verschil IVF NL-D, lang of kort protocol

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door La femme Nikita, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    hmm, aangezien ik in Duitsland woon, ben ik ook op een Duits forum aktief.
    Daar las ik nu ineens iets over korte en lange protocollen tijdens een IVF behandeling.

Wordt dit verschil in NL ook gemaakt??
    korte protocol is volgens mij het normale programma.
    lange protocol wordt ook wel downregulierung genoemd, en dan begin je op dag 21-23 met een neusspray, waardoor je cyclus eigenlijk wordt gestopt, en dan vanaf de nieuwe cyclus met spuiten.
    doordat je dan geen echte cyclus meer hebt, maakt het niet to veel uit, wanneer je met de spuiten begint.
    Deze methode wordt vaak gebruikt bij vrouwen die moeilijk EItjes klaarmaken, i.v.m. groter gevaar voor overstimulatie.

Ik begrijp het niet helemaal, maar misschien is er hier iemand die dit een beetje beter uit kan leggen...
    Begin zelf binnenkort met de eerste IVF behandeling hier in Duitsland, en neem aan dat het dus volgens het normale-korte programme zal lopen.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    In Nederland is het lange protocol over het algemeen standaard. Met deze methode heb je inderdaad minder kans op overstimulatie. Het korte traject wordt ook wel gedaan. Ik heb zowel het korte als het lange gehad. Succes!

3. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    H! Jippie,

Bedankt voor je antwoord.
    Echt waar, het lange programma is meer standaard in NL??
    Heb alleen nog nooit iets daarover gelezen.
    Zou je me daar iets meer over kunnen vertellen??

Mij hebben ze verteld, dat ik eerst 2-3 weken de gewone anticonceptie pil moet nemen, zodat de eierstokken tot rust komen, en daarna begin ik met de spuiten.
    Is dat het korte of het lange programma??

Heb het niet gevraagd, omdat ik hierover pas de dag na het gesprek met de FFarts las.

Bedankt voor je info...

4. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    heb trouwens nog iets meer gelezen.

korte behandeling wordt vaker bij jongere vrouwen toegepast, maar het lange is ook in Duitsland het meest gebruikte.
    Alhoewel er hier wel gezegd wordt, dat de korte behandeling minder zwaar is, vanwege de mindere medicijnen.

5. snippie23

snippie23 VIP lid

14 okt 2008
    8.461
    58
    48
    een vriendin van mij die zit nu in duitsland is 23 en hoeft ook niet aan de pil.

zo ging ik in nederland.
    hoefde vooraf ook geen speciale dingen pil of neus spray.
    wij hoorde dat we ICSI mochten gaan doen en toevallig moest ik twee weken later ongesteld worden dus mocht meteen op cd 1 gaan spuiten.Dus niks eerst een cycclus af wachten. en zo was dat ook met onze tweede poging.toen meost ik zelfs een week later ongesteld worden.dus een week later meteen begonnen met spuiten.
    ze werken heel verschillend.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je na de pil meteen aan het begin van je nieuwe cyclus met de stimulatie begint, dan heb je het korte protocol. Op die manier hebben wij het ook een paar keer gedaan. Eerst de pil, daarna op cyclusdag 1 met Lucrin beginnen om je lichaam stil te leggen, daarna op dag 2-3 de Puregon erbij. Je hoeft in totaal maar zo'n twee weken te spuiten, de punctie had ik meestal rond dag 15.

Met het lange protocol begin je vaak eerst met de pil, daarna een paar weken Lucrin/Deca spuiten en pas daarna de stimulatie erbij. Dus dan spuit je in totaal een week of 4-5.

Succes!

7. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    H! ok, langzaam wordt het een beetje duidelijk.

Ben gisteren weer op CD 1, weer met de normale pil begonnen, en als we geluk hebben kunnen we misschien over 3 weken al beginnen.
    Nog even afwachten dus of we het lange of korte programma krijgen.

Maar idd, veel klinieken hebben allemaal hun eigen methode, en het hangt natuurlijk ook van vrouw tot vrouw af denk ik.

Heb in ieder geval het volste vertrouwen in mijn kliniek en arts.
    Ga er vanuit dat ze weten wat ze doen...

THX meiden...

8. snippie23

snippie23 VIP lid

14 okt 2008
    8.461
    58
    48
    Ik heb nooit de pil hoeven slikken voor mijn ICSI's

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    In ons ziekenhuis hebben ze wachtlijsten en werken ze met een hele strakke planning. Je wordt in een bepaalde week ingepland. Daarom moet je van tevoren aan de pil, zodat je op die manier precies kunt bepalen op welk moment je met het spuiten begint. Dan ben je niet van je cyclus afhankelijk. Maar inderdaad, het kan ook zonder pil.

10. snippie23

snippie23 VIP lid

14 okt 2008
    8.461
    58
    48
    In mijn ziekenhuis hebben ze geen wachtlijsten.
    Daarbij had ik altijd strakke cyclus van 28/29.

11. Joontje

Joontje Bekend lid

3 mrt 2009
    523
    0
    0
    Ik heb net mn eerste ICSI in Duitsland gedaan, daar begon ik op dag 23 van mn cyclus met neusspray, toen ik ongesteld werd op dag 2 een uitgangsecho en op dag 3 dan starten met stimuleren. Ging razendsnel dus, niks eerst een paar weken aan de pil zoals ik het bij vriendinnen in NL heb gezien. Was wel erg tevreden over deze gang van zaken..

12. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    H! Joontje, ik moet nu dus wel aan de pil, maar als we geluk hebben niet erg lang.
    Als de Cyste weg is, kunnen we na 1 strip al beginnen.
    Hoor vrijdag de details, en ben erg benieuwd...
    Misschien dat ik je daarna nog wel met een paar vraagjes bestook...
    LIEFS

Deel Deze Pagina