Afscheiding wordt weer minder...

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by happy2012, Mar 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    Beste verloskundige,

Hopelijk kunt u mij iets meer vertellen over het volgende.
    Ik heb in mijn hoofd gehaald dat wanneer je zwanger bent, de afscheiding na de eisprong weer toe neemt en zou moeten aanhouden wil de zwangerschap goed vorderen.

Nu heb ik al 4 misgelopen zwangerschappen en daarom best onzeker, maar probeer altijd weer vertrouwen te hebben.
    Het helpt me dan om te weten wat werkelijkheid is en/of wat overtrokken wordt door mij.

Daarom is mijn vraag; ik weet dat veel symptomen per vrouw en per zwangerschap wisselen, maar hoe zit het met de afscheiding? Is het een eerste signaal dat de zwangerschap mis dreigt te gaan, wanneer die afscheiding al rond week 4/ 5 afneemt? en is het uberhaupt vrijwel altijd zo dat er duidelijk toegenomen afscheiding waargenomen wordt of hoeft er geen toegenomen afscheiding te zien te zijn voor een goede zwangerschap?

Ik hoor het graag van u.

Heel hartelijk dank alvast voor het antwoord op mijn wellicht wat rare raag ;)

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat je graag duidelijkheid wilt hebben, maar wat afscheiding betreft is dat erg lastig. Een symptoom van de zwangerschap is vaak toegenomen afscheiding, maar het hoeft niet zo te zijn of het kan wisselen per dag. Net zoals misselijkheid een symptoom kan zijn, maar niet elke zwangere is misselijk of is het elke dag. Je kan er dus niet echt vanuit gaan dat als de afscheiding minder wordt, dat het met de zwangerschap niet goed gaat. Succes!

Groetjes Monique

3. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    Beste Monique,

Hartelijk dank voor uw antwoord.
    Vroeg me al af of het onder het zelfde kopje van bijv. misselijkheid zou vallen, wat ontzettend wisselt en niets zegt. Ik dacht echt dat het meer standaard was, maar goed om te weten dat ook uit afscheiding geen conclusie te trekken is.

Weet u toevallig of progesteron voor die afscheiding zorgt? of is dat niet zo duidelijk aan te geven? Dit ivm een optie om utrogestan te gaan gebruiken. Maar als dat niet het verschil maakt, gebruik ik liever niets.

Dank u wel

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

Progesteron heeft wel invloed op de afscheiding, maar dat staat los van de keuze of je utrogestan gaat gebruiken. Utrogestan zorgt ervoor dat het slijmvlies van de baarmoeder verandert, waardoor de eicel zich goed kan innestellen en de baarmoeder in een goede conditie is. Dus toch wel het overwegen waard, denk ik zo. Baat het niet, het schaadt ook niet. Al begrijp ik dat je liever niets hoeft te gebruiken. Succes met het maken van een keuze.

Groetjes Monique

Share This Page