Angst voor toxoplasmose: reëel?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ellen8, Jun 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ellen8

Ellen8 Actief lid

Apr 8, 2013
    414
    96
    28
    Mijn excuus dat ik alweer een vraag stel. Ik ben onder behandeling van een psychiater ivm angst- en paniekklachten, en vind het mede daardoor lastig inschatten in hoeverre bepaalde angsten reëel zijn. Hopelijk mag ik mijn vraag bij jullie neerleggen.
    Vorige week vrijdag heb ik met mijn vriend geluncht bij een restaurant (bij babyplanet). Ik heb daar een broodje gezond gegeten en een halve kom groentesoep. Van het broodje heb ik de sla, komkommer en tomaat afgehaald, ivm mogelijke listeria. Nu zat er wel wat vocht van deze rauwkost op het broodje; kan dit kwaad?
    Daarnaast at ik een groentesoep waarin gehaktballetjes zaten. Ik nam een hap van 1 van die gehaktballetjes en zag dat deze heel lichtroze was. Ik heb het stukje in mijn mond uitgespuugd, maar de andere helft in de soep gedaan. Later heb ik alle gehaktballetjes uit de soep gehaald en de helft daarvan opgegeten. Omdat 1 van de gehaktballetjes half door was, is er dus enige tijd rauw vlees in aanraking geweest met de soep. Daarvan heb ik nog gegeten. Nu ben ik vrij bang dat ik mogelijk besmet ben met toxoplasmose; hoe groot is deze kans?
    Dan nog een klein vraagje; het vegen van de oprit kan geen kwaad? Wij hebben geen katten, maar die lopen wel geregeld op ons erf.
    Alvast erg bedankt voor een antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Ellen8,

de drie dingen die je noemt zijn geen reden tot zorg. Ik snap waarom je de vraag stelt, maar ik kan je wel geruststellen. De meeste zwangere vrouwen laten trouwens het groen gewoon op het broodje zitten. Dus je neemt veel voorzorgsmaatregelen en de kans dat je wordt besmet is heel erg klein, en dan moet het kindje nog besmet raken en die kans is ook weer kleiner.
    Geen zorgen, je hebt het goed gedaan. En lekker blijven vegen :)

Groetjes Brigitte

Share This Page