Dag meiden, Ik hoop dat ik deze vraag onder het juiste onderwerp heb geplaatst. Vorig jaar raakte ik zwanger, en heb ik na een enorm heftige zwangerschapsvergiftiging mijn zwangerschap te vroeg moeten afbreken.. (23 weken). De gifbeker was toen nog niet leeg, want 2 weken erna kreeg ik heftige buikpijn en bloedingen. Er bleek nog een restje placenta te zitten, die dezelfde dag met een zuigcurettage is weggehaald. Fysiek en mentaal gaat het inmiddels steeds beter met met. Ik was ook blij toen mijn menstruatie weer terug was. Deze was echter vrij licht, en maar van korte duur: 1,5 dag. De volgende menstruatie hetzelfde. Direct in de stress, want vreselijk bang voor verklevingen. Direct naar de gynaecoloog gegaan, op een echo leek alles goed, het BMS was wel wat aan de dunne kant (6mm), maar niet zorgelijk. Ze gaf aan dat je met een echo verklevingen niet 100% kunt uitsluiten, dus een maand later alsnog een hysteroscopie gehad. Gelukkig waren er geen verklevingen te zien, alleen een klein littekentje, maar dit was niet erg. Echter, ik heb nu al 5 menstruaties gehad (heel regelmatige cyclus van 28 dagen), maar het blijft licht en kort. Inmiddels zijn mijn partner en ik wel zo ver dat we weer voor een zwangerschap willen gaan, maar ik ben er echt huiverig voor. Lukt het wel? En heb ik ook grotere kans op een miskraam nu? Doe ik er überhaupt wel goed aan om nu zwanger te raken? Ik ben er erg onzeker over geworden. Volgens mijn huisarts kan het even duren voordat alles weer in orde is (het is ook niet niks wat er allemaal is gebeurd). Volgens mijn gyn kan dit nu mijn nieuwe menstruatie zijn. Maar voor mijn gevoel klopt het niet, zo'n korte en lichte menstruatie. Terwijl deze voorheen veel langer en heftiger was. Heeft iemand ervaring hiermee of tips? Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal
Iemand? ☺️ Snap dat mijn situatie vrij uniek is.. Maar als iemand ergens ervaring mee heeft hoor ik het heel graag!
Ik heb de ervaring dat na een zwangerschap en bevalling de manier van menstrueren echt anders kan zijn. De een gaat heftiger bloedden en een ander minder. Ik denk dat op het verlies van bloed weinig te zeggen valt over je kansen..
Ja het kan gewoon veranderd zijn. Als er verklevingen zouden zijn (ik denk dat je Asherman bedoelt?), dan heb je volgens mij geen of nauwelijks helder bloed maar alleen bruinverlies. Maar dat zou je eens moeten opzoeken. Ik snap je angst hoor, ik was ook als de dood na een curettage… hopelijk is er niets aan de hand en mag het snel weer lukken voor jullie!
Hoi! Wat vreselijk dat je de zwangerschap hebt moeten afbreken en dat het dan daarna ook niet allemaal goed lijkt te gaan. Maar als er met een hysteroscopie is gezien dat er geen verklevingen zijn, dan zal dat niet het probleem zijn. Ik heb zelf Asherman overgehouden aan de eerste curettage en inmiddels 6 of 7 keer een hysteroscopie gehad waarbij littekenweefsel is verwijderd. Ik heb altijd lichte menstruaties gehad en bij checks het bms ook 5/6/7 mm, maar wel mooie triple line. En daarmee 3x zwanger waarvan 1x blijvend. Als je blijft twijfelen zou ik een second opinion in Hoofddorp overwegen, bij dr. Hanstede.