Hallo, Ik heb een vraagje.... die ik vorige week vergeten ben aan mn VK te stellen... Bij mijn eerste echo (9 weken) vond de vk een cyste bij mijn rechter eierstok, dat scheen vrij normaal te zijn en die zou weer wegtrekken... Dat is ook gebeurt. want vorige week heb ik bij 11 weken weer een echo gehad en toen was de cyste bij mijn eierstok inderdaad weg, alleen vond de vk er nu links onderin mijn buik nog een... Hij is vrij klein, dus volgens de vk niets om me orgen over te maken, maar nu vraag ik me af: hoe komen die cystes er? Is dit iets wat ik altijd gehad heb maar nooit iets van gemerkt heb, of is het gewoon toeval? Hebben jullie enig idee?? Alvast bedankt, Groetjes Dorien
hoi Door, waarschijnlijk hebben veel vrouwen af en toe cystes zonder dat ze daar iets van merken. Het zijn eigenlijk met vocht gevulde blaasjes die over het algemeen spontaan komen en weer weggaan. Niets aan de hand dus. Alleen als ze groot zijn en op een onhandige plek zitten en niet vanzelf verdwijnen, worden ze soms operatief verwijderd. Soms ontstaan ze doordat een eicel niet helemaal tot rijping is gekomen. Maar zoals ik al zei, je hoeft je er geen zorgen om te maken, ze verdwijnen meestal vanzelf weer. Mirjam