Hoi, ik had het eerste VK consult verkeerd opgeslagen in mijn digitale agenda. Daardoor heb ik de 1e afspraak gemist. Ik baal daar enorm van. Maar... ze wil deze uitgebreide afspraak niet op een andere dag alsnog doen. Ze zei: '" we hebben het zo druk dat we geen nieuwe 45 minuten afspraak kunnen inplannen, alleen 15 min, over 2 weken." Is dat normaal bij de VK dat zoiets niet alsnog kan plaatsvinden als je als zwangere de afspraak hebt gemist? Is het niet belangrijk om het toch alsnog te doen? En dat je de eerste afspraak daardoor pas in week 11 hebt? Is dat niet risico-vol? Ik ben de afgelopen weken wel al 2 keer langsgeweest bij een echopunt voor onderzoek ivm bloedingen. Dus gelukkig ben ik wel onderzocht, maar toch....
hoi Lajet, tja, als je een afspraak vergeet bij de tandarts krijg je gewoon een rekening. Dat doen de meeste verloskundigen nog net niet, maar de spreekuren zitten vaak zo vol dat je niet zomaar weer 45 minuten kunt krijgen. Er is verder geen enkel risico aan verbonden om de eerste afspraak pas bij 11 weken te hebben. Er gebeurt nog weinig lichamelijk onderzoek. Het gaat vooral om informatie geven en vragen stellen aan jou. Wat je nu alvast kunt doen is het goed voorbereiden van de intake. Lees eens in het onderwerp bovenaan deze pagina (zwangerschapskaart) wat we allemaal willen weten van jou, dan kun je daar vlot antwoord op geven. Maak zelf ook een lijstje met vragen. En denk vast na over of je wel of niet een combinatietest wilt hebben. Mirjam
Hoi Mirjam, Dank voor je antwoord. De rekening heb ik niet ter sprake gebracht, omdat het mij om het gezondheidsrisico gaat. Maar ook deze rekening moet ik gewoon betalen.
Ik heb de VK gesproken. Ze (praktijk) bleken het zelf ook helemaal geen goed idee te vinden om de 45 min. afspraak te annuleren. Bleek een initiatief van een assistent te zijn. Al met al krijg ik toch een uitgebreid consult. Wat een opluchting. Het is namelijk niet echt fijn zo'n start....
Hoi Lajet, ben blij dat het is opgelost, want je moet inderdaad met een goed gevoel beginnen aan je zwangerschap en het contact met je vk! Groetjes Brigitte