Lieve allemaal, ovulatie berekenen nog best lastig. dacht ik reken het uit nooit zo mee bezig geweest nu wel... maar ik weet gewoon niet hoe ik nou moet rekenen. Had toevallig nog 1 ovulatie test ligggen als ik van 28 dagen uit ga heb ik die op dag 17 van cyclus gedaan was een licht streepje dus zo ie zo niet positief natuurlijk. Dus dat zou dan ervoor geweest zijn.. maar willen jullie meekijken? Zou graag tips hebben van jullie. Van de 34 maanden 1x 24 dagen cyclus 1x 25 dagen cyclus 4x 26 dagen cyclus 4x 27 dagen cyclus 10x28 dagen cyclus 7x 29 dagen cyclus 4x 30 dagen cyclus 2x 31 dagen cyclus 1x 41 dagen cylcus En dan doe je zo berekening maar hoeveel dagen cyclus zouden jullie invoeren? Liefs...
Ovulatie berekenen op basis van een gemiddelde cyclus is zeer onbetrouwbaar, zeker omdat je best wat schommelingen hebt. Het zou al iets Meer helpen als je ze op chronologische volgorde zet, maar dan nog kan je cyclus ineens afwijken. Ben je al 34 maanden aan het proberen zwanger te worden?
Ik zou persoonlijk helemaal niets berekenen... de berekeningen gaan er vanuit dat je 14 dagen na je eisprong ongesteld wordt. Maar voor het merendeel van de vrouwen klopt dat helemaal niet. Bij sommige is het na 9 dagen en bij sommige na 16 en alles er tussenin. En jij hebt ook nog eens wisselende cycli dus dan gaat een berekening je helemaal niets brengen. Ik zou of gewoon regelmatig seks hebben (dus iedere 2 a 3 dagen) gedurende je hele cyclus want dan mis je hem nooit. Of ovulatietesten gaan gebruiken en dan niet eentje want dan moet je wel heel goed gokken wil hij positief zijn .
Nee ik ben al wel zo lang gestopt met anticonceptie omdat ik die niet meer mocht en altijd netjes de gaten gehouden.
Je kan het niet berekenen. Het enige dat redelijk vast staat is het aantal dagen tussen je ovulatie en menstruatie (=lutheale fase). Aangezien je cycluslengte wisselt kan je dus sowieso niet voorspellen wanneer je ovulatie komt. Wat je kan doen is 1x goed ovulatietesten gebruiken, en daarmee bepalen hoe lang je lutheale fase is. Stel dat jouw menstruatie altijd 14 dagen na je ovulatie komt, dan kan je er vanuit gaan dat je volgende ovulatie tussen dag 14 en dag 27 is (kortste bekende cyclus tot langste bekende cyclus). Die dagen dan extra vrijen. Of elke cyclus ovulatietesten doen, ik kocht ze altijd bij zwanger&kids en die zijn echt niet duur en werken prima.
Je kunt eventueel een app downloaden waarin je je cyclus kunt bijhouden/registreren in de vorm van een kalender. Aan de hand daarvan berekent de app een te verwachten cyclus die je zelf aan kunt passen. Ik gebruik het als een leidraad. Als je ovulatietesten gebruikt kun je dat ook in die app noteren op welke dag je daarmee moet beginnen. Dat geeft mij in ieder geval iets meer inzicht wanneer ik mijn eisprong en menstruatie kan verwachten. Maar het is maar net wat je fijn vindt.. Succes!
Graag gedaan! Hoop dat je er wat aan hebt.. Het is een heel gepuzzel zo'n cyclus. Ik merk wel dat ik het steeds beter begin te begrijpen, daar heeft die app mij goed in geholpen. Hopelijk jou ook!
Hoe 'vast' staat dat? Want ik kon mij eisprong meestal voelen. Ook een aantal keren geckecked met ovulatietesten. Maar mijn lutheale fase ligt ergens tussen 13 en 17 dagen. Dat lijkt me niet heel erg 'vast toch? Overigens weet ik ook nooit, het moment dat ik het voel of dat de eisprong is, of dat hij eraan komt, maar dan zou het 14 tot 18 zijn... nog best een 'gat '
Ik denk dat de LF ook niet altijd precies even lang is.. Een menstruatie kan ook wat langer op zich laten wachten door invloeden als vermoeidheid of stress, toch? Ik weet niet of dat soort zaken invloed hebben op alle fases in een cyclus, maar het lijkt me stug dat de LF altijd exact hetzelfde blijft.. Ik zie alles maar gewoon als richtlijn. Uiteindelijk heb je toch nooit 100% controle of exacte wetenschap over de processen in je lichaam.. Met een beetje inzicht kom je al een heel eind lijkt me en verder gaat de natuur zijn gang.