PCOS en Hashimoto: Iemand ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Leaf, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hoi!

Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn die ervaring hebben met PCOS en de ziekte van Hashimoto (schildklier)?

Zelf slik ik nu elke dag Thyrax om mijn schildklier goed in te stellen en zodra dat achter de rug is mag ik beginnen aan Clomid.

Maar ik heb ergens hoop dat ik misschien toch eisprongen krijg zonder clomid als mijn schildklier goed is ingesteld. Ik heb namelijk op internet gelezen dat er veel symptomen overéén komen.
    Vandaar dat ik wanhopig op zoek ben naar vrouwen die met hetzelfde hebben moeten dealen of dat nu doen!

Heeft iemand hier wat meer kennis/ervaring in? :)

Liefs,
    Leaf

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nee, daar geen ervaring mee, geen pcos. Wel ervaring met Clomidgebruik, ergens in een heel ver verleden voordat we gingen IVF'n. Maar ik ben ook schildklierpatient. Jouw waardes vielen mij op. Hoe kan jij van zo'n hyper naar hypo zijn gegaan in een maand tijd?

3. joyce29

joyce29 Lid

8 jan 2012
    84
    36
    18
    Vrouw
    Noord Holland
    Hoi Leaf,

Mijn beste vriendinnetje heeft een ernstige schildklierafwijking, toen haar waardes goed waren kwam haar cyclus ook weer opgang. Ik hoop dat dat voor jou ook het geval is. Wel blijft het voor haar nog steeds heel erg moeilijk om zwanger te worden/blijven.

Succes

4. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik ben al jaren Hashimoto-patiënt en ben ook al jaren goed ingesteld op eens wat schommelingen na een antibioticakuurtje na.
    Ik had ook wel een eisprong met mijn PCOS maar dan heel laat (ergens tussen dag 40 en 90). Mijn cyclussen waren trouwens ook met Clomid niet netjes te krijgen, uiteindelijk deden hormonenprikjes (Puregon en Pregnyl) hun werk.

Ik hoop voor jou dat je cyclus zich vanzelf goed trekt als je netjes bent ingesteld, dat kan nl. gewoon!
    En anders, hormoontjes zijn zo slecht nog niet als ze jou aan een beebje helpen toch?

5. Leaf

Leaf Niet meer actief

@maartje84 De internist zei dat dat kwam door een ontsteking aan mijn schildklier. Ik begreep daar ook erg weinig van! Wat ik ook niet begrijp is hoe je uit twee totaal verschillende waardes concludeert dat het hypo is en niet hyper. Maar ik doe maar gewoon wat ze zegt! :p

@joyce29 Wat vervelend voor je vriendin dat het zo lastig gaat alsnog. Is ze al lang bezig? Ik heb zelf gelukkig geen extreme afwijking maar genoeg om je zorgen om te maken, blijkbaar.

@lutty Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoelang was was je bezig voor je kleine?
    Ik ben zeker niet tegen de hormonen, als die mij uiteindelijk helpen om zwanger te worden. Ik ben juist heel blij dat het bestaat!
    Ik word alleen een beetje gek van het nu al 9 maanden stilstaan en niets kunnen doen. Vandaar dat ik hoop dat er misschien een kans is dat dit "de behandeling" is.

Liefs,
    Leaf

6. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Wij hebben er in totaal net iets meer dan 2 jaar over gedaan waarvan ongeveer 1 jaar met hormonen. Maar ik stond dus wel al een tijdje netjes ingesteld met mijn schildklier.
    Als het je gerust kan stellen, ik had nog andere medische problemen naast PCOS en Hashimoto.
    Sowieso ben je nu bezig aan een stukje (of zelfs de volledige) behandeling! Je schildklier moet gewoon goed staan voor je zwanger wordt, dus dit is een heel belangrijk onderdeel voor je toekomstige kindje!

7. joyce29

joyce29 Lid

8 jan 2012
    84
    36
    18
    Vrouw
    Noord Holland
    Mijn vriendin is 4 jaar bezig geweest met zwanger worden en is er toen mee gestopt, zij hebben er een aantal jaar geleden voor gekozen om te gaan adopteren, ze hopen dit jaar of volgend jaar bericht te krijgen dat ze hun kindje op mogen halen.

8. Leaf

Leaf Niet meer actief

@lutty 2 jaar is niet niets. Dat zal wel een hele moeilijke tijd voor je geweest zijn.
    Ik heb inderdaad gehoord dat de schildklier erg belangrijk is de eerste 3 maanden (dacht ik) voor de baby. Het is het ook allemaal waard om eerst goed ingesteld te zijn en dan pas echt te starten. We willen allemaal natuurlijk het beste voor de baby!

@joyce29 Wat heftig zeg! Ik kan me voorstellen dat ze na zo'n lange tijd een andere weg inslaan. Hopelijk krijgen ze snel bericht.

9. joyce29

joyce29 Lid

8 jan 2012
    84
    36
    18
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik hoop ook dat ze snel iets horen, het is ze zo ontzettend gegund.

Het is inderdaad belangrijk dat je schildklierwaarden goed zijn, want de 1e 3 maanden van je zwangerschap heeft je kindje jouw schildklier nodig, als die niet goed is dan krijg je een miskraam, na 3 maanden werkt het kindje zijn eigen schildklier.

Heel veel succes.

10. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Dat was inderdaad geen makkelijke periode. Ik heb in die tijd ook nog eens drie miskramen gehad, inclusief twee curettages op één miskraam, twee keer een hysteroscopie, een laparoscopie en een operatie aan mijn baarmoeder.
    Maar het was het allemaal waard als ik over drie maanden mijn gezond kleine ventje in mijn armen mag houden!

Veel succes met je schildklier!

11. Leaf

Leaf Niet meer actief

@joyce29 Dankjewel!

@Lutte Jeetje wat naar allemaal. Een zware weg maar het wordt dan nu eindelijk beloont! Geniet van je zwangerschap en heel veel geluk toegewenst met je toekomstig gezinnetje! :D

12. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Hallo leaf
    Ik heb ook hashimoto en ben een jaar bezig geweest met instellen en had ook de hoop daarna wel zwanger te worden. Helaas hebben veel vrouwen met hashimoto ook als ze goed ingesteld zijn problemen met zwanger worden. Zo ook ik. Na weer een half jaar proberen dus alsnog de medische molen in. Heb geen pcos maar ook geen duidelijke eisprong. Hoop dat het voor jou positief uitpakt.

13. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hier ook hashimoto en een onregelmatige cyclus, geen pcos. Nadat ik goed was ingesteld bleef mijn cyclus lang/onregelmatig. Dus ook aan de clomid gegaan.
    50mg geen reactie, 100mg ging in het begin goed maar cyclus werd weer steeds langer en ik had veel last van bijwerkingen. Daarom overgegaan op spuiten. Ook daar reageerde ik wisselend op, maar er kwam wel altijd een ei.

Na een tijd zelf geklust te hebben zonder resultaat, zijn we met IUI begonnen. De 3e keer bleek raak te zijn:)

Na positieve test heb ik meteen 0,025mg thyrax opgehoogd en ik moet elke 6 weken prikken in ze zwangerschap. Mijn schildklier is, dankzij de ophoging, heel mooi stabiel gebleven.

14. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Hier hebben we hetzelfde gedaan, na de positieve test dosis omhoog, dacht dat de regel was dat je +30% moet doen, bij mij kwam dat neer op 0.0375mg erbij of van de kleinste pilletjes anderhalf, kwestie van het eenvoudig te houden ;)
    Sindsdien prik ik iedere 4 weken bloed en er zit quasi niets van schommeling in mijn waardes terwijl ik anders wel serieus schommel. Dus ook hier qua waarden tijdens de zwangerschap een heel positief verhaal. Hoop dat zich dat zo nog een paar maand verderzet.

15. Maatje83

Maatje83 Lid

3 aug 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Leaf!

Ik was op dit forum aan het zoeken naar ervaringen over Hashimoto en kwam terecht bij jouw berichtje. We zitten denk ik een beetje in hetzelfde schuitje. Bij mij ook Hashimoto geconstateerd en PCOS. Nu heb ik zelf het idee dat dit gerelateerd is aan elkaar, maar de artsen kunnen me daar geen uitsluitsel over geven.
    Ik had afgelopen maand met Clomid mogen beginnen, maar ik wilde het nog 1 cyclus afwachten ivm verhoging van Thyrax; ik hoop(te) dat dat een positief effect zou hebben, maar tot op heden nog geen ei te bekennen en ik denk dus dat het de volgende ronde Clomid wordt.
    Ik ben nu een jaar gestopt met de pil, hele lange cycli en een miskraam in april dit jaar. Daarna was de boel echt in de war en is dus Hashimoto geconstateerd.
    Ik hoop dat ik hier wat (positieve?) ervaringsverhalen kan lezen van vrouwen met Hashimoto en een onregelmatige cyclus, die toch zwanger zijn geworden..
    Wat zijn de verdere stappen voor jou? Hoop dat het snel lukt voor je!

Deel Deze Pagina