken van alle gezelligheid van de vakantie . Vascaman zei al dat we een klein italiaantje gingen maken (we waren in italie op vakantie), maar ik dacht dat dat niet meer kon. Nu zou het dus toch nog net een schrikkel-italiaantje kunnen worden Lief ook dat je nog aan mijn gesprek van volgende week hebt gedacht. Ben ook benieuwd en laat je weten hoe het is gegaan!