Bloeddruk 21 weken zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kim198, 14 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim198

kim198 Bekend lid

29 jun 2011
    898
    0
    0
    Hi

Een vraagje. Ik heb in mijn zwangerschap van mijn dochter in 2012 pré-eclampsie gehad (hoge bd en in mijn geval afwijkende leverwaarden). Ik ben nu weer zwanger van dezelfde partner. Mijn moeder heeft bij beide zwangerschappen hoge bloeddruk gehad en is twee keer te vroeg bevallen. Mijn zus heeft HELLP gehad en is veel te vroeg bevallen. Ik ben 3,5 week voor mijn uitgerekende datum bevallen van een gezonde dochter (ingeleid)

Mijn bloeddruk was 110-70 voordat ik zwanger werd en was bij de eetste controle met 7 weken bij gyneacoloog 160-90. De volgende keer was ie gezakt naar 130-80 bij 10 weken. Nu ben ik 20 weken en is 'ie 150-84 bij binnenkomst en na een kwartier liggen 140-80. Ik heb aan het einde van de dag veel hoofdpijn. Volgens de verloskundige vandaag niets om me druk om te maken.

Ik wil graag weten hoe "netjes" de bloeddruk nu is voor deze termijn waarop de bloeddruk op z'n laagst zou moeten zijn. Is de kans dat mijn bloeddruk boven 140-90 uit gaat komen de weken groot of heb ik een goede kans dat het deze keer eens goed gaat. Is het raar dat ik me (gezien onze familiehistorie) hier wat zorgen om maak? Ik kreeg vandaag de indruk dat de vk van het ziekenhuis mijn bezorgdheid niet zo begreep. Ik heb een miskraam gehad met 10 weken voor deze zwangerschap; misschien ben ik daarom wat bezorgder, maar 140-80/150-84 lijkt mij toch aan de hoge kant voor deze termijn?

Alvast bedankt

Gr Kim

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Hallo Kim,

Ik begrijp je bezorgdheid en ik kan me voorstellen dat je hoopt dat het nu goed gaat met de bloeddruk. Als ik naar je bloeddruk kijk rond de 20 wk, is dat in principe een prachtige bloeddruk. Maar waar wij als verloskundigen naar kijken, is de bloeddruk op de 1e controle en of er een dip in de bloeddruk zit rond 20 wk. Is die dip aanwezig, dan is de kans groter dan het het goed blijft gaan met de bloeddruk. Nu had je bij 10 wk ook al een onderdruk van 80, dus helaas is er bij jou niet echt sprake van een dip. De kans dat je bloeddruk aan het eind van de zwangerschap weer aan de hoge kant is, is aanwezig. Ook gezien de familiegeschiedenis en het feit dat je vorige keer naast een hoge bloeddruk ook afwijkende leverwaarden had. Wel zie je vaker dat de bloeddruk wel wat later in de zwangerschap gaat stijgen dan bij de 1e zwangerschap.
    Ik hoop voor jou dat het goed blijft gaan met de bloeddruk en een goede zwangerschap gewenst!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina